Allt du behöver veta om skidutrustning

skidor2 sa:
Sådan : http://www.citizenski.com/skis/blizzard-cmx-11-iq-2008.html har jag nu. Skulle det bli stor skilnad med en riktig slalom racer.
Ja, det blir en enorm skillnad, särskilt om du inte testat flera olika skidor... Att bara få testa ett par dyrare vanliga pistskidor kommer vara en enorm skillnad.

Till att börja med så måste man nog säga att det finns olika tävlingsskidor, och då menar jag inte bara de olika disiplinerna (slalom, storslalom, Super-G och störtlopp). Vissa tillverkare gör riktiga spett, medan vissa gör betydligt mjukare... av de "vanliga" raceskidorna som "vanliga" tävlingsåkare åker på, typ juniorer. I WC-cirkusen kan toppnamnen få i stort sett vad de vill.

Något som däremot stämmer för alla tävlingsskidor är att de är fantastiskt givande och roliga att åka på, om man har god teknik och kan pressa skidorna. Det viktiga är att du åker med skidorna, och inte tvärt om. Just med tävlingsskidor är det väldigt vanligt att skidorna åker med åkaren om åkaren inte har tekniken eller styrkan.

Jag har själv två par riktiga tävlingsskidor, ett par SL-skidor från Salomon, och ett par GS-skidor från Atomic. Både med helt olika karaktär. Salomonskidorna är RIKTIGT mjuka och kräver att man har en mycket god åkposition. Har du fel viktfördelning tar det inte lång tid innan skidorna wheelar ut under dig och du kraschar... MEN, om man däremot har rätt position, pressar ner dem i backen, och jobbar frenetiskt med dem är det en bergochdalbana utan dess like. Det går knappt att ha roligare med ett par skidor!

Atomicskidorna som är 190cm långa och tunga storslalomskidor har en helt annan karaktär. Som tur är, är de beställda med mjukaste flexen, så det går att pressa riktigt fina svängar om man vill det, men de är främst riktiga högfartskanoner. Dessa skidor är från de åren då de flesta pallplatser i WC togs av Atomic-åkare, vilket inte är konstigt, då dessa har ett helt enormt kantgrepp och en fantastisk känsla. Så länge det är slätt i backen kan du åka hur fort som helst, och carva stenhårt utan att de tappar greppet. MEN, precis som med slalomskidorna kräver det mycket FART, TEKNIK, och STYRKA. Men oj så roligt man har!

Så, för att svara kort:
Raceskidor (riktiga!) är till för de som verkligen vet att det är ju raceskidor de vill ha. Det är ett bra kliv upp från butikernas "vanliga" 8000:- värstingskidor som det står race och WC på, men man måste veta vad man ger sig in på. De som åker på raceskidor i pisterna är oftast gamla raceåkare/tränare, eller de som har ledsnat på butikernas värstingskidor (och prylnissar som undertecknat).

Hur ser jag om det är en riktig raceskida då?

Det finns två-tre enkla grejer som man kan titta efter.
1. Längden. Slalomskidor för herrar är 165 och inte längre. Fins det en 170 eller 175 är det inte tävlingsskidor, punkt. Allt är FIS-reglerat och regler är regler. En storslalomskida för herrar är runt 190cm, dammodellerna runt 180-185...
2. Plattan. Vanliga butiksskidor har en platta under bindningarna för att enkelt kunna glida på bindningarna för montering, samt för lite uppstyvning. Raceskidor har nästan en 1"2 i metall under hela bindningsdelen för att styva upp och lugna skidan. Verkar det vara lite snyggt ditsatt plast under bindningen, är det inga raceskidor.
3. Bindningarna. Raceskidor är till för att åkas hårt och fort, och då krävs hårda bindningar i metall. Bindningar med DIN till 14 används i stort sett bara av juniorer, annars är det bindningar med skalor såsom 9-16, 8-18 och 10-18 som används, även till slalom. Super-G och störtlopp har ofta ännu saftigare fjädrar. Så om det inte sitter en stenhård metallbindning på skidorna, då är det ingen riktig raceskida!

Ett tips för den avancerade åkaren som vill har nya pistsmiskare är faktiskt att titta på beggade racegrejer istället för att kolla på 8000-kronorsskidor i butik. Racegrejerna är ofta fint skötta och hälften så dyra, och levererar desto mer glädje...

När köper du din första kroppskondom då Carl? Antar att du också enbart vallar dina racelagg med högfloursvalla á 700kr/vallning? ;)

Raceskidor är kul...

Måste säga att Carled verkar vara en skön snubbe. Det finns verkligen (nästan) inget som är fetare än att gasa på i nypistat med Atomic Race GS. Tycker dock att årets dubbeldeckare är skönare än dom gamla blåa som jag tror du pratar om. Kan också säga att juniorer (15 år och uppåt) inte får åka på "butiks-racer" utan måste ha FIS-godkända skidor. Ungdomar (upp till 15 år) däremot, kan åka på vad som helst, så länge det glider nog bra.

Angående det är med DIN är jag lite förvirrad. Jag blev förvånad då jag såg detta:

Vannish sa:
Det är hur hårt han ska spänna fjädern. Ett vanligt koncept att räkna efter är din vikt (tex 80) delat på 10 (= 8) minus 1 (= 7), alltså:

80kg/10 - 1 = 7.
Jag har fått lära mej att man ska ta vikten på åkaren och dela med tio och där har man hur hårt man ska spänna fjädern. Detta gäller då endast för en medelåkare som inte åker så hårt. I det flesta fall ska man kanske till och med lägga till ett eller två för att det ska bli bra. Det har ju med hur mycket tryck som bindningen ska hålla för och inte lösa ut. Själv väger jag 65 och har som lägst (twinsen) 8, som högst (DH) 13. Har dock aldrig hört talas om att man ska sätta den på nåt så lågt som tre. Fyraåringar kör på tre.

Man brukar dra ner bindningarna i botten på sommarn för att fjädern inte ska nötas i onödan men aldrig att åka med så lågt. Det är farligt.

Eller har jag fattat fel? Är DIN inte skalan som fjädern på bindningen som spänns efter?

Senast ändrad:
GOS: du har fattat rätt, men den riktlinjen han pratar om är den som skiduthyrare till veckoturister går efter.
Ställer man bindningar så till avancerade åkare så löser de ut hela tiden, hyr jag själv får man först frågan om hur makt man väger: "100kg!" (möts alltid av en skum blick, jag väger 72)sen får man tjafsa lite med dem så ställer de på 8 och så ändrar man till 10 DIN så fort man kommit ut ur butiken ändå.

bl0ckm0ng0t sa:
GOS: du har fattat rätt, men den riktlinjen han pratar om är den som skiduthyrare till veckoturister går efter.
Ställer man bindningar så till avancerade åkare så löser de ut hela tiden, hyr jag själv får man först frågan om hur makt man väger: "100kg!" (möts alltid av en skum blick, jag väger 72)sen får man tjafsa lite med dem så ställer de på 8 och så ändrar man till 10 DIN så fort man kommit ut ur butiken ändå.
Okej, då visste jag ju från början då :P

Jag tycker dock inte att folk som jobbar på skiduthyrningar ska få göra så. det är farligt. Då jag jobbade på en uthyrning i några veckor drog jag upp fjädern lite mer än jag skulle, ville ju inte att skidorna skulle lösa ut för turisterna :)

Jarle, snart så... Hittar jag en tillräckligt hysterisk till ett bra pris slår jag till!

GOs, man får tacka! Dock är det de röd-vita jag har... De har några år på nacken, men de är klart bättre än några blåa, hehe...

ce5ea5c16d01756225fe1d51e70648dd.jpg

Tyvärr har alla fel ang. DIN-inställningar. Man skall ALDRIG dividera och räkna matematiskt när man får fram sin DIN-inställning. Man skall använda de tabeller som finns! Eller använda formler på internet som ger samma resultat som tabellerna, såsom http://www.dinsetting.com/ Om jag knappar in mina värden och väljer 3+ får jag 9,5 och väljer jag 3 får jag 8... Och på 8 klarar jag mig om jag har en bra bindning och inte tänker göra dumma saker. På 9,5 klarar jag mig mycket bra, då ska de till ordentliga slag för att skidorna skall släppa... Så sluta använda fel metoder för att ställa in era bindningar, lär er att ställa in bindningarna korrekt med rätt förspänning istället, då blir det mycket säkrare!

Oj, dom gamla godingarna. Röda och kantiga, just det. Från 06 om jag inte misstar mej?

Som sagt tror jag mer på att tänka efter hur mycket tryck som bindningarna ska utstå (g-krafter, newton osv.. orka inte massa fysik nu). Jag gjorde testet som du länkade och fick 8. Nu är det så att på mina SG och DH-skidor så börjar bindningarna på 10. Individuellt, som allt annat kanske.

Kul att se en riktig skidåkare på denna gangster-sajt. Har man fyra par skidor (själv har jag åtta xD) och en samling Åka Skidor-tidningar med en burk Svart På En Kvart ovanpå är man inget annat än en renblodig skidåkare. :)

Japp, -06 har jag för mig.

Ja, man får ju ta det där med DIN-tabellen med sunt förnuft. Jag har bara mina FKS155 som börjar under 9, och jag brukar köra slalomskidorna på 10 och puder på 11 och GS på typ 12. Om man skall skruva högt får man inte vara lat med att skruva ned dem efter behov, vilket jag brukar göra ganska frekvent efter åkningen och tid på säsongen... Att tänka belastning är mycket förnuftigt (det finns anledning till att många skidor flyger i parken) och däri ligger anledningen till att atomics tävlingsbindningar börjar på 10...

Det är tur att du inte ser resten av hyllan, skidtidningarna fortsätter lite till höger, och följs sedan av ett par pjäxvärmare, ett par bindningar och ett par extra ski-stoppers. På hyllan ovanför där man skymtar ett par sulor är det ~40cm med skidfilmer och en mindre goggles-samling...

carled: har inte sagt att de gjorde rätt utan att de var så de tänkte

Eftersom de flesta bara skriver om skidor och dess egenskaper tänkte jag försöka hjälpa dig med stavarna! Att ha stavar är mycket viktigt och ett gott stavarbete är en förutsättning för att kunna åka på en högre nivå! Skidåkning består av väldigt mycket rotationer, vilka du häver eller ibland startar med en stavisättning. I till exempel en kortsväng så är stavisättning en av grundstenarna, då din överkropp hela tiden ska sträva i fallinjen medans benen ska gå till höger och vänster. Om du inte har ett funktionellt stavarbete så kommer kortsvängen att bli ganska lång och överkroppen kommer inte separera från underkroppen på ett önskvärt sätt.

Som någon tidigare skrivit så är 90 graders vinkel en bra måttstock för piståkning. Ska man däremot åka puckel eller offpist så är kortare stavar att föredra. I puckel vill du inte ha för långa stavar eftersom du sätter i den uppe på puckeln. Då får du med en lång stav armen över huvudet, vilket inte är särskilt skönt eller funktionellt. I puder är ju principen samma, då du kommer att sjunka längre ner i snön än du gör i pisten. I puder vill du dessutom ha en offpist-truga, den runda plastsaken längst ner på staven, som ska vara större än en vanlig pisttruga, för att inte sjunka ner så mycket i snön.

Och ja, det är ganska stor skillnad på stav och stav! Och här är det ungefär som med löparskor, ju dyrare, desto bättre, oftast... Skillnaden ligger i materialet i staven och hur den är \"balanserad\". Där får du känna dig för själv vad du är ute efter, om du vill ha mycket tyngd upptill eller nertill. En stav som är \"tung\" nertill får ju en hävarmseffekt, alltså att den är lite seg att få i pendel, men när rörelsen är påbörjad så kommer det gå av bara farten. medans en stav med sin vikt högre upp kommer kännas smidigare och lättare att hantera enligt mig..

Och nej, en dyr stav kanske inte håller längre än en billig stav, men man kommer ha en skönare stav under tiden! En billig stav har ofta kompromissats på greppet och i materialet. Men detta är inget som man som nybörjare behöver tänka på! Och oftast så gynnas ens skidåkning om man åker utan stavar den första tiden. Detta för att man ska lära sig att åka och balansera på sina skidor istället för att sätta i staven varje gång man kommer i obalans!

Att prata om raceskidor är bara båg enligt mig! Att ha en riktig världscupskida är något som bara ett fåtal klarar av att åka på! Jag har sett för många juniorer och vanliga dödliga raceåkare som skulle må mycket bättre av att inte åka på 150 pjäxor och spett till skidor! Och de här 8000:- skidorna som carled fördömmer är otroligt bra skidor.
Titta dessutom på en kille som Hermann Meier. Då förstår du varför han måste ha en 20 eller 30 bindning. Och varför han behöver ha stenhårda skidor! Han väger över 100 kilo och lyfter en bil i benpress, vilket inte många skidåkare i världen gör! Titta senare på störtloppet i Beaver Creek och vilken lutning de åker i. Adel Boden storslalomen är också ett gott exempel.

Alltså, för en vanlig dödlig så är en 20 bindning högst överskattad, eftersom den inte har alls lika många utlösningsmekanismer som en 14 bindning! Vilket gör det farligare för den som åker \"vanligt\", som faktiskt vill att skidorna ska lossna om vi ramlar hårt! WC åkarna och de i storabergsbrancshen vill absolut inte att skidan ska lossna, och därför skruvar de sina 20 och 30 bindningar i botten! Det du ska titta efter när du köper skidor är att dessa har en sandwich konstruktion, vilket betyder att skidan är byggd av flera lager som lagts på varandra, och att den har en träkärna! En skida som är mjuk på längden men hård på tvären är en av de roligaste kombinationerna om man precis börjat åka men också för den erfarne!

Ha en god vinter!
/P

Carled sa:
skidor2 sa:
Sådan : http://www.citizenski.com/skis/blizzard-cmx-11-iq-2008.html har jag nu. Skulle det bli stor skilnad med en riktig slalom racer.
Ja, det blir en enorm skillnad, särskilt om du inte testat flera olika skidor... Att bara få testa ett par dyrare vanliga pistskidor kommer vara en enorm skillnad.

Till att börja med så måste man nog säga att det finns olika tävlingsskidor, och .....
Tack för ett utförligt svar måste också fråga vad det är för monster skida( den feta skidan) du har på bilden???

AnteeL sa:
[
Vanligtvis så väljer man mellan:
-1, Nybörjare med låg vikt, oftast små barn.
1, Nybörjare
2, Medel
3, Erfaren åkare
3+, Väldigt erfaren åkare, ofta tävlingsåkare eller personer som åker offpist med stora skidor.

Utifrån detta, vikt och längd så får de fram det DIN-värdet som passar bäst för personen. Sen så kan man ju alltid skruva upp/ner bindingen själv beroende på hur man tycker bindnigen beter sig.

/Ante
Huvudet på spiken Ante. Det var det han funderade på!

PavelV: Mycket bra liten uppsats du skrev där, den suddade ut många frågetecken.

Sen angående twintip. Finns det några fördelar av att inte ha twintip?

Fadderullan sa:
Sen angående twintip. Finns det några fördelar av att inte ha twintip?
Det sprutar mindre snö efter dig....
Annars är det väl mest så att twintip-skidor generellt är byggda annorlunda än de som inte har. \"Du vill ha de här egenskaperna? Jaha, då blir det en twintip.\" Med sedvanlig generalisering...

Angående stavar: balans- och stakningshjälp. Inget mer. Köp nån billig skit, såvida du inte är 70/80-talsnostalgiker och ska börja med skidbalett.

Det får väl bli de billigaste stavarna på jennewein för 30 euro...

När det gäller offpist... Hur är det att carva i en off-pist, går detta inte att tillämpa? Eller är det fatskies som gäller till 100%?

Ytterligare en kluring (eller?) till er kunniga:

Vad ska man tänka på:
-185 lång
-74 kg
-Helst allroundskida som klarar offpisten bra.
-Duktigt skidåkare, klarar offpist bra men är inne på första säsongen.
det kluriga: har lite dåliga knän.. Är det något man ska tänka på när det kommer till skid- och pjäxköp? Det inte kommer att bli så mkt jibb pga knäna.

Har tänkt att ett par pjäxor men lägre flex borde vara bra för knäna. (?)
Skidor: vad hade varit bra, tung, lätta, korta långa?
Bindningar: ?

Senast ändrad:
Jag skulle nästan säga tvärtom, att mjukare pjäxor är sämre för dåliga knän. Mer stöd borde vara bättre eller?

Skidmässigt så ska du ta skidor som inte är för hårda och viktigast, att de inte har för aggresiv skärning (väldigt kort radie). En rakare skida beter sig lugnare, stabilare och mer förutsägbart.

Ang "carving" i OP; så länge det är hårt så kan man utnyttja skidans skärning men så fort du sjunker ner så kommer du styra utan att skära (tänk vattenskidor).

Tillbaka
Topp