Andelshus eller lägenhet var?

Delfinen

Medlem
Hej!
Här kommer en fråga som antagligen ger 1000 vuxenpoäng.
Det jag undrar är om någon har efarenhet av andelslägenheter/hus i svenska fjällen. Vad bör man tänka på? Vilka orter är tänkbara? Utnyttjar man så mycket som 10 veckor per år eller ska man satsa på 1-2 spikade veckor? Jag bor i Göteborg och kommer inom ett år ha familj (första barnet på g). Det är med andra ord slut på alla läckra alpresor men man vill ju inte ge upp skidåkningen för det. Tacksam för tips och idéer kring detta :-)
Annika

Det kommer att byggas 18 små lägenheter i Katterjåkk. Långt från Göteborg, men Riksgränsen är alltid Riksgränsen! Det är Kirunafjällen Turist AB som bygger, info@kirunafjallen.se.

Senast ändrad:
Hugo 3 mån (nu) åker 6v till Andermatt i vinter så jag skulle nog inte binda upp mig i fjällen i första taget... Om man planerar i god tid så är det inte så mycket dyrare att hyra stugor i fjällen jämfört med att äga andelslgh och då har du möjlighet att åka till olika ställen och inte binda upp dig.

Riksgränsen känns som ett mycket besvärligare resmål än alperna om man bor i Gbg.

inga mer kommentarer om detta? Måste verkligen varit en vuxen-fråga ;-)
Känns som man kommer ha lättare att åka till Sverige än alperna med kombinationen små barn och jobb.

Det som jag tycker talar för andelslägenheter/stuga i svenska fjällen är just att det är svenska fjällen. Folk pratar svenska, det är kullar mer än berg och framförallt barnvänligt. Dessutom så förstår ni priser, inget pengaväxlande och oftast lite billigare liftkort.

Vi hade stuga i Tänndalen innan, det var najs, och vi lärde oss åka skidor. Tror att vi var där jul+nyår, sportlov och påsklov. 4 vinterveckor dvs. Är man ute i god tid och bokar stugor och inte vill vara där mer än på vintern så kan man nog gå +-0 på att äga och hyra. Dessutom slipper du renovera, hålla iordning och dona och fixa om ni hyr.
Äger ni så kan ni alltid hyra ut och få lite extra chash.
Andelslägenheter känns som dyrare version av att hyra en stuga, men ni får alltid garanterade veckor på ett ställe som barnen känner till, och kan göra det lite mer personligt än i hyrstuga.

Planering och hyrstuga låter lite enklare tycker jag än andelslya.

mina 50 cent.

Förstår absolut inte poängen med att köpa en timeshare-stuga. Du kan ju hyra för i princip samma kostnad och har då friheten att prova lite olika ställen. Att köpa en andel med 1-2 spikade veckor innebär också en risk som många inte tänker på. Kalkylen bygger på att föreningen skall få sålt dom flesta vinterveckorna men i praktiken är veckorna utanför nyår sportlovet och påsken osäljbara, vilket innebär att ni som köpt får täcka upp driftskostnaderna för dom osålda veckorna också.

Iller sa:
Hugo 3 mån (nu) åker 6v till Andermatt i vinter så jag skulle nog inte binda upp mig i fjällen i första taget... Om man planerar i god tid så är det inte så mycket dyrare att hyra stugor i fjällen jämfört med att äga andelslgh och då har du möjlighet att åka till olika ställen och inte binda upp dig.

Riksgränsen känns som ett mycket besvärligare resmål än alperna om man bor i Gbg.
Kul för dig kanske. Mindre kul för Hugo 3 mån. Fan vad trött jag är på alla nyblivna föräldrar som ska släpa med sina bäbisar och småbarn överallt där de inte hör hemma. Om man inte inser att barnahavande har en begränsande inverkan på vad man är van vid de första året borde man inte skaffa barn.
För att inte tala om på lågprisflygen där man måste sitta och lyssna på barnskrik hela tiden och föräldrarna som ska ha 10x mer attention än oss barnlösa.
Tycker nog de som börjar med att ta med knoddarna till fjällen (bilresa på 5-6 h) vid 2-3 årsåldern gör rätt, vänta med alperna och flyget.
(Har inte råd m business class privat tyvärr).

/K

carvingkimbo sa:
Om man inte inser att barnahavande har en begränsande inverkan på vad man är van vid de första året borde man inte skaffa barn.
/K
Lite tråkigt med pinsamma personangrepp som inte tillför något som helst till debatten utom tråkig stämning. Precis som du säger så har du ju ingen som helst egen erfarenhet, men intressant nog vågar du ändå säga emot både barnmorskor och barnläkare (och t.o.m. psykiatriker). Att barn inte hör hemma i alperna är min personliga favorit - om du tänker dig att vi har släkt och vänner där, är det mer ok att åka dit då? Tänk innan du skriver nästa gång!

Själva resan är det enda skälet som man möjligen skulle kunna ange som argument mot att resa men även där är du såklart ute och cyklar. Om man väljer en ort med kort transfer så är det nämligen möjligt att ta sig till alperna (med mycket billigt reguljärflyg för oss som planerar lite) på kortare tid än till svenska fjällen, transfer inkulderat, speciellt om man bor i Gbg! Barnskrik kan vara jobbigt men det är lika jobbigt på ett 6 timmars tåg till fjällen som 2 timmars flyg till alperna och så jäkla mycket service behöver varken barn eller vuxna på en 2-timmarsperiod.

Min huvudpoäng till trådstartaren är som jag skrev att det inte skadar barn att åka utomlands och det är inte heller svårare eller särskilt mycket dyrare. Vill du däremot till sverige så skulle jag nog ändå inte rekommendera timeshare.

Iller sa:
Precis som du säger så har du ju ingen som helst egen erfarenhet, men intressant nog vågar du ändå säga emot både barnmorskor och barnläkare (och t.o.m. psykiatriker).
Vågar jag verkligen säga emot psykiatriker, shit?

En högst personlig reflektion baserad på några av de flygresor jag företagit de senaste åren, där det alltid skrikits bäbisskrik, thats all. Jag tror fö att bäbisar inte kan tryckutjämna så bra, varför de får ont i öronen när trycket förändras i kabinen, därför skriks det bl a.

Ni gör givetvis som ni själva vill, det är ju dagens småbarnsföräldrar bra på.

Tillbaks till ämnet så tror jag inte heller så mycket på time share.
/K

Jag släpper debatten om barn eller inte barn och om det är rätt att släpa upp den på fjäll eller alptoppar och kastar mig istället över frågan om egen eller hyrstuga.

Första frågan att ställa sig är hur mycket kommer jag använda huset?
Näsr kommer jag vara där?
Hur kommer jag åka dit?
Spelar pengarna någon roll?

Om du tänk stå på skidor ofta och har ett liv i gbg under veckorna bör stugan ligga på hyfsat avstånd typ max 4-5 timmar hemifrån. Vilket gör att gänsen och orter i jämtland och norrut går bort.

Jag har haft samma tankar som du men med kommit till slutsatsen att det inte ekonomiskt försvarbart att köpa hus/lgh. Även om räntan är låg så kommer det att bli dyra skiddagar. Jag kollade tom upp vad säsongsuppställning av husvagn kostade och slutsatsen blev hyr hyr hyr.
Fördelen med det är också valfrihet att inte alltid behöva åka i Gustavbacken......

Men som sagt man skall inte alltid vara förnuftig och hade jag ett antal miljoner över skulle sannolikt valet se annorlunda ut

Hoppas jag hjälpt dig och lycka till med ditt blivande föräldraskap, det är häftigt att få lära sin avkommor uppskatta samma sak som en själv!

/ Fredrik

Frågan är hur många veckor du kommer att ha tid att åka per år? Med familj är det inte det lättaste alltid. Jag skulle nog satsa på en vecka per år och då har du i stort sätt hela landet som utgångspunkt. Det finns ju anläggningar som är med i "share"-förmedlingar så att man kan byta sin fasta vecka mot en annan fast vecka i någon annan ort, i Sverige eller utomlands. Det är ju en smart väg om man inte vill låsa sig. Kolla upp Funäsdalen också, det pågår en ganska het diskussion om att det är något speciellt på gång där. (Forum - Nordiska fjäll - Vad händer i funäsdalen) Det verkar byggas mycket med.

Med erfarenhet av att resa bland annat till Canada med barn samt ägande av lägenhet i Riksgränsen är inte att man inte behöver ge upp skidåkningen för att man har barn. Men, livet blir inte enklare när barnen blir större (speciellt inte nu när de är två). Det är klart enklare att ta med sig ett barn under året eftersom de då har små krav utöver mat och sömn. Trots detta så släpar jag och min fru skidor, pulkor, kläder, leksaker, mat, hund och barn upp till bergen så gott som all ledig tid under vintern. Det är helt enkelt värt slitet.

Att äga eget boende har helt klart sina fördelar. Det är enklare att inte varje resa behöva se till att det finns säng och micro och allt annat som kan göra livet surt för föräldrar om de inte finns tillgänliga. Man kan även se till att ha dubbla uppsättningar av vissa saker som barnen och en själv har svårt att klara sig utan som i sin tur klart förenklar resandet.

Visst kan man vara flitig och leta resor och boende men i längden tror jag nog att ett eget boende är både ekonomiskt försvarbart och enklare.

Om man sen i slutändan väljer att flyga till alperna eller åka bil till svenska fjällen så tycker jag nog att man högaktningsfullt ska sk*ta i om någon nu tycker att det inte är passande eller inte.

Tack för alla synpunkter! Eftersom det dröjer några veckor till bebisen kommer och därefter ytterligare tid tills man faktiskt kan ta med honom och henne någonstans längre så är det i praktiken inte aktuellt förrän nästa vinter. Men nu har jag input både för och emot så jag ska ta mig en funderare. Ibland känns det som man bor i fel ände av landet bara! :-)
Ha det gott allihop och tack än en gång.
Annika

Tillbaka
Topp