Åka fakie? (Snowboard)

• Trådstartare Trådstartare aphx
  • Start datum Start datum
A

aphx

Guest
Åka fakie? (Snowboard)
Hej!

Jag är i överlag en bra snowboardåkare, hoppar mycket och sätter en 360 lätt. Men när det kommer till att åka fakie eller göra en 540 så känner jag mig helt handikappad. Har testat lite olika vinklar, nu kör jag +15/-5. När jag ska försöka åka fakie ner för en vanlig backe förstår jag verkligen folk som tycker snowboard är svårt... Nåt tips på hur jag ska lära mig att åka fakie?!

Sen läste jag att Terje kör +21/+9. Förstår verkligen inte hur han lyckas köra fakie???

Tacksam för svar!

Åka fakie? (Snowboard)
nu har jag inte åkte så länge eller åkt park. men senaste gångerna jag åkt så har jag på vägen vänt och åkt fakie en stund och vänt tillbaka igen... efter fler antal kortåkningar har de börjat gå lättare och jag klarar åka längre med fakie innan jag känner att jag måste svänga runt till regular igen...
(kanske inte så bra förklarat dock :/ )

teska köra kortare åk i backen med fakie och vänd på vägen ner se om de känns bättre allt eftersom...
jag kör förövrigt +18/+6

Åka fakie? (Snowboard)
När jag började åka fakie så gjorde jag det i knappliften mellan tandådalen och hundfjället. Sen har resten bara kommit av sig själv. Nu åker jag fakie lika bra som framlänges kanske inte när jag hoppar men om man tränar blir man ju bättre.

Kan nog vara lättare om man kör med en twin bräda då det känns likadant bak som fram.
Jag kör 12/-12.

Åka fakie? (Snowboard)
Som sagt det är bara att träna. Det är grymt mycket skönare att köra fakie med duckstance än med plus grader på båda bindingarna.

Åka fakie? (Snowboard)
finns inga genvägar träna bara.. åka fakie tills du kan det.. kan du åka åt ett håll är det ju bara göra samma sak åt andra hållet. Tänk på hur du lägger vikten osv.

Åka fakie? (Snowboard)
Aa, tack för tipsen... Försökte verkligen tänka så... tänka hur jag åker reg å göra samma sak men benen fattar bara inte signalerna från hjärnan.

Fattar fortfarande inte hur Terje lyckas med fakie med så pass mycket plus på bakfoten.

Åka fakie? (Snowboard)
kan inte säga hurvida duckstance är bättre eller sämre då jag inte testat det än...
kan dock säga att det går bra att åka fakie även med + på bakbindningen... känns lite off i början men man vänjer sig man får lära sig åka från början igen om inte annat...
men det är klart viktigt att lära sig göra rätt med vikt förflyttnignen då man skiftar från reg till fakie. får väldigt lätt felskär...

hade du problem med att åka reg i början försök att kommaihåg vad du gjorde för att lära dig åka och gör likadant när du ska lära dig åka fakie...

Åka fakie? (Snowboard)
Börjat köra duckstance ganska nyligt, kan säga att det var mycket lättare att landa fakie då, mer kontrollerat. Men det känns lite ovant i början när man bara ska åka vanligt eller ladda för en 540 i ett hopp. Men det går över, som allt annat.

Åka fakie? (Snowboard)
jag gjorde så att jag helt enkelt alltid åker fakie i liften, nu flyter allt på bara fint så :P är ju då inte lika bra åt båda hållen ännu, men betydligt bättre. då kan man snacka med alla andra som bara åker regular i liften, enbart possitivt då :D :D

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp