Alpresa ensam

Anela

Medlem
Alpresa ensam
Hej!

Har hamnat i en situation där ingen av mina vänner kan åka till alperna, så jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av att åka ensam till alperna som dom vill dela med sig av? :)

Is it worth it?

Alpresa ensam
Då tycker jag absolut du ska kolla på att åka med UCPA, väldigt bra koncept där det brukar finnas flertalet solo åkare. Så länge ditt fokus ligger på åkningen kommer det bli toppen med dem. Finns gott om trådar här på freeride om UCPA om du vill läsa på lite mer.

Alpresa ensam

@Bjersing ja, har tittat lite, men är lite tveksam till att betala 3-4000 kr mer för UCPA än med andra om man reser själv (inkl. mat, flyg, transfer och boende). Är det värt det priset?

Alpresa ensam
Anela sa:
@Bjersing ja, har tittat lite, men är lite tveksam till att betala 3-4000 kr mer för UCPA än med andra om man reser själv (inkl. mat, flyg, transfer och boende). Är det värt det priset?
Fast du betalar ju inte mer hos ucpa, utan snarare tvärtom om man ser till vad som ingår. Skidhyra, liftkort, guide/instruktör osv ingår. Guiden är det som gör att ucpa är riktigt prisvärt.

Jag kör solo nån vända per år med dom. Bara bra erfarenheter.

Alpresa ensam
Anela sa:
Lägg på liftkortet och att UCPA har helpension vilket det oftast inte är med de andra samt den stora fördelen med UCPA, instruktörerna, så har du en betydligt mer prisvärd resa.

Rekommenderar varmt UCPA, särskilt om du åker själv .

Alpresa ensam

@Anela Om valet står mellan att åka eller inte åka, så skulle jag alltid säga; Åk!
Har själv åkt ner till Alperna ensam några gånger och kan klart rekommendera det. Stor möjlighet att träffa framtida skidkamrater, tänker jag :)

Min erfarenhet är, för att få ner priset rejält, fokusera på när du vill åka, sen bokar du resan 24-48 timmar innan avgång. Visst, utbudet kommer vara skralare, but more bang for the buck :)

Jag har ingen erfarenhet av UCPA, så jag kan inte uttala mig om UCPA som arrangör, utan har använt Nortlander/STS när jag åkt solo och tycker det fungerat kalas!

Alpresa ensam
Ja alltså hur räknar du på resor om UCPA blir flera tusen dyrare? Jag har tittat på rätt många skidresor genom åren och har hittills aldrig hittat en paketresa (annat än vid sista minuten osv) som är billigare än UCPA. Iaf inte om man räknar in liftkort, mat osv. Det är ju i ärlighetens namn bara de sakerna man bör räkna in eftersom det är vad du "måste" ha. Att UCPA sen erbjuder guide/lärare på heltid gör ju det hela sjukt prisvärt om det är något du annars hade haft nytta av och anlitat ändå.

Alpresa ensam
Räknar du in all mat så har jag väldigt svårt att se vilka andra arrangörer som matchar UCPA-pris och ffa inte blir 3-4000 billigare?

Alpresa ensam
När jag sett på ucpa så har inte lunch ingått och det har det gör det inte på andra ställen heller, så om man bortser från instruktör så är priset bättre på andra ställen :) kan hända skidpaketet är billigare än snowboard på ucpa, i dont know :)

Alpresa ensam
Allt ingår hos UCPA. Det enda som inte ingår är after ski-dryck och mat på resan dit och hem.

Har också kollat runt tidigare och har inte hittat billigare som ensamresenär. Vore super med info om alternativ som du hittat! :)

Alpresa ensam
Anela sa:
När jag sett på ucpa så har inte lunch ingått och det har det gör det inte på andra ställen heller, så om man bortser från instruktör så är priset bättre på andra ställen :) kan hända skidpaketet är billigare än snowboard på ucpa, i dont know :)
På vissa center, t.ex. Chamonix, äter man inte lunch på centret men på morgonen får man göra matsäck som man äter till lunch. Baugette, sallad och lite snacks kan den bestå av.

Själv räknar jag med att min UCPA-resa kommer gå på ca 15000:-
UCPA-paketet (ski off-pist): ~12000:-
Flyg: ~1800:-
Klimatkompensering: ~230:-
Transfer: ~1000:-

Då tillkommer bara afterski-ölen.

Senast ändrad:
Alpresa ensam
Säkert, men kan man få flyg, transfer, frukost+middag, liftkort och boende till 10k på annat håll och bo ensam och inte bunkbed så tar jag det

Alpresa ensam
Anela sa:
Säkert, men kan man få flyg, transfer, frukost+middag, liftkort och boende till 10k på annat håll och bo ensam och inte bunkbed så tar jag det
Sure, det låter ju väldigt trevligt. Själv har jag aldrig sett en sån resa för mindre än 13-14 om det ska ingå middag och frukost med, och inte vara extremt udda datum. Nu har jag aldrig letat såna resor själv heller men jag misstänker att ensamrum är dyrare också?

Alpresa ensam
Anela sa:
Vet inte vart eller hur du har tittat, men frukost,lunch och middag har alltid ingått de gånger jag åkt med UCPA, på vissa ställen (tex Chamonix) så äter man inte lunchen på centret men man får i alla fall göra baguetter på centret som man tar med på dagarna dvs fortfarande gratis lunch.
Håller man bara till i pisten kanske guiden inte spelar så stor roll, men vill man åka offpist så är det värt mycket.

Jag rekommenderar också starkt UCPA för ensamåkare, vad finns det att tveka på?
Det är ett bra koncept där man genom att åka i grupp nästan garanterat får sig några nya vänner.

Men UCPA eller ej, självklart ska du åka ;-)

Ps Med UCPA ingår komplett utrustning också, eller släpar du med dig allt?

Senast ändrad:
Alpresa ensam

@Pillard och
@MissZ slopetrotter tex. Men kollar flyg från Oslo då!

@Stefans kollade på snowboard-offpist och där va det utan lunch, stog att ”det oftast finns restauranger i backen”, är säkert olika på olika ställen och paket antar jag ??‍♀️ Har helst med min egna utrustning också! :)

Alpresa ensam
Anela sa:
@Pillard och
@MissZ slopetrotter tex. Men kollar flyg från Oslo då!

@Stefans kollade på snowboard-offpist och där va det utan lunch, stog att ”det oftast finns restauranger i backen”, är säkert olika på olika ställen och paket antar jag ??‍♀️ Har helst med min egna utrustning också! :)
Vi förväxlar nog sidorna. ? Hittar inte alls de priserna du nämner på dina och inte annat än att det alltid är helpension på UCPA, oavsett paket. Nyfiken även där var du hittat det. Några center som nämnts är det ju medhavd lunch men är nog bara Chamonix och Argentiere numera? Sen är det ju inte alltid offpist-grupperna väljer att ta sig tillbaka till centren beroende av var de befinner sig och väljer att inta lunch någon annanstans, alt tar med,(åkte off pist-program förra säsongen och åt medhavd en dag och på restaurang en dag) men det betyder ju inte att det inte ingår. Deras koncept är ju just att allt ingår.

Men, men, ska det bli en bra upplevelse är ju förutsättningen att man tror på konceptet annars bör man nog boka något mer traditionellt. Oavsett pris. :)

Senast ändrad:
Alpresa ensam
Har åkt med UCPA många gånger tidigare = Både Kanon Bra & Si Sådär...

Ang Priser så var jag i Val Thorens med Nortlander V14 2017 (deras egna Hotell där med Ski Out/In) HalvP , liftkort , flyg , transfer...
För samma pris som Ski Autonome med Buss kosta den veckan....

Tillbaka
Topp