Alagna eller Gressoney vid tokdump

Nidhugg

Aktiv medlem
Följer alltid väderprognoserna för alperna, och noterade att det till helgen ska dra in mycket snö över Monte Rosa. Planerar därför att släppa allt och dra ner. Jag har dock begränsad erfarenhet av det bergets skogsåkning då jag prickade in ett långvarigt högtryck när jag var där, och därför snabbt drog vidare utan att ha utforskat skogsåkningen.

Med tanke på mängden snö räknar jag inte med att kunna åka något annat än skogsåkning, och inte heller åka mellan dalarna. Givet det, vilken dal ska man välja och var hittar man bästa skogsåkningen medan det dumpar i Monte Rosa (dvs vindsäkra liftar som går till trädgränsen men inte så mycket högre och som ger bra linjer genom lärkskog)???

Gressoney är utan tvekan den bästa utgångspunkten i systemet. Du kan välja om du ska åka mot Alagna eller Champoluc och åt Alagnahållet finns det riktigt bra skogsskidåkning som går att nå även en blåsig dag! :-)

/MM

Gressoney St.Jean "Weissmatten" för skogsåkning. Skog fanns lite här och var men tydligast utbudet för just
"skogsåkning var klart st.Jean.
Polver Rosa 3 boken är väl värd sina 30€.

Fast om det tokblåser finns ju en risk att man inte kommer tillbaka till Gressoney om man åkt ner mot Alagnahållet?

Vad jag menar är att man åker upp till Gabiet eller Pinta Jolanda och sedan håller sig i det området ned mot Stafal och Gressoney ...

/MM

Senast ändrad:
Ta inte några skidor du är rädd om bara. Det är ont om bas i Jolanda-skogen. Jag har bevis på det i form av stendöda puderskidor

OHellsing sa:
Ta inte några skidor du är rädd om bara. Det är ont om bas i Jolanda-skogen. Jag har bevis på det i form av stendöda puderskidor
2nd that!
Vi är i Gressoney nu med vår husbil, kom hit idag så har inte hunnit vart uppe på berget ännu! Dumpar riktigt bra nu men har inte snöat så mkt senaste tiden så skogen vid Punta Jolanda går inte att åka, inte ens någon bas alls nu, lite mer snö vid Seehorn bör det dock vara. Mer snö på motsatta sidor så skogen runt Sant Anna har mer snö. Vet inte alls hur de ser ut i Alagna dock, vet imorgon då vi åker upp på berget!
Men Gressoney är utan tvekan den bästa utgångspunkten. Inte mycket till partyliv här dock, då bor man i Champoluc!

Senast ändrad:
Som Ogi-June var inne på...
Weissmatten kan vara värt att testa när snöbasen sinar i skogen på andra håll. Dessutom ger den gamla liften gott om tid för återhämtning ;)

Ashtraymofucku sa:
OHellsing sa:
2nd that!
Vi är i Gressoney nu med vår husbil, kom hit idag så har inte hunnit vart uppe på berget ännu! Dumpar riktigt bra nu men har inte snöat så mkt senaste tiden så skogen vid Punta Jolanda går inte att åka, inte ens någon bas alls nu, lite mer snö vid Seehorn bör det dock vara. Mer snö på motsatta sidor så skogen runt Sant Anna har mer snö. Vet inte alls hur de ser ut i Alagna dock, vet imorgon då vi åker upp på berget!
Men Gressoney är utan tvekan den bästa utgångspunkten. Inte mycket till partyliv här dock, då bor man i Champoluc!
Gärna rapport imorgon! Anländer Staffel imorgon kväll efter em stopp i Airolo på vägen.

Som tidigare nämnt är det inte mycket bas att tala om vid Jolanda, det har enligt rapporter varit strålande sol i ca 2-3 veckor innan.. Dock riktigt bra runt Seehorn, förutom sista biten där snön börjar bli tung.
Men bara man kommer upp en bit är det helt magiskt!

Jolandaskogen fungerade ju finfint. Lite dålig bas allra längst ned men inne i skogen i början var det magiskt innan lunch idag.

Vill man bara att det ska fungera? Idag har det säkert varit lugnt runt jolanda, har själv hållt mig runt "2727".. Kom ju en hel del inatt också, så bara att köra om man inte är rädd om skidorna, såg ganska mycket spår som hade stenkänning runt jolanda igår. Men det är ju upp till var och en att avgöra såklart :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp