Alla ni orädda brantåkare ...

bouic

Medlem
Efter att de senaste åren varit med om diverse obehagligheter - hängt i glaciärsprickor två gånger och varit lite för nära laviner - har jag börjat få en kraftig obehagskänsla i magen när man är ute på dubiösa platser och letar annorlunda åkning. Förutom att känslan är rent ut sagt otrevlig så påverkar den omdöme och prestanda genom att göra kropp och sinne ostadigt.

Någon som varit med om något liknande? Hur gör man för att komma över rädslan? Jag tänker ju inte gå tillbaka till att åka pist pga det här, men jag vill gärna dämpa känslan i magen en aning (självklart är det nyttigt att vara en gnutta rädd och försiktig, men till en viss gräns). Finns det några genvägar förutom att fortsätta åka?

Nåra tankar? (storpotaten, har du några vishetsord?)

Hälsn / Bouic

Nu är det möjligt att du hänger dig åt åkning som är mer extrem än den jag idkar, men det sug jag kan känna i magen brukar försvinna i samband med att åket börjar. Nåväl, av döma av inlägg från brantåkningsveteraner på detta forum tycks det som om inmundigande av liberala mängder fernet (innan, under och efter åket) tycks ha en positiv effekt, som möjligen också kan lugna oroliga nerver. Nu är det väl möjligt att dylika drycker nyttjas för att skruva upp svårighetsgraden snarare än att underlätta densamma.

Annars är väl tipsen av sunt förnuft karaktär. Jag utgår från att du har kunskap och teknik för den åkning du utför. Istället för att åka pist kanske du, för en tid, borde begränsa utflykterna utanför pisten till platser där man kan falla utan att hejdlöst tumla in i en sten.

Men en av poängerna med brantåkning, åtminstone för min del, är att öka pulsen och adrenalintillströmningen. Detta har tyvärr medfört att min uppfattning om vad som är brant fått sig en törn. Det var lättare att få kickar förr. Fast jag kanske är för feg; faktum är att de stora hoppen i strängt taget vilken park som helst skrämmer mig - och att det kanske är dit jag borde söka mig… Frågan som naturligtvis uppstår är: vilken twintip e bäst – troublemaker eller 1080???

Absolut, håller med om att suget försvinner när åket väl börjar och ju mer sug i magen desto större kick efter och under åket. Det är väl först och främst under klättringar och dylikt där man har nära till stup som det där magsuget känns som att det stör koncentrationen och gör saker än mer läskigt.

Fernet ... måste köpa en liten camelback till ;)

Alla som varit ute en del på slänterna känner väl igen känslan som infinner sig ibland "ok... här ska jag nog INTE ramla ner..". Den brukar ju som regel infinna sig under tveksamma klättringar med hala pjäxor, luftiga kamvandringar med tveksamma vinddrivor och passager över tveksamma snöhyllor. Ett ord är återkommande i samtliga fall. Tveksamheten. I regel över huruvida man verkligen skulle gett sig ut på just detta projekt... Kanske har man tagit sig vatten över huvudet. Igen. Kanske för sista gången.... huu.. jävlar vad det brantar på..

Vetskapen att liemannen står och väntar där nedanför avgrunden bidrar helt enkelt till viss olust. Så länge man har kontroll på läget, eller rättare sagt lurar kropp och knopp att man har det, är det inga problem. Några småhalk och snedsteg, en rasande sten eller lite väl generöst med sluff kan emellertid raskt förflytta den tryggheten utom räckhåll.

Jag tror att alla åkare kommer till detta tillstånd av maktlöshet och oro ibland. Skillnaden är nog snarare var tröskeln dit ligger. Höjdrädda damer i övre medelåldern tenderar till exempel att ha en ganska låg tröskel, medan Seth, Hugo och grabbarna då ligger lite högre på skalan. Varje åkare har sitt värde, sin situation, där världen blir en otrygg plats. Där man blir rädd. Där man för stunden faktiskt inte har speciellt roligt. (Efteråt är en helt annan grej...)

Nästa fråga är ju då vad som flyttar en person längs skalan. Flera faktorer lär väl spela in:

1. Ålder.
Inte några linjära samband här inte... Snarare ett svängande förlopp där man börjar som skraj liten fis och går via odödlig tonåring till något mer resonerande 25-åring. Sen är frågan om man inte bara blir skrajare och skrajare med åren. Man slutar väl som darrig benskör pensionär med halkbroddar på snowjoggersen.

2. Tid i seriös terräng.
Definitivt en mycket bidragande faktor. Att se branta berg på nära håll under lång tid gör helt klart att man ändrar sina referensramar. Att komma tillbaka efter två skidfattiga år till ett sjukeåk man gjorde i slutet av en säsongsvistelse kan tydliggöra detta. "Kommer inte ihåg att det lutade på SÅ IN I HELVETE sist vi var här...!"

3. Otrevliga upplevelser.
Inget får en att sjunka ner i stövlarna som när naturen visar sin kraft och hänsynslöshet. Att åka med en bit när det släpper, att se när nån annan råkar illa ut, eller bara höra braket av en jättelavin sitter i en bra stund. Inget snack om saken.

4. Kunskap.
Är man ute i okänd terräng på mer eller mindre okänt underlag med grejer som man inte vet om dom håller, samt att man inte vet var eller hur åket slutar har man utan tvekan kortare till skräcken. -> Att känna till saker lugnar ner.

5. Färdighet.
Är man ute på ett äventyr som överstiger sin egen förmåga, eller gränsar till att göra det, bidra detta till ökad oro.

6. Utrustning.
Man ska kunna lita på sina grejer. En spräckt Naxo som tjuvsläpper i varje landning är ingen trygg kamrat nånstans på berget. Fråga Tajtbaj. Hjälm och ryggskydd hemmalämnade samma dag som stenigt brantåk ingår heller inte i nåt drömscenario. Bra grejer som man tror håller måttet sprider i alla fall lite lugn.

7. Väder- och snöförhållanden.
Nog fan kan bristskare med socker nånstans under få en att fundera över livet ibland. Speciellt om man står på snölagret och just detta skiljer en från en till synes gränslöst stupande bergsida. Är det dessutom dimma så att man inte ens ser var kanten är börjar man ju verkligen undra varför man inte ligger hemma med nougat-schnittenblocken... Likaså kan samma åk te sig enkelt och elementärt en morgon med lite på ytan mjukad, annars genomfrusen, grovsnö.

8. Sällskap.
Definitivt bidragande. Sällskapet ska vara på samma nivå, alternativt förstå att dom inte är det. Det kan innebära att de tackar nej till projektet med rännklättringen eller å andra sidan förstår att du faktiskt inte har varit med i speciellt många kommersiella skidfilmer.

- - -
Så. I linje med det här måste det ju handla om att optimera ovanstående faktorer för att minimera skräcken. Kort sagt:

Köp bra utrustning. Testa den väl tills du vågar lita på den. Spendera mycket tid bland bergen. Sammanhängande så att man ser hur snöläget utvecklar sig. Var intresserad och skaffa dig kunskap under tiden. Gräv lite här, kolla lite kartor där, hör runt lite där, skaffa erfarenhet. Bli en bättre åkare tekniskt. Åk i alla snötyper. Åk med förstående polare. Undvik att göra dumma grejer. Tänk efter och spara projekt tills det är läge. Välj en ort med liten hets. När du ska ut och dra den där riktiga repan - välj tillfälle. Bra väder - säker snö.

- just det... var lagom gammal också...

Åk, åk, åk! Snart är du tillbaka på samma nivå som innan dessa traumatiska upplevelser! Det var i alla fall så det funkade för mig när jag återhämtade mig efter en jobbig krash...

Lycka till!

"Let your mind go and your body will follow!"
/F

Att vara helt orädd när man åker riktigt brant är både dumt och i slutändan förmodligen en lögn. Våra hjärnor berättar ju för oss att "Stopp nu ... det här skulle faktiskt kunna gå riktigt illa.." och då har jag som regel att lyssna..
Sen är det en fråga om sunt förnuft och avvägning för och emot. Pressar man sig inte lite grann då och då så kommer man alltid att ha kvar samma hinder för vissa saker. T ex riktigt brant åkning. Man kan då försöka nå sitt mål genom att träna i etapper. Lite brantare lite då och då. Men i slutändan är det faktiskt ..eller kan i alla fall vara.. en avvägning mellan liv och död. Visst vore det ballt att droppa ner här och fixa åket, men är det värt det med livet som insats? Förmodligen inte..

En gång är ingen gång, två gånger är en vana (ovana). Kanske får man hålla tillbaka lusten att utforska nya och annorlunda åk om man inte känner sig helt säker på terräng, utrustning, teknik, osv.
Att tre gånger ha varit i fara är rätt många gånger, alldeles för många om det hade gällt mig själv... Ditt undermedvetna har väl kanske lärt sig sin läxa efter dessa situationer och att du inte bör utsätta dig för detta igen... på ett tag iaf, kanske aldrig.
Många drogfria narkomaner dör av överdos när dom får återfall. Därför att dom omedelbart går tillbaka till den dosen dom klarade innan dom gjorde ett uppehåll... Värt att tänka på.

Bouic... Jag har sett dig bland 9åringar i skidskolan... Åker du verkligen brant.. Hört rykten om att du inte pallar när det smalnar på.
Träffade freddan igår på hardrock. Det kommer sluta med en vansinnig säsong. Han kommer ner ca v8-9 för att göra oss sällskap o åka lite vansinne. MMooahahaah

Hoppas vi ses där nere.

... för att du känner rädsla. Det är just den känslan som gör att vi som människor skärper oss och fokuserar på den uppgift som ska utföras. Saknas den är riskerna ofantligt mycket större. Och visst är "kicken" betydligt större när vi klarat av något vi känt en "sund olust" inför än när vi bara kört på i slentrianmässigt...

Är det inte just den här känslan som driver oss framåt? Och det oavsett om det rör sig om en brant isig ränna som kräver ett dropp på 15 meter innan glaciären tar över eller ett åk i barnbacken. Ja, för vissa kan barnbacken vara en större utmaning än en i realiteten livsfarlig linje...

Så, var glad för att du känner rädsla, utan den skulle du inte ha några utmaningar kvar. Och att man blir osäker på moment som man tidigare klarat lätt är något som de flesta känner av. Se det som en utmaning utan att förtränga känslan, besegra den!

That´s all kids! / MM

Tillbaka
Topp