Alperna - Var härnäst?

coolius

Medlem
Alperna - Var härnäst?
Har åkt till alperna de senaste två åren med vänner och familj och haft det väldigt trevligt. Just nu letar vi efter nästa destination för nästa års resa, och skulle uppskatta lite tips :)

Det vi letar efter är i första hand:

- Stora system
- Lååååånga åk utan transportsträckor där man måste staka sig fram till nästa backe
- Pistade backar (Ingen av oss åker offpist)
- Effektiva liftar/system som är stora nog att de kan svälja många åkare så att köaende knappt existerar

Förra året så körde vi La Thuile i Italien som kom nära det jag beskrev ovan; Långa sköna åk och knappt någon kö alls. Nu i år så åkte vi till St.Anton, men där kände vi att många av backarna var för korta - Du brände igenom dom alldeles för snabbt, många var ordentligt uppåkta/nerisade och liftköerna kunde vara satanistiska, så blev ju extra surt med backar som är över så snabbt när man står och köar konstant. Nu kanske de sista två sakerna var just för att vi åkte till St.Anton som är ett såpass populärt område, men till nästa år så skulle det vara kul att åka någonstans där vi får mer av det vi letar efter.

Snackade med någon som tipsade på La Plagne som ett system som tickar många av dessa boxar - Lär vara ett system där många backar crisscrossar varandra så är lätt att sy ihop sin egna favoritrutt.

Vi har fnulat på att köra Franska Alperna eftersom vi redan varit i Österrike och Italien, men vi är öppna för allt.

Alperna - Var härnäst?
Det vi letar efter är i första hand:

- Stora system
- Lååååånga åk utan transportsträckor där man måste staka sig fram till nästa backe
- Pistade backar (Ingen av oss åker offpist)
- Effektiva liftar/system som är stora nog att de kan svälja många åkare så att köaende knappt existerar
Nu är det visserligen Österrike, men jag tycker Saalbach tickar alla boxar på det du skrev, så länge man håller sig i pisten. De flesta åk är 700-1000 höjdmeter, alldeles lagom tycker jag. Åken går på ett naturligt sätt i terrängen, det är inte "transportåkning", ändå rör man sig runt i systemet.

Hur mycket folk/ köer, beror mycket på när under vintern man reser? Lokala sportlov, nyår etc? Saalbach har alpina VM 4-16 februari, så just då lär boende vara för dyrt, men säkert lugnt i pisterna då media, åkare och den cirkusen tar upp mycket boende.

Alperna - Var härnäst?
Nu fick jag ju inte uppleva det själv när jag var där, men Zermatt/Cervinia måste väl vara absolut bäst utifrån din kravbild? Fantastisk liftinfrastruktur, lätt att ta sig dit och Europas högsta åkning (2000+ fallhöjd), och hörde ett rykte om ett åk från Klein Matterhorn ner till Valtournenche som skall vara 25km långt. Pisterna vi testade (vilket visserligen inte var många) var breda, kuperade och härliga.

Annars kommer jag alltid att slå ett slag för Val d'isère, men inte under vecka 1 :love:

Alperna - Var härnäst?
La Plagne är nog ett fint tips. Åk dit! :) Cervinia som nämns ovan är också ett bra tips. Glad att ni gillade La Thuile, men själv tyckte jag det var ett ganska begränsat pist-/liftsystem och mörk by. St. Anton har också sina nackdelar som du själv väl beskriver - så jag tror att ni kommer att kunna bli glatt överraskade på många ställen i alperna.

Själv brukar jag ofta rekommendera Dolomiterna men fallhöjden i backarna där är oftast max 1000 meter (med några fina undantag, t ex pisten ner från glaciären på Marmolada) - så kanske inte riktigt det ni vill ha denna gång. Men det är få som klarar hela Saslong-störtloppet i Val Gardena (en fin rödsvart backe, 3,5 km lång med 850 m fallhöjd) i ett svep utan att det svider litet i låren. Sedan ändå lagom att ta liften upp igen tycker jag, och där finns hur mycket skidåkning som helst åt alla håll som nås på skidor. Ingen dag behöver bli den andra lik utan att du behöver åka buss eller bil. Hela det område som är inringat nedan (ca 30 x 20 km stort fågelvägen) går att nå utan att ta av sig skidorna. Några transportsträckor förstås men oftast riktiga backar. Och alldeles utanför bild till höger ligger Cortina dit man kan ta buss men sedan åka skidor hela vägen tillbaka.

Edit: det helt sammanhängande lift-/pistburna skidområdet var tydligen större än jag trodde, se orange tillägg på bilden

1721307099518.png

Senast ändrad:
Alperna - Var härnäst?
Vad sägs om Val d'isere eller Tignes?
Det är samma stora skidsystem (Espace Killy), bara varsin ände av dom. (UCPA har center på bägge ställena btw, Tignes är riktigt najs.)
Helt fantastiskt, 30 mil pist och mer därtill. Personlig favorit för mig.

Alperna - Var härnäst?
Finns det något bra sätt att lista ut när "rätt" period att åka är, alt när lågsäsong gäller? I Sverige så är ju strategin att undvika sportlov. Skulle motsvarande strategi vara att kolla när Italienska skolor har ledigt om man till exempel åker till Italien?

Alperna - Var härnäst?
Finns det något bra sätt att lista ut när "rätt" period att åka är, alt när lågsäsong gäller? I Sverige så är ju strategin att undvika sportlov. Skulle motsvarande strategi vara att kolla när Italienska skolor har ledigt om man till exempel åker till Italien?
Ja, svenskar är en liten minoritet i Alperna så våra resenärer är inte det som påverkar där. I Zillertal t ex är det en fördel att undvika när holländarna har sina sportlov (krokosferien).
Den allra viktigaste parametern att undvika i Österrike är den veckan som det är Fasching, då är det invasion från hela södra Tyskland. Om man gillar mycket folk och ett sjuhelsikes partajande så gäller naturligtvis det omvända.

Generellt är prisskillnaderna mellan hög- och lågsäsong mindre i Alperna än i fjällen. I Alperna är fördelen med lågsäsong mer att man kan hitta lediga rum på det hotell man vill ha, prisskillnaden är inte så stor.

Alperna - Var härnäst?
Den allra viktigaste parametern att undvika i Österrike är den veckan som det är Fasching, då är det invasion från hela södra Tyskland. Om man gillar mycket folk och ett sjuhelsikes partajande så gäller naturligtvis det omvända.
Fasching/Fasnacht/Mardi Gras går från torsdag till tisdag (fettisdagen som ju fortfarande är känd i Sverige, fast mer för semlor än fastan). Dvs det påverkar två veckor. Och i åtminstone (katolska delar av) Schweiz är båda de veckorna skollov. De flesta föräldrar kan väl inte ta båda veckorna ledigt, så sprids ut lite. Fördel de dagar det är fullt pådrag i städerna är att många lokala som har ledigt är på party och parader istället för i skidbacken.
Fastan flyttar sig med påsken, så inte så enkelt som i Sverige att det alltid är samma veckor år till år.

Alperna - Var härnäst?
Fasching/Fasnacht/Mardi Gras går från torsdag till tisdag (fettisdagen som ju fortfarande är känd i Sverige, fast mer för semlor än fastan). Dvs det påverkar två veckor. Och i åtminstone (katolska delar av) Schweiz är båda de veckorna skollov. De flesta föräldrar kan väl inte ta båda veckorna ledigt, så sprids ut lite. Fördel de dagar det är fullt pådrag i städerna är att många lokala som har ledigt är på party och parader istället för i skidbacken.
Fastan flyttar sig med påsken, så inte så enkelt som i Sverige att det alltid är samma veckor år till år.
Har för mig att det är 7 veckor före Påsken om jag minns rätt, annars kollar man bara när Bayern och Baden-Württemberg har Faschingsferien det år man tänkt åka.

Alperna - Var härnäst?

Italienarna har "flytande sportlov" så det enda man bör undvika ur det perspektivet är jul/nyår som är absolut högsäsong när det gäller priser och beläggning, och i viss mån påsken.
Om man vill ha sol så brukar de första veckorna i mars vara en utmärkt tid i Italien, litet "mellansäsong" förutom just påsken. Men det går att åka då också. Billigast är det i januari efter nyår.

Alperna - Var härnäst?
Snackade med någon som tipsade på La Plagne som ett system som tickar många av dessa boxar - Lär vara ett system där många backar crisscrossar varandra så är lätt att sy ihop sin egna favoritrutt.
Den liraren visste vad han/hon pratade om. 🤘
Har varit i La Plagne många gånger och bott i både Plagne Bellecote, Plagne Centre, Les Coches och Champagny, där Les Coches och Champagny är klart trevligast/mysigast.
Men oavsett var du bor har du ju tillgång till.....skidåkningen. Som är fantastisk. Det finns många och långa trevliga pister så det räcker till. Dock,vill ni nyttja hela Paradiski bor man bättre i Les Coches, Belle Plagne eller Montchavin.
Lycka till!

Alperna - Var härnäst?
Stort tack!
Den liraren visste vad han/hon pratade om. 🤘
Har varit i La Plagne många gånger och bott i både Plagne Bellecote, Plagne Centre, Les Coches och Champagny, där Les Coches och Champagny är klart trevligast/mysigast.
Men oavsett var du bor har du ju tillgång till.....skidåkningen. Som är fantastisk. Det finns många och långa trevliga pister så det räcker till. Dock,vill ni nyttja hela Paradiski bor man bättre i Les Coches, Belle Plagne eller Montchavin.
Lycka till!
Stort tack! Kommer glo lite närmare på det. Varför just Les Coches, Belle Plagne o Montchavin? Mest centralt?

Alperna - Var härnäst?
Stort tack! Kommer glo lite närmare på det. Varför just Les Coches, Belle Plagne o Montchavin? Mest centralt?
Plagne Centre är ”centralt” men inte särskilt ”Belle”.;)

Vissa franska skidorter byggdes på 70-talet, och har en arkitektur typ Månbas Alpha.
Storpotatens rekommendationer har nog mer ”Gemütlichkeit“.

Alperna - Var härnäst?
Stort tack!

Dels för att det är trevliga byar, men framför allt för att det ligger närmre knutpunkten till området i Les Arcs. Dvs den andra hälften av Paradiski.
Bor man i tex Champagny, vilket iofs är trevligast, har man en bit för att ta sig bort till Les Arcs. Åkningen i La Plagne räcker visserligen till, men rekommenderar ändå att köpa liftkort för hela Paradiski vilket inkluderar Les Arcs. Om inte annat så för den grymma pisten från toppen av Aiguille Rouge 3227 möh ned till Villaroger 1200 möh. Hela 2000 meter i fallhöjd och mestadels röd/svart pist.

Alperna - Var härnäst?
Dels för att det är trevliga byar, men framför allt för att det ligger närmre knutpunkten till området i Les Arcs. Dvs den andra hälften av Paradiski.
Bor man i tex Champagny, vilket iofs är trevligast, har man en bit för att ta sig bort till Les Arcs. Åkningen i La Plagne räcker visserligen till, men rekommenderar ändå att köpa liftkort för hela Paradiski vilket inkluderar Les Arcs. Om inte annat så för den grymma pisten från toppen av Aiguille Rouge 3227 möh ned till Villaroger 1200 möh. Hela 2000 meter i fallhöjd och mestadels röd/svart pist.
Du har lobbat mycket för La Plagne här på forumet och skidområdet som har varit med på många bilder från dig och @Hawk100 ser verkligen inbjudande ut. Skulle gärna åka till ett litet halvpensionshotell i någon av byarna du rekommenderar.
Det är synd att La Plagne inte ligger strax söder om München….🥴

Alperna - Var härnäst?
Du har lobbat mycket för La Plagne här på forumet och skidområdet som har varit med på många bilder från dig och @Hawk100 ser verkligen inbjudande ut. Skulle gärna åka till ett litet halvpensionshotell i någon av byarna du rekommenderar.
Jo men det ligger strax söder om MUC, lite åt väster också. ;)
Det har ju blivit något av en favorit, och i ärlighetens namn kan väl inte byarna mäta sig riktigt med genuina österrikiska byar. Men för att vara i området så är ju Les Coches, Montchavin och Champagny riktigt trevliga små byar.

Och vem blir inte sugen på alla de val som erbjuds...som här tex... :)
Och....även pisterna från den toppen är riktigt trevliga. ;)
1721995852275.png

Alperna - Var härnäst?
Vi hade bokat på Club Alpina i Champagny i vintras men de avbokade oss... :oops: De fick väl ett bättre erbjudande. Men ligger inte Champagny bra till om man också vill ta en titt på de Tre Dalarna? Går det inte skidbuss till Courchevel?

Alperna - Var härnäst?
Vi hade bokat på Club Alpina i Champagny i vintras men de avbokade oss... :oops: De fick väl ett bättre erbjudande. Men ligger inte Champagny bra till om man också vill ta en titt på de Tre Dalarna? Går det inte skidbuss till Courchevel?
Jo, ca halvtimme till Tre Dalarna. Med bil. Och eftersom vi alltid har bil har jag inte riktigt koll på lokaltrafiken däremellan. Men buss lär det nog gå till Brides-Les-Bains nere i dalen, och därifrån kan man ju åka (väääääldigt långt) ägg upp till skidområdet.

Alperna - Var härnäst?
Jo, ca halvtimme till Tre Dalarna. Med bil. Och eftersom vi alltid har bil har jag inte riktigt koll på lokaltrafiken däremellan. Men buss lär det nog gå till Brides-Les-Bains nere i dalen, och därifrån kan man ju åka (väääääldigt långt) ägg upp till skidområdet.
Glöm inte att klara av toabesöket innan ni kliver på det ägget för man sitter i det lääääänge…..
IMG_1130.jpeg

Alperna - Var härnäst?
Små mysiga hotell är det tyvärr rätt ont om i LP-området…. De flesta byarna består mest av hemska lägenhetskomplex i jätteformat även om vissa undantag finns. Just Club Alpina i Champagny är ett exempel på ett hyfsat hotell i soligt söderläge med ok mat. 🍻
Men något Österrikiskt ”gemyt” hittar man tyvärr inte i LP. Däremot finns det en del riktigt mysiga restauranger i backarna och skidåkningen går inte av för hackor….!!! Och vill man bo med bästa läget för att enkelt nå all skidåkning så är Belle Plagne nog bästa byn tycker jag personligen…..⛷️

Alperna - Var härnäst?
Vad brukar er strategi vara kring bokning och hur långt i förväg brukar ni köra? Kan tänka mig att det blir billigast om man bokar i god tid, men då chansar man trots allt med vädret - skulle vara najs att tajma bra väder, så då låter ju sista minuten biljett som det bästa, men å andra sidan kan tänka mig att såna kan vara svåra att få tag i?

Alperna - Var härnäst?
Vi brukar boka flyg och hyrbil i god tid men boka boende dag för dag, tidigast dagen innan vi åker…..
Men numera vet man inte ens om det är kallt i januari/februari, så det kanske är läge att även vänta med flygbokningen till sista minuten…..🤔

Alperna - Var härnäst?
Vi brukar boka flyg och hyrbil i god tid men boka boende dag för dag, tidigast dagen innan vi åker…..
Men numera vet man inte ens om det är kallt i januari/februari, så det kanske är läge att även vänta med flygbokningen till sista minuten…..🤔
En sanning med modifikation.
Det @Hawk100 beskriver gäller för gubbresorna. När det gäller familjeresorna (till LP tex) bokas både flyg och boende i väldigt god tid. Dels för att det oftast är bättre priser på flyg framför allt, och dels för att vi brukar vara mellan 5-8 familjer som åker tillsammans och då är det en nödvändighet att vara ute i god tid.
Vädret....blir som det blir, vilket under våra påskresor ofta blir varmt och gött I dalen och vinter på berget! 👍

Senast ändrad:
Alperna - Var härnäst?
Glöm inte att klara av toabesöket innan ni kliver på det ägget för man sitter i det lääääänge…..Visa bilaga 32940

Jaha, nu har vi hört om din nödighet på gondolerna både i Bride-les-Baines och i Pila... Kollat prostatan? När doktorn halar upp pekfingret så vet du vad som är på gång... ;)

Har klivit på den lite kissnödig i Aosta en gång och tänkte att jag går på toa vid avstigningen i Pila… Det misstaget gör jag INTE om!!!!
Det togs en eeeeeeevigheeet innan man kom fram och kändes som varje liftstolpe hade 50 hjul som gondolen hoppade fram över…..

:ROFLMAO:

Skojar bara, och jag har också varit kissnödig. Drack tre öl i väntan på bussen från Selva till Verona en gång. Stort misstag. De fick göra ett motorvägstopp bara för min skull.

Alperna - Var härnäst?
Jaha, nu har vi hört om din nödighet på gondolerna både i Bride-les-Baines och i Pila... Kollat prostatan? När doktorn halar upp pekfingret så vet du vad som är på gång... ;)

Har klivit på den lite kissnödig i Aosta en gång och tänkte att jag går på toa vid avstigningen i Pila… Det misstaget gör jag INTE om!!!!
Det togs en eeeeeeevigheeet innan man kom fram och kändes som varje liftstolpe hade 50 hjul som gondolen hoppade fram över…..

:ROFLMAO:

Skojar bara, och jag har också varit kissnödig. Drack tre öl i väntan på bussen från Selva till Verona en gång. Stort misstag. De fick göra ett motorvägstopp bara för min skull.
Ja fy faan, det är värdelöst att bli gammal!!!
Fast den gången i Pila var jag bara runt 25 tror jag….. (Tidigt åldrande!!!🤔)

Alperna - Var härnäst?
Vet inte om det är rätt tråd för frågan men vet någon varför Saalbach verkar vara så fullbokat januari och mars 2025?
Jag kan förstå bokningsläget Februari om världscupen+sportlov fyller upp men vet någon vad som händer i övrigt? :)
Har varit där flera gånger tidigare och kunnat boka vid denna tiden på året eller senare med betydligt större utbud och billigare.

Har testat att jämföra flera veckor typ 4,5,11,12 mot Ischgl, St-Anton och Mayrhofen på allas respektive bokningsystem. Priserna och utbudet där är betydligt bättre.

Alperna - Var härnäst?
Nej, det är verkligen helt obegripligt.:oops:

Gör ett bättre val än alla resenärer som har bokat i Saalbach, och välj en snösäker ort med riktiga berg i stället. 🏔️;)
Asch, lyssna inte så noga på PC. Han är bitter på hela dalgången för att han blev nekad inträde till Hinterhagalm en gång i tiden.

Skämt åt sidan ligger det ju faktiskt något i vad han säger. Jag skulle bra mycket hellre åka till någon av de andra orterna du nämnde, så om priser och utbud är bättre där....finns inte mycket att tveka om.

Alperna - Var härnäst?
Sparkar liv i tråden - Glor lite på tidiga januari just nu för La Plagne, någon som vet om det är en lågsäsong? Försöker undvika trängsel i högsta grad

Alperna - Var härnäst?
Förutom riktig för- och eftersäsong så är väl januari efter nyårshelgen allmän lågsäsong. Litet beroende på när nyår infaller i veckan. Vet dock ej hur v 1 brukar se ut i Frankrike.

Alperna - Var härnäst?
Förutom riktig för- och eftersäsong så är väl januari efter nyårshelgen allmän lågsäsong. Litet beroende på när nyår infaller i veckan. Vet dock ej hur v 1 brukar se ut i Frankrike.
Det ser bra ut i vecka 1. Bergen är höga, dalarna djupa och ölen är kall. 😇
Förhoppningsvis ligger även snön djup, men det är lite svårare att sia om. Skulle dock säga att LP är en generellt sett snösäker skidort, framför allt sent på säsongen.
Januari efter nyårshelgerna är ju som Alfred säger lågsäsong, så liftköerna lär inte ringla särskilt långt.

Jevvligt bra val för övrigt. Kanske inte de charmigaste byarna, men åkningen är kanon.

Alperna - Var härnäst?
Några åsikter om Les Arcs vs La Plagne sidan? Glor lite på pistkartan och inser att det är sjukt många blåa backar på La Plagne, då ser ju ändå Les Arcs roligare ut med långt mer röda och svarta - Vi är ändå hyfsat erfarna åkare så är lite orolig att man blir uttråkad av blåa backar. Fnular att köra boende på Les Arcs sidan vid någon by som har nära Vanoise expressen om man så vill utforska La Plagne sidan.

Alperna - Var härnäst?
Några åsikter om Les Arcs vs La Plagne sidan? Glor lite på pistkartan och inser att det är sjukt många blåa backar på La Plagne, då ser ju ändå Les Arcs roligare ut med långt mer röda och svarta - Vi är ändå hyfsat erfarna åkare så är lite orolig att man blir uttråkad av blåa backar. Fnular att köra boende på Les Arcs sidan vid någon by som har nära Vanoise expressen om man så vill utforska La Plagne sidan.
Åkningen i Les Arcs är kanon. Och åkningen i La Plagne är kanon. Med det sagt kan du inte göra fel.
Men i min bok är åkningen mer varierad i LP och det finns gott om pister med bra lutning även här.
Sedan kan jag tycka att åkningen ovanför tex Arc1800 och Vallandry är lite....förutsägbar? Inget fel på pisterna, väldigt trevliga. Men liftarna och pisterna ligger parallellt med varandra utmed hela bergssidan, vilket gör åkningen lite... ja förutsägbar. På gott och ont.

Men som sagt, du kan inte välja fel här. 🤙

Alperna - Var härnäst?
Jag föredrar La Plage framför Les Arcs eftersom jag tycker att åkningen är roligare och mer varierad där, men det är ju så klart en smaksak. LA har dock ett grymt åk från topp till botten med över 2000 fallhöjdsmeter som inte går av för hackor….!!
Att ta sig mellan systemen tar lite tid, eller rättare sagt kräver en del åkning i de ”tristaste” delarna av respektive system så vi brukar bara göra det en eller max två gånger på en vecka…
När det gäller boende är det ju inte supercharmigt. Bäst läge att bo i LP tycker jag är Belle Plagne och den byn är väl någorlunda fin, i alla fall jämfört med Plagne center och Plagne Bellcotte.
Även byarna i utkanten av systemet som Champagny och Les Coches har viss charm, men ligger sämre till ur skidåkningsläge (tycker jag…)

Alperna - Var härnäst?
Stort tack för alla råd, låter som man inte kan slå fel med varken Les Arcs eller La Plage 😀

Med det sagt! Någon som varit i Val d'isere och kan jämföra hur åkningen där är jämfört med med Paradiski? Suttit och glott några videor på Val d'isere och ser ju verkligen sagolikt ut.

Alperna - Var härnäst?
Stort tack för alla råd, låter som man inte kan slå fel med varken Les Arcs eller La Plage 😀

Med det sagt! Någon som varit i Val d'isere och kan jämföra hur åkningen där är jämfört med med Paradiski? Suttit och glott några videor på Val d'isere och ser ju verkligen sagolikt ut.
Har inte varit i Les Arcs/La Plagne men kommer gå i god för Valdi alla dagar i veckan. Helt fantastiskt skidort med något för alla.

Alperna - Var härnäst?

Åkningen i Valdi? Jo, den är naturligtvis också kanoners! Jag säger samma sak som tidigare, väljer du mellan dessa tre orter kan det inte gå fel skidåkningsmässigt, men skulle då säga att Valdi är den trevligaste byn.
Vill du se mer från LP, kan du spana in denna rulle från vår familjeresa 2018.

Senast ändrad:
Alperna - Var härnäst?
@STORPOTATEN , jättefin video! Mycket jobb att sätta ihop allt det.
Och @Hawk100 var på gott humör.🥳

Och efter 6 min i videon hade du lagt in soulmusik?!😲(y)

Skulle du kunna göra mig en tjänst?🙏
All den fina offpist cruise terrängen mellan 6.30 och 8.30 min, skulle du kunna rita in den på en pistkarta och skicka till mig?
Blev sugen på LP som du alltid talat så väl om.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp