Allroundskidor för en kvinna?

KaitsuH

Aktiv medlem
Hei!

Vi behöver nya allroundskidor för frun, 162 cm, 55 kg. Skidorna sku användas 70% piste, 30 % offpiste, på våra Alpresor. Hurdana skidor skulle ni rekommendera? (Skidorna borde vara goda också på isiga pistar och puckelpistar på eftermiddagarna på väg ner till byn.) Här på hemmabackar användar hon slalomskidor, 150 cm, och dom är ganska för "sportiga" att använda långa dagar på långa backar på Alperna.

Senast ändrad:
Den kortaste Mantran är 170. Är den inte för lång för en 162 cm kvinna? (speciellt för piståkning)

IngemarH79 sa:
Har hört många som är nöjd med K2s damserie, det är förresten de enda damskidorna som på något vis skulle vara bättre för tjejer. Resten av märkena har nöjt sig med att pryda skidorna med lite blommor och fjärilar, vad jag har hört alltså, inte ryktesvägen utan av vänner.
Bullshit!!!!!! Moment har en ren tjejlinje, Völkl har deras tjejlinje som är lite mjukare och mer framåt monterat, Lika så Line, Elan med flera har speciella tjej skidor!

Hei igen! Jag måste nog säga, att jag förstår ingenting om nuförtidens skidor, jag har åkt bara bräda sedan 1998... Men jag bara tänkte, att hur bred kan en allroundskida vara, utan att den blir för tråkig att åka på pisten? Och hur lång att vara ännu (ganska) lätt att åka på puckelpisten? Vad tycker ni om det här (160 cm): http://www.surfaceskis.com/gear/kids/next life/index.html

Man kunde få sådana mycket billigt.

Senast ändrad:
Jag kan tänka mig Stöckli Stormrider LXL - modell för kvinnor som ligger inom det område du efterfrågar.

Annars HEAD Peak 78 eller 82.

Eller egentligen vilken skida som helst som är i bredd 78-88 sådär som inte är för styv så att den blir död och tråkig för någon som inte väger så mycket.

KaitsuH sa:
Hei igen! Jag måste nog säga, att jag förstår ingenting om nuförtidens skidor, jag har åkt bara bräda sedan 1998... Men jag bara tänkte, att hur bred kan en allroundskida vara, utan att den blir för tråkig att åka på pisten? Och hur lång att vara ännu (ganska) lätt att åka på puckelpisten? Vad tycker ni om det här (160 cm): http://www.surfaceskis.com/gear/kids/next life/index.html

Man kunde få sådana mycket billigt.
allround ligger väl på 80/85-105 mm... sen kan nog skidan börja bli väldigt tråkig i pisten.... Sen tycker jag att du borde kolla efter damskidor på sport-conrad. Sjuktligt billigt, och oftast bra. De har t.o.m en allmountain sektion under "freeski"...

mvh

RR

Senast ändrad:
Tjejen min är lika lång och väger lika mycket som din fru, och hon kör på ett par K2 MissConduct. Hon är iaf riktigt nöjd med dem som sina \"allroundskida\"

kika lite på dom om du inte redan har gjort det, ett plus är ju också att dom är billiga!

Det är inte värt att spara på skidor, speciellt inte hustruns skidor. Eftersom ni åker i alperna så är marginalkostnaden för en bra skida jämfört med en ganska bra i princip obefintlig. En riktigt bra skida kan göra en halvbra dag till en kanondag. Detta tycker jag är extra viktigt om man endast tar med en enda skida när man reser.

Avseende völkl så skulle jag nog välja Aura. I övrigt finns det oändligt många skidor som kan passa. (kolla tex MnO´s skidtest och välj en kort längd av någon skida hans posse tyckt var rolig men för mjuk)

Jag skulle nog också kollat lite mer på Line som Hasse föreslog. Om du skriver mer om hennes åkning och erfarenheter av andra skidor så kanske du får mer pricksäkra svar. Men det är såklart lite svårare eftersom de flesta riktiga prylfantasterna är män.

Hejsvejs!

Om ni vill veta vad några tjejer i samma storlek som frun ovan tycker kan ni läsa mer här:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=71397

Jag har skrivit lite där, bl.a min utvärdering av skidor provade på en skidprovarhelg i höstas, jag är 1.65, väger 54 kg, åker nog ungefär lika mycket pist/off pist som frun ovan.

Rekommenderar för övrigt varmt Dynastar Sultan 80, mina är 158cm, jag skulle köpa längre om jag skulle köpa nya nu. De är ju gjorda i alperna också, och är utmärkta för tjejer utan att vara specifikt tjejanpassade (dvs tillmesade) Men som sagt, läs mer i tråden ovan.

Väldigt intressant att "alla" trådar om skidor för tjejer mest består av frågor och svar från killar (det FINNS prylintresserade tjejer!).

ichigo sa:
Hejsvejs!

Om ni vill veta vad några tjejer i samma storlek som frun ovan tycker kan ni läsa mer här:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=71397

Jag har skrivit lite där, bl.a min utvärdering av skidor provade på en skidprovarhelg i höstas, jag är 1.65, väger 54 kg, åker nog ungefär lika mycket pist/off pist som frun ovan.

Rekommenderar för övrigt varmt Dynastar Sultan 80, mina är 158cm, jag skulle köpa längre om jag skulle köpa nya nu. De är ju gjorda i alperna också, och är utmärkta för tjejer utan att vara specifikt tjejanpassade (dvs tillmesade) Men som sagt, läs mer i tråden ovan.

Väldigt intressant att \"alla\" trådar om skidor för tjejer mest består av frågor och svar från killar (det FINNS prylintresserade tjejer!).
Väldigt intressant... För jag menar det är ju så många framstickande uttryckande prylgalna tjejer i alla tjej-trådar... Eller nej, det är det faktiskt inte. Dessutom är killar större nördar

pedernutti sa:
Mitt helt ovetenskapligt baserade svar, Völkl Kiku! Modern konstruktion, och sjukt snygg!!
Skulle också säga denna, eller Aura. Flickvännen va sjukt nöjd med Auran (största tjejskidan völkl hade med sig i skidtestarhelgen Sälen). 163cm på 55kg tror jag

Varför är det alltid män som köper lagg till sina kvinnor?

IngemarH79 sa:
(...) K2s damserie, det är förresten de enda damskidorna som på något vis skulle vara bättre för tjejer. Resten av märkena har nöjt sig med att pryda skidorna med lite blommor och fjärilar, vad jag har hört alltså, inte ryktesvägen utan av vänner. (...)
BUUULLSHIIIIT! (inget ont om K2:s lagg)
Nog finns det en drös skidtillverkare som kör urvattnade mes-varianter av herrskidorna som tjejskidor. Men det är långt ifrån enbart K2 som bygger lagg för brudar som shreddar stenhårt.

Helt utan att vara målgrupp så skulle jag nog rekommendera Auran av dessa med tanke på att TS beskriver 70% pist. Om det finns planer att förskjuta detta till mer OP-åkning så kanske Kikun istället. Men som sagt så finns det många andra märken också.

Förvånansvärt ointressant vilket kön det är på den som ger råd, bara råden är goda. Jag har tex köpt skidor till min fru på råd av Hasse och skulle vilja säga att ingen tjej hade kunnat ge bättre råd (i a f där och då).

Skulle jag önska mig någonting i den vägen så skulle det nog vara en utvärdering av MnO´s gäng om hur deras respektive flickvänner/fruar upplevt sina skidor (som sannolikt valts med stor omsorg). Om det sedan är killarna eller tjejerna som skriver ger jag blanka f-n i.

Shit vad Freeride är grabbigt. Jag tror faktiskt att jag drar.

Att det kommer en massa hätska kommentarer om att den som svarars kön för bövelen är irrelevant i en tråd som handlar om skidor till en tjej i en storlek som det finns VÄLDIGT få män i, well. Skippa sarkasmen, tack. Självklart kan män ge kvinnor bra råd om skidor.

Jag tycker ändå att det är konstigt att den enda tråd som handlar om skidor till tjejer som är en aktiv tråd är en där en man frågar om skidor till sin tjej, och bara män svarar. Sen kanske män är mer prylnördiga, eller så är det så att tjejerna inte gillar stilen här i forumet, vad vet jag. Mycket finniga tonåringar här misstänker jag efter att ha läst runt lite.

Jag vet av egen erfarenhet att det är ganska svårt att hitta kul skidor när man är en kort men vuxen person i 55-kilosklassen, de flesta skidor är alldeles för långa t.ex. Jag vet också att det är svårt som tjej att köpa skidor då man alltid blir bedömd med rosa glasögon (=liten blond tjej ska ha lättåkta tjejskidor) och att många tjejskidor är fladdriga och trista.

Tänkte i min enfald att det kunde vara intressant med input från en tjej med samma åkvanor (utifrån det som går att läsa ut av frågan), samma längd och vikt som damen som ska ha skidorna.

Men men...

Hoppas i alla fall att hon får tag på ett par bra skidor, eller han åt henne!

Senast ändrad:
GNU sa:
ichigo sa:
Nej! Hjälp till att förändra istället!
Okej :-)

Hur får man fler tjejer att faktiskt engagera sig forumet bara?

Jag skrev t.ex. tidigare att det vore kul att få fler än 5 träffar på lämpliga skidor från pryldatabasen om man klickar i att man är tjej med en dos grabbig sarkasm som enda svar... jag förstår att många tjejer inte vill vara med här då.

Har massor av tjejkompisar som är helt skidgalna, och killkompisar, vore kul om det var lika bra stämning här som bland dem :-)

Svår fråga. Internetforum är ju en plats där det jagas bekräftelse genom att synas mest.
Och där ger ju tydligen fortfarande skolan killarna ett försprång. Tragiskt, men inte desto mindre sant.
Så hur förändrar man? Ja, jag vet inte. Vi medelålders, tillbakalutade, gubbar är väl inte direkt dom som står längst fram i förändringsledet... Utan jag ställer hoppet till yngre förmågor, som kan, orkar, vill och vågar ta tag i frågan. :)

ichigo sa:
Ja det beror väl lite på hur man tolkar det. Jag tydliggjorde att jag ger råd efter vad jag kan och inte vilket kön jag har. Det är du som lägger ett genusperspektiv på det. Ganska trist faktiskt, speciellt när huvudpoängen är att någon ska få ett par bra skidor. Jag har tjejkompisar som kör med utrustning riktad till killar och jag har killkompisar som kör med utrustning riktad till tjejer. Jag är medlem i andra forum där det är övervikt av kvinnor och jag skulle bli redigt sur om någon kritiserade att det ffa var kvinnor som gav mig råd där. Sannolikheten att TS har någon form av kommunikation med den som ska köra på skidorna är ju rätt stor och därför är frågan om vem som ger råd till vem fortfarande ointressant.

Frågan huruvida det är fler manliga än kvinnliga medlemmar på FR lägger jag mig inte i. Det skulle vara kul om allt vore jämställt men det är rimligen en fråga för de som jobbar med FR och framförallt en fråga om hur många kvinnor som är intresserade av skidsport och varför. Själv försöker jag behandla alla lika och inte fokusera på vilket kön de har, om det är att vara grabbig så är jag grabbig och står för det.

ichigo sa:

Att det kommer en massa hätska kommentarer om att den som svarars kön för bövelen är irrelevant i en tråd som handlar om skidor till en tjej i en storlek som det finns VÄLDIGT få män i, well. Skippa sarkasmen, tack. Självklart kan män ge kvinnor bra råd om skidor!
Intressant vändning i den här tråden! Anledningen till att Freeride är grabbigt är sannolikt i grunden att nästan alla som är aktiva i forumet är killar ... Men det skulle var mycket intressant att få veta mer exakt vilken "grabbighet" som stör dig och vilken typ av sarkasm du reagerar på. Jag antar att du med sarkasm menar "nedlåtande ironi" eller något liknande.

Ett av problemen är nämligen att vi grabbar (gubbar) omedvetet uttrycker oss på ett sätt som inte är menat men uppfattas som nedlåtande. Personligen gick jag på en rejäl mina häromdagen när jag antydde att en viss dam borde byta sambo, ironi, absolut, men inte sarkasm från min sida, men det uppfattades uppenbarligen som ett grabbigt sarkastiskt påhopp! Kommunikation är inte alltid så lätt!

:-) / MM

PS! Håller med om att Vannish kommentar är korkad och helt utan finess!
@Vannish: Vad ville du egentligen ha sagt? DS.

Senast ändrad:
Tack för svaren! Borde prova först Völkl Aura och K2 Payback. Dynastar Sultan kunde också vara bra, men namnet Sultan för en tjejskida? Nej.

Oj vad grabb(gubb)heten tog över försvarandet av det kvinnliga könet här i tråden! Men visst kan jag vara på vad jag menar!
Ni kanske inte har märkt detta fenomen, men tjejer är inte lika aktiva, lika många, lika nördiga som killar inom FR-sidan. Det kanske finns kvalitet men knappast kvantitet här. Hon antyder ju uppenbarligen att det är konstigt att vi killar svarar och inte låter tjejerna svara, eftersom det är ju faktiskt dom som åker på grejerna. Men hur många tjejer är det som faktiskt svarar? Så min uppenbart idiotiska hjärna kan bara dra slutsatsen att om killarna skulle skita i att svara, ja då blir det inte så mycket kvar...
Och att killar är större nördar... Ja så är det helt enkelt bara!

Nu ska vi se vad hon och ni alla tog så hårt åt er från, er tur att förklara, för jag förstår egentligen inte. Om vi inte läser på väldigt olika sätt...?

ichigo sa:
Jag vet av egen erfarenhet att det är ganska svårt att hitta kul skidor när man är en kort men vuxen person i 55-kilosklassen, de flesta skidor är alldeles för långa t.ex.
Med de flesta skidor menar du då unisexmodellerna? Förstår nämligen inte hur de kan var "alldeles för långa", 55kg är helt normal vikt och det finns ju massor av skidor i spannet 160-180cm? Eller är det det som är för långt?

Senast ändrad:

@Vannish
Jag uppfattade det faktiskt inte först heller ... men om man läser in sarkasm i " Väldigt intressant ..." , kan man tolka det som att du menar tvärtom och rätt upp och ner sågar ichigos inlägg vid fotknölarna! Jag tror faktiskt inte du menade det så ... eller?

/MM

Mountain_Man sa:
@Vannish
Jag uppfattade det faktiskt inte först heller ... men om man läser in sarkasm i " Väldigt intressant ..." , kan man tolka det som att du menar tvärtom och rätt upp och ner sågar ichigos inlägg vid fotknölarna! Jag tror faktiskt inte du menade det så ... eller?

/MM
Sågade menade jag inte, däremot är det ironi i det hela mot det jag har fetmarkerat som jag hoppas folk insåg...? Eller är det där det hela slagit slint?

Jag håller med tidigare talare om att k2s tjejskidor är riktigt grymma, har testat phat luv, one luv och gotback och är mkt nöjd med samtliga. Völkl Aura har jag aldrig provåkt, men vad jag hört från kompisar är den riktigt bra och völkl brukar leverera (vet t.ex. att kiku är en grym skida, men tror nog att den är för mkt puder för frugan din, samma gäller för gotback) Salomon Shogun är en annan skida jag hört väldigt mkt gott om.

Frågan är hur pass "stora åk" era offpist åk är? Jag gled runt i 5 dec puder en vecka i alperna på K2 One Luv och det gick utmärkt, men det var mest i skogen och nära pisten. Om ni hikar skulle jag nog satsa på Auran eller Shogun.

Jag själv försökte länge hitta den perfekta allround-skidan, men det är svårt! Det fick helt enkelt bli två par skidor, ett par Nordica Olympia drive och ett par k2 Gotback, utmärkt kombo!
Men som sagt, k2 One luv funkar bra på is, i pucklar, manchester och till en gräns i pow.

/Mikaela

Lånar tråden lite... Onödigt och skapa likadan då jag är en "kopia" av KaitsuH:s fru. Enda skillnaden är att jag kommer att åka i Sverige istället ;-)
Ska beställa från SportConrad. Frågan är vilka av dessa får jag mest skida för (de är likvärdiga i pris):
Völkl Attiva Sol
Rossignol Attraxion III
K2 One Luv

De ska funka att glida i pisten sakta (då jag har sällskap med småbarn) och även dra på med högre farter (när jag åker själv) och lite offpist när tillfälle ges. De ska inte vara svåra att hantera varken i låga farter eller höga farter.

Fischer Motive 76 kan jag rekommendera! ett par allmountain skidor. Hon är lika lång som mig och väger ungefär som mig, de funkar grymt bra här i sverige, och bra i alperna, hade med de till alperna i år, dock har jag ett par andra med till off-pisten, men provade Fischer i offpisten och om ni ungefär åker 30% offpist så kan jag lugnt rekommendera dem och tycker ni ska åka te en butik som kan visa dem för er och förklara lite mer, va lite skeptisk först om dem, men efter att prov åkt dem så tvekade jag ej.

Tillbaka
Topp