Åka skidor (tidningen)

Daniel_J

Medlem
Åka skidor (tidningen)
Jag fick senaste nummret av åka skidor idag.
Visst är det trevligt när den dimper ner, men efter att ha prenumererat på tidningen i några år börjar jag bli lite less. Tidningen stoppar inte upp världen på samma sätt som den gjorde för två år sedan och det kan gå en hel vecka innan alla artiklar om familjeåkning i Sälen och den totala alpguiden, som finns i varenda nummer blir lästa. Skulle inte Åka skidor redaktionen kunna skriva lite om verkligheten i stället. Jag skulle se framemot ett riktigt skibum repotage från Charmonix i stället för "En snabbis i Romme".

Är jag helt ute och cyklar?

Åka skidor (tidningen)
Du har helt rätt, åka skidor har tappat. Jag har struntat i att förnya min prenumeration. Det är för mycket familjeåkning. Vore mycket bättre om de inriktade sig på avancerad åkning.

Åka skidor (tidningen)
Äh... Sluta gnäll! Var glada att ni har en "egen" tidning!!! Värre är det för oss stackars haschpulke-åkare! Vart tog Funsport Snowboard vägen???? :-(

Ride on!

Åka skidor (tidningen)
åka skidor har tappat mycket från sina fornstora dagar, man tycker att de kunde snäppa upp sig på alla fronter. hur less blir man inte på de nya testerna med dåligt utformade betygs skalor. det värsta är att man på någon bild har sett hur test åkarna har fyllt i ett riktigt prottokoll som sedan inte redovisas.
man får hålla tillgodo med powder.

Åka skidor (tidningen)
Jag fattar inte hur det kan stämma att ÅS säljer mer tidningar nu än någonsin som ryktet säger. De bytte ju totalt image under vintern -00 eller när det nu var. Numera verkar målgruppen vara trettiofemåriga familjefäder/mödrar som åker en vecka i Sälen och en helg i Romme per år. Borta är all form av ungdomlig attityd och viljan av att vara först med nyheter inom skidåkningen. Istället kör de samma gamla Sverige-/Offpist i Åre-specialer varenda d-a nummer. Varför inte ha en sida där man kan beställa gamla nummer, tex den stora (och bra) Sverige-guiden som var med i ngt nummer förra hösten. Även layouten är fullständigt intetsägande numera. Förr var det kaxiga typsnitt och en uppfriskande oregelbundhet i layouten som ramade in redaktionens inställning på ett klockrent sätt och skapade en genomgående stämning som gjorde varje nummer till en upplevelse. Man undrar nu istället om de hämtar inspirationen från Pedagogiska Magasinet (Fortfarande ohotad ledare i de trista layouternas Hall of Fame).

Det är ett genomgående förfall som ÅS har genomgått. Kolla bara på förra årets skidtest. Hur kan man släppa ifrån sig såna fullständigt misslyckade artiklar? Vem godkänner dessa alster innan de går i tryck? Skidtestet måste ju anses vara det viktigaste av de återkommande inslagen. Det dimper ner när det verkligen börjar bubbla i tarmen för de flesta skidåkare. ÅS väljer då att minimera texten till varje skida och att trycka in fler skidor på en sida än man tidigare trodde var möjligt. Istället skulle de publicera en sammanställning av skidorna i ett sådant format och sedan om man bläddrar vidare skulle man hitta längre utlägg om varje skida med rejäla bilder. Man vill ju tex läsa om andra alternativ från samma tillverkare, trender inom märkets utveckling, kommande modeller osv. Dessutom saknar man den kritiska synen. Är en skida dålig, sägs det istället att den passar den mindre erfarne åkaren osv. Hade jag kört ett test så skulle jag leta upp marknadens sämsta skidor och ta med dom bara för att få lite udd på testet. Om det sedan skulle gå åt 20 sidor istället för tre är det ju bara positivt. Tidningen är ju knappt hälften så tjock nu som under glansperioden. Det kan ju inte vara några som helst problem att fixa ihop dessa delar. Men det är givetvis enklare att sitta och fika och istället köpa in färdiga artiklar.

Den största frågan är dock vem som köper tidningarna. Antagligen hänger fortfarande många trogna läsare kvar i hopp om att det bara är en tillfällig svacka samtidigt som fler sportlovsnissar strököper lösnummer. Om de inte bättrar sig tror jag dock att de kommer att få en massiv nedgång i upplaga inom något år. De som regelbundet köper skidtidningar vill inte läsa om fjällens bästa krogar och dyligt. Jag vill se ingående reportage om tex tio glömda puderhål i alperna, okända småorter, avancerade offpistbeskrivningar med topografikartor (som det alltid brukade vara), vallatest, utrustningstrender, roadtrips, bummarberättelser mm. Det finns ju hur mycket som helst att skriva om som man inte sett röken av. Kommer det en till "komplett Åre-guide" så ska jag fan i mig torka mig i röven med det numret.

Just nu känns den gamla sanningen "Varje nummer är en ny epok" längre bort än någonsin. Det är dags för ÅS-folket att fatta vilket guldjobb de har och tänka till lite.

Åka skidor (tidningen)
Bäste MnO.

Jag vill ge mitt bifall till din grundliga och sakliga kritik. Åres Sidor har blivit uddlöst och intetsägande.
Skidtesterna är ett skämt, reportagen är stundtals så tråkiga att läsaren somnar. Vad gäller layouten och bilderna är ju det mesta som fladdrar förbi reklam. (Dock finns det ett och annat guldkorn bland bildserierna som fortfarande är riktigt bra.)
Självkritiken är som hos forna It-Gurus noll, på insändarsidorna prisas tidningen av allehanda jasägare.

Det bästa i det nya numret av ÅS är ju historien från Populärmusik från Vittula vilken beskriver glädjen och känslan i skidåkningen mer en resten av reportagen gör tillsammans.
Nej redaktionen borde dras ur sina sängar någon mörk Decembernatt och med en lättare handpåläggning göra bot för sina synder.

Med viss risk att göra mig ovän bland mina fränder skulle en föryngring av rese-reportrar vara en god start. Nya hungriga brantåkare sladdar ned till alperna i obesiktigade bilar. I hög fart och med osedligt leverne hoppar de över alla restaurangtester och kepsbeprydda guide. Dödsföraktande bergstrapatser varvas med nattliga äventyr bland damer, billigt vin, poliser och illaluktande gränder.
Bildmaterialet av inspirerande brantåkning koncentreras till glädje, lust och spänning till skillnad från i dag då det viktigaste är att visa märket under skidorna eller på Peak-jackan.

Fler närgångna skildringar på människor och då även de som står utan för det direkta rampljuset eller valt en annorlunda stil. Börjar bli lite trött på fokuseringen kring FR-gänget. De är goda åkare, men att hela tiden se samma snubbar nummer efter nummer är ju som att käka plattar i ett helt år. Man överlever, men det är inte mycket mer !

Jag önskar mer Glädje, Liv, Ös, Spänning, Humor, Överraskningar och Fart.
FIXA!

Åka skidor (tidningen)
Såg att det skulle komma en ny skidtidning i februari som heter Two. Man får väl hoppas att den blir bättre än Åka skidor...
Antar att det lär bli samma stil på den som på Onboard och den är väl rätt bra har jag för mig?

Tillbaka
Topp