Alanga har slut på snö,så ändrar resemål

Nosskire

Medlem
Jag och far har bokat flyg ner till Bergamo den 24 februari och planen var att vi skulle till ett litet mysigt ställe i Alanga, en guide som äger stället. men då det finns risk att det inte finns någon snö så är alanga inte så bra... endast 1 backe att åka då och det suger rätt hårt :|

Så... Var ska man åka om man landar i Bergamo och har hyrbil! Chaminox är lite långt borta väll? Eller..: Skulle vara skönt att åka till ställe relativt nära...

Och det viktigaste, stället ska ha bra åkning! Festlivet behöver inte vara bra då vi endast är ute efter att få åka! festa blir imorgon och en vecka framåt i åre ;)

P.S Jag har sökt i forumet och det är många som har frågat samma sak, dock så har ingen gett ett bra svar :|

Ok då svarar jag dig.

Var i Alagna förre veckan och vi hittade bra med puder bara man är villig att gå lite med hudar. Är ni interesserad av Piståkning är Alagna inte stället då de för det första inte har några bra pister, för det andra har de ingen snö i pisterna på gressoneysidan, där det brukar finnes bra pister.

Mitt förslag om ni vill åka pist är att åka till Dolomiti Superski området som har fått massor med snö. Ett annat förslag är att åka till ett lite ställe som heter Madessimo som oxå ligger i Italien. Bra pist, lite folk i veckan. I helgerna är det mycke tursiter från milanoomårdet så då är det tydligen tjokat.. Annars har du Andermatt i schweiz som bara ligger 2.5 timmer från Bergamo. Var där oxå senaste veckan och de har massor med puder och bra pister. Dessutom är det lite folk där. Inte så mysigt som i Italien men mycke bra åkning.

/C.

Nja... Är ute efter Pudret! Piståkningen klarar jag redan klarar av iår.

Min mor var nere i Champoluc förra veckan och det var väääldigt lite snö :/... Man kom inte från Alange ens... Enligt guiden som min far känner där så är det för lite snö för att åka bra puder, men enligt dig så går det att hitta? Lite tråkigt ändå att vara instängd till en lift, har inte lust att bara knalla omkring i 7 dagar för att åka puder, ibland är det skönt att åka lift också :)

Min far har varit i Alanga förut och åkt med guide i 2 dagar med helikopterlyft etc och det var grymt! Så han har bra koll var pudret brukar finnas, men om det är som det är nu så är det kört för det är sten :| (enligt min mors bilder som jag kollar på nu)

Kom du från dalen där Alanga ligger menar du?

aja, ska kolla upp "Dolomiti Superski" och "Andermatt" ! STORT tack för svar!

Ska till Gressoney på lovet, kommer med glada nyhter:) Det snöar just nu i hela systemet 10 cm nysnö i gressoney och hittils 3 cm i alanga:S
Hoppas att det snöar oavbrutet fram tills på lördag:D!

Mas Skier, det låter grymt!
Ska själv upp till åre imorgon och värma upp och hoppas att det dimper ner lite snö där med :| Verkar dock inte komma så mycket... För där är det lite snö!

Edit: har du tips på någon sida som sammafattar var det snöar eller är det bara kolla på olika sidor?

hmmm.. ju visst fan var det sten.. Mina lagg såg inte ut efteråt.. emn komme det bara 10-40 cm snö nu så kan det blir bra..
Vi körde Stollenberg couloir som var riktig bra men nu rätt så trashad,
Malfatta som vara enormt bra i början men var överjävlig i slutet då det inte var någon sule så det blev att köra på sten . Inte hjalp det att vi körde på natten hellre
Otro Valley Mycke bra snö kvar men rätt jobbigt sista biten då det är lite snö
Jaqueti Couloir .. HELGRYMT!!!. Brant , trångt , mycke puder
Väst sidan bak Guglielmina ner mot Gressoney hade då vi dro bra med puder.
Vallè Olden hade bra med snö men allt var trasha

Problemet är at man inte tar sig från champoluc till Gressoney då det inte finnes snö för att ta sig över passet. Från alagna får du fint kontakt med gressoney och tillbaks.

vill ni Åka puder så är mitt förlsag att ni åker till Andermatt då det är räknat som MYCKE snösäkert. Dessutom går ALpexpressen genom så du kan åka tog till ett 20t tals anläggningar i närheten. F. eks Disentis 3000 som borde vara grymt när det kommer mycke snö. Dolomiti Superski är inte så bra då det bara är i ett område du får åka utanför pisten har jag hört.

Stort tack Puddertjuv !
Har själv inte varit i Alanga tidigar men ska kolla upp litegrann om turena du tyckte var bra ;)

Då blir det Alanga då vi har ett fint boende där, totalt 7 rum varav vi har ett av dem, litet och mysigt :)

Testa madesimo, var där för några år sedan och det var riktigt trevligt, har också varit i Dolomiti Superski, var mest i Val Gardena då men också Arabba som var riktigt nice. Om dom två ställena har fått snö så är det ju värt att dra dit.

Jag var nere i Alagna också i slutet på Januari precis dagarna innan ett dump kom (80cm om jag inte minns fel) men jag tycker ändå piståkningen var okej, även omjag klart gillar mer offpist. Men hur som helst verkar det kanske säkrast att vänta eller välja annat om man vill åka puder.

Ska själv ner igen i slutet på mars då jag tror det kommer finnas mycket snö.

Lycka till

Dolomiti Superski får man ju böter om man åker offpist, kanske bra om man har pengar och vill ha puder för sig själv?

Böter om man åker offpist i Dolomiterna, hmm, låt mig småle. Det finns en hel del grym offpist om man har lite koll.

En ting bara Nosskire

Malfatta och Jaqueti Couloir är inte för nybörjare.. Jaqueti som du ser till vänster (ender i Olden Dalen) när du kommer upp med första liften är inte så svår men if you fall, you will get injured. Dessutom är de första metrerna ofta isbelagda då det gor en fors ner där på sommaren.
Malfatta är räknad som en av de mera seriösa offpiståken.... och bör inte genomföres utan guide om du inte har varit där förut. Insteget är brant och rappelering nästan alltid nödvändig (lutning 55 - 70 grader allt efter vägval) men nedanför coloiuren är det extremt schysst åkning i 20-30 graders lutning. Kom ihåg att avtala någon att hämta er annars blir det låååååångt att gå.

nuja.. hoppas ni får kul

Tyvär så stukade far min foten i ÅRE nyligen så vi måste ställa in Italien resan :(...
2 000 i sjön för flyget :S

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp