Amatörfilm?

Tobbe101

Ny medlem
Amatörfilm?
Jag har en liten fråga till alla åkare här på freeride.

Vad är egentligen en amatörskidfilm?

* Om man gör en liten film fylld av sponsrade professionella åkare, är det då en amatörfilm bara för att killen bakom kameran är amatör och inte ska sälja materialet?

* Om en film är fylld av sponsrade personer och en massa produktplaceringar överallt, kan det då fortfarande vara en amatörfilm?

* Om personerna som filmar, normalt sysslar med att framställa kommersiell film som säljs t.ex. på freeride.se, men gör ett undantag med en kort filmsnutt och lägger ut denna gratis, är denna filmsnutt då en amatörfilm?

* Om någon av filmarna bakom t.ex. Free Radicals-filmerna skulle göra en kort filmsnutt "utan" kommersiella syften, skulle detta då vara en amatörfilm?

Anledningen till att jag frågar är naturligtvis Freeride Video Awards. De vinnande bidragen är förvisso bra, men två av dem är väl lite tveksamt om man ska kalla amatörfilmer…
Visst uppfyller de tävlingsreglerna i denna tävling, men hur bra är dessa regler egentligen?

Tävlingsbeskrivning: "En amatörskidfilmstävling öppen för alla oavsett tidigare film- eller klippningskunskaper."
Är det ok om Spielberg gaddar ihop sig med Seth Morrison och Shane McConkey inför nästa års amatörfilmstävling?

Var går egentligen gränserna? Säg vad ni tycker!

Amatörfilm?
Hej Tobias.
Du har en väldigt intressant syn på det hela och det är också ett ämne jag har spekulerat i. Håller helt med dig vad beträffar allt det du skrivit och det skulle varit intressant att se vad tävlingsledningen säger om det hela. Absolut ingen kritik mot Freeride utan bara de rent informativt talade om vad som gäller tex inför kommande år.

För att ta ett intressant exempel så är ju den skicklige filmaren/redigeraren David Kvart proffsionell filmare för bland annat SVT. Han gjorde VAST-bidraget 2006, "Dreams of life" så då borde han väl egentligen klassas som amatör inom skidfilm. Men då kommer vi till detta: David gör en glänsande film och blir placerad i Topp-tre inom "Bästa amatörfilm" samt "Bästa redigering". Han klassas som amatör, trots att han jobbar dagligen med filmning och klippning. David, detta är självklart ingen menat mot dig, all heder, utan jag vänder mig till tävlingsbeskrivningen av Freeride Video Awards.

Nu kretsar detta inlägg inte bara om F.V.A utan om vad som klassificerar en amatörskidfilm.
Enligt mig så har den följande kriterier:

* osponsrad (sponsrade åkare godkänns)
* spontan
* inte trycks upp och säljs
* ingen extraordinär budget lagd i filmen förutom resor och skidutrustning. ( Tex filmpersonal inte har betalt osv. Kameror är inte hämtade från en Hollywoodfilm osv.)

MEN! Om låt oss säga att om en redigerar möter upp ett härligt kompisgäng i Frankrike som sporrar varandra till att göra de mest häpnadsväckande stuntsen och allt filmas. Slutligen klipps allt ihop till en toppenfilm, identisk med en proffsfilm, har filmaren då gått från amatör till proffs? Eller?

Som sagt, mycket intressant tråd och jag hoppas på många svar. Förklara, håll med, säg emot och disskutera. Allt för att få så stor klarhet i det hela som möjligt.

mvh,
ola

Senast ändrad:
Amatörfilm?
Jag håller med, eller amatör film för mig är när man inte fått spons på själva filmen, eller filmarn. Sponsrade åkare beror på, om de e ganska bra eller mega bra.

FooL//erra

Amatörfilm?
varför inte vända på frågan och fråga: När blir de Proffs film?..

min egna åsikt är att en amatörfilm är en film gjord utan en speciell budget för den filmenm, den ska inte säljas eller göra reklam för någonting utan bara visa vad man gjorde under vintern ( om de är skidfilm ).

men sponsrade åkare kan såklart vara med i en amatörfilm, det är juh filmaren det hänger på om det blir "amatör" film, inte åkarna..

Amatörfilm?
oEtt enkelt sätt att se på det hela är att en proffesionel filmskapare går ut för att tjäna pengar på sitt yrke. Om han är utbildad/jobbar med Redigering/Filmskapande så har han yrket som proffessionel filmskapare iom att han förmodligen kan leva på det jobbet.

Jag anser att om man får en kamera av sponsorer som används för att få bättre bildkvalitet är detta tillåtet. Projektet får däremot inte gå med vinst/altså inte säljas eller få för många sponsorer för då klassas det genast som ett proffsprojekt.

Själv menar jag att när man får se Jon, som definitivt hör hemma i de bästa skidfilmerna, dyka upp i en tävling för amatörfilmare känns det lite wierd.

Jag tycker så här... Folk som kan leva på sin åkning är proffs. Folk som får prylar för deras åkning, de kan ju inte leva på att åka skidor.

Då kan vi dra slutsatsen: Så fort någon kan leva på att redigerafilm/åka skidor räknas de som proffs och bör inte tillåtas i en tävling för amatörer. Sen måste detta självklart bedömmas fall till fall för att inte få några missförstånd.

Proffsfilm eller amatörfilm keep it going! alla är sugna på en film lite då och då!

Jag måste tillägga att jag tycker det är grymmt med sådana tävlingar! Poäng till freeride!

Amatörfilm?
fieldproduction kallar sig amatörr på senaste vast awards men de har sponsrade riders och de säljer sitt material

Tillbaka
Topp