Alpbudget

MansMoller

Ny medlem
Alpbudget
Hej!
Jag och en polare sticker ner till frankrike i 2 månader denna vinter. Det jag undrar är hur mycket i fickpengar, på ett ungefär, man gör av med under en månad i franska alperna. All utrustning och liknande har jag köpt nu innan. De budgeten ska räcka till är alltså mat, öl och annat behövligt. Vad är en rimligt summa per månad tro? Du som har tidigare erfarenheter kring detta får mer än gärna lämna en kommentar och ni andra kan väll skriva något annat skojj.

Tack så länge?

Alpbudget
Tänker du ha en macka i ryggsäcken eller käka lunch i backen? Hur många öl i veckan dricker du? Och köper du dom i butiken eller på puben?

Ähh räkna med €50 om dagen så bör du klara dig rätt bra. Om du undviker de dyra restaurangerna och vinerna från Bourgogne såklart. Kör ni snålt och lagar all mat hemma kan man ju klara sig rätt länge på havregrynsgröt, omelette och pasta iofs. Men vill man laga god mat så är ju priserna ungefär som här hemma i butiken. Men räkna med det dubbla om du vill lyxa till det och festa ordentligt :)

Alpbudget
Tänker ni laga all mat själv eller äter ni hälften av målen ute?
Dricker ni öl varje dag på berget eller sitter ni och pimplar kronenbourg på rummet?
Samt vart ska ni?

En öl på berget går väl grovt på 5-6.5€ om du inte har säsongarpris eller är på billigare ort.
Jag har för mig att vi ansåg öl under 1€ /litern bra när vi handlade till lägenheten i en väldigt billigt ort, säkert det dubbla eller mer om du bor uppe i ValT. För mat kan det vara billigare än Sverige, det var det för oss, men åter igen, lägg på 100% på det om du bor uppe i systemet, typ ValT.
Mat i backen går väl på allt från 6-15€ beroende på vad du äter.
Om man äter hemma i lägenheten och handlar billigt käk men inte bara pasta, kan man väl komma undan på 2-300€ på en höft. Det är alkoholen som man sparar eller bränner pengarna skulle jag väl säga, hur mycket öl och Genepi tänker ni dricka?

Sammanfattning: Det beror nästan uteslutande på hur ni själva spenderar er tid där.

Alpbudget
Bjersing
Tack för svaret! Vi sticker iväg en månad till Chamonix och en till Tignes. Vi har tänkt att laga så mycket mat som möjligt hemma eftersom det är ett bra sätt att spara pengarna på. Alkohol är ju väldigt svårt att säga hur mycket det blir, men självklart slinker det ju iväg mycket pengar på det. Är jag helt ute och cyklar eller klarar man sig på 10k per månad, mycket mat och öl hemma.

Alpbudget
Oj är allt annat betalt så som boende, liftkort och resa dit/hem? Om så är fallet lever ni som kungar på 10k/månad utan att tvingas handla budgetmaten! Men som alltid, bättre att räkna på för mycket än för lite.

Tillbaka
Topp