Alperna 01

MalinM

Ny medlem
Alperna 01
Hej på Er,

snart är vintern här och det är dags att damma av utrustningen. Denna säsong tänkte jag göra verklighet av en dröm och åka till Alperna för första gången. Tröttnat på de Jämtlänska fjällen.

Har böjat tittat runt lite efter resor till Österrike/Schweiz/Frankrike men det hela är en djungel. Ska man tro arrangörerna så är alla resemålen "bland de 10 bästa", "charm och karaktär", "stora liftsystem", "inga köer", "varierad och avancerad skidåkning", "snösäkert" etc.

Därför behövs lite vägledning av mera erfarna skidåkare. Vi som ska åka är 2 personer, Carving-åkare som gillar röda pister och enklare lössnö åkning, korta liftköer och gärna genuina alp byar dvs helst inte något betonggetto.

Tacksam för alla tips!!

Alperna 01
Hej Malin!

Jag har ju ingen dundererfarenhet men alla tips var ju välkommna så jag tänkte säga nåt käckt!

Låter som om ni ska åka till Österrike för det fösta, inget extremt men där finns nästan garanterat inga betongbyar och ett gemyt som är svårt att slå! Bra backar också! St Anton är kanske lite dyrt men väldigt bra, billigare alternativ är Saalbach och Badgastein, nästan lika bra ändå!
(Undervik Val Thorens i Frankrike om ni inte vill ha betongby!)

Frågan är om ni ska göra en säsong eller om ni ska ner ett par veckor?, det framgick inte riktigt i ditt brev. Ska ni göra en säsong så kommer ni kanske tröttna på de mindre orterna i Österrike.
Åker ni en eller två veckor är det nämligen nästan ingen ide att åka till Chamonix eller Avorias i Frankrike, du hinner inte med att åka i femtedel av det ändå, du bara irrar runt.

Om det dock gäller en säsong, då är Val d´lsere i Frankrike att rekommendera! Mysig by och en stort men välplanerat liftsystem.
Toppenställe verkligen!

Ett annat alternativ om det är en hel säsong, men även ett par veckor, är Cervinia i Italien, bor bra samt inte så dyrt! Du åker skidor på Italensidan på Matterhorn, på andra sidan, på Schweiziska sidan ligger Zermatt som du kan åka över till också om du vill. Zermatt är urgrumt! Åk däremot inte till Zermatt och bo där, det kostar dubbelt så mycket. Var smart, bo och lev på Cervinia sidan och åk skidor på båda sidor!

Nu tröttrar du snart, men hör gärna av dig så jag vet att du har fått allt! Du får gärna ge nåt förlag på var ni kan tänka er att åka så kan jag säga vad jag tycker! Jag har en det släktingar och kompisar som har jobbat på olika orter så jag vet en del även fast jag inte varit på så många ställen!

Om vi inte hörs så får ni ha det jätteskönt i snön!
/Andreas

Alperna 01
Hej Andres och alla andra!

Tack för din hjälp. Vi åker bara för en veckas skidåkning. Tyvärr inget säsongande nu.

Cervina låter toppen (dessutom med tillgång till Zermatts skidsystem). Visst är det frestande att åka till Zermatt, bilfria gator etc men det skulle nog ruinera mig. Jag har bara hittat resor till Zermatt via Ving Alpin osh STS, kanske finns det någon billigare arrangör.

Åter till Cervina, finns det även pister som inte ligger i solen dvs kall och torr snö ända in på eftermiddagen. Har förstått att detta kan vara en bristvara till skillnad från ÅRE (men å andra sidan så har inte ÅRE så många soldagar).

Hur rekommenderar ni att åka paket resa eller på egen hand, kan det vara problem att hitta boende på egenhand? Hur som helst så är det flyg som gäller. Buss/Bil tar för lång tid.

Vi tänkte åka i början av februari.

Återigen, tack för tipsen!

Alperna 01
Hallå där!!
jag har ett bra alternativ!!
vi e tre pers som ska ner till saalbach och som eventuellt behöver lite inneboende!!

Hör av dig om du e intresserad!!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp