Alperna - Var härnäst?

Alperna - Var härnäst?
@STORPOTATEN , jättefin video! Mycket jobb att sätta ihop allt det.
Och @Hawk100 var på gott humör.🥳
Och efter 6 min i videon hade du lagt in soulmusik?!😲(y)
Tack och bock!
Jodu, ge honom lite chips, lite soul och lite puder så blir han barnsligt nöjd. :LOL:

Skulle du kunna göra mig en tjänst?🙏
All den fina offpist cruise terrängen mellan 6.30 och 8.30 min, skulle du kunna rita in den på en pistkarta och skicka till mig?
Va, vad säger mästerspanaren? För en sådan som dig är det väl bara kolla väderstrecken, mäta in topparna och slå till på en kvalificerad gissning? ;)

Alperna - Var härnäst?
Åknongen i Valdi? Jo, den är naturligtvis också kanoners! Jag säger samma sak som tidigare, väljer du mellan dessa tre orter kan det inte gå fel skidåkningsmässigt, men skulle då säga att Valdi är den trevligaste byn.
Vill du se mer från LP, kan du spana in denna rulle från vår familjeresa 2018.
Stort tack!

Med det sagt blir ju satanistiskt svårt att välja :ROFLMAO:

Just nu står det antingen mellan att åka antingen till La Plagne/Les Arcs eller Val d'isere/Tignes. Bägge verkar asgrymma, men om man ser dom ur vår grupps önskningar, finns det någon ort som har fördel gentemot den andra?

- Vi prioriterar låååånga åk utan transportsträckor där man måste staka sig fram till nästa backe
- Pistade backar (Ingen av oss åker offpist)
- Effektiva liftar/system som är stora nog att de kan svälja många åkare så att köaende knappt existerar (Här låter det snarare som att man bara ska undvika högsäsong)

Det låter ju inte som vi kan slå fel oavsett, men uppskattar alla råd 🍻

Alperna - Var härnäst?
Varför välja? Det är väl bara frågan om i vilken ordning du ska pricka av dessa orter? 😉 Det handlar om några av universums bästa skidorter… If you never go, you’ll never know!

Alperna - Var härnäst?
Har åkt till alperna de senaste två åren med vänner och familj och haft det väldigt trevligt. Just nu letar vi efter nästa destination för nästa års resa, och skulle uppskatta lite tips :)

Det vi letar efter är i första hand:

- Stora system
- Lååååånga åk utan transportsträckor där man måste staka sig fram till nästa backe
- Pistade backar (Ingen av oss åker offpist)
- Effektiva liftar/system som är stora nog att de kan svälja många åkare så att köaende knappt existerar

Förra året så körde vi La Thuile i Italien som kom nära det jag beskrev ovan; Långa sköna åk och knappt någon kö alls. Nu i år så åkte vi till St.Anton, men där kände vi att många av backarna var för korta - Du brände igenom dom alldeles för snabbt, många var ordentligt uppåkta/nerisade och liftköerna kunde vara satanistiska, så blev ju extra surt med backar som är över så snabbt när man står och köar konstant. Nu kanske de sista två sakerna var just för att vi åkte till St.Anton som är ett såpass populärt område, men till nästa år så skulle det vara kul att åka någonstans där vi får mer av det vi letar efter.

Snackade med någon som tipsade på La Plagne som ett system som tickar många av dessa boxar - Lär vara ett system där många backar crisscrossar varandra så är lätt att sy ihop sin egna favoritrutt.

Vi har fnulat på att köra Franska Alperna eftersom vi redan varit i Österrike och Italien, men vi är öppna för allt.
Jag kan rekommendera Belle Plagne i La Plagne/Paradiski och Les Menuires i Les 3 Vallées, båda i Frankrike. De erbjuder båda pistnära boende i stora system med långa åk i pistade backar och har effektiva liftsystem. Belle Plagne är den kanske mest centralt belägna orten i La Plagne och den ser trevlig ut också jämfört med resten av La Plagne. Les Menuires ligger precis under Val Thorens och med ett liftpass för hela 3 Vallées kan man åka ända till Courchevel. Det går också att hitta relativt prisvärda lägenheter i dessa orter.

Alperna - Var härnäst?
Längsta pisten i Val Thorens vill jag minnas är 13 km lång, och om man sköter sina kort rätt tror jag man kan fortsätta hela vägen ner till Les Menuires, det blir väl en två mil eller så. Långt nog? :)

Tillbaka
Topp