Ändra takbox, baköppning till sidoöppning

Solvej

Medlem
Ändra öppning?
Jag har en takbox av okänt märke, ej Thule. Den har baköppning nu. Fungerar väl men jag skall byta bil till en minibuss och då når jag inte upp längre. Jag undrar om någon provar att byta öppning till sidoöppnas? Såg Thule hade fjäderarmar som reservdel men går det att ändra öppning till sidoöppning med tanke på boxens konstriktion?
Anledningen jag vill behålla boxen är att det är en smal limmad box på endast 20 cm hög så jag kommer in i garaget med den på. (Annars hade jag kunna köpa en ny box)

Tänk på att boxen behöver låsas på fler ställen, vanligtvis 3 punkter på sidan.
Brukar vara skenor som förskjuts i längdled när man vrider nyckeln och låser fast tre "krokar", men går säkert att lösa på ett enklare sätt.
Alternativet kanske är att försöka hitta en billig begagnad box med sidoöppning och flytta över delarna från den. Typ den här kanske (som i och för sig är ganska låg- 25cm)
Kan låta lätt men risken är ju att det blir en del att anpassa.
En till

Personligen tycker jag det känns "sketchy" och blir väl en del meck med att flytta gångjärn mm. Skulle nog sålt den och letat annan.

Blir nog svårt att få till en gemensam rotationsaxel för gångjärnen. Låter tyvärr dömt att misslyckas. Har själv en minibuss och efter att den införskaffades försvann behovet av takbox. Måste jag upp på taket och fippla står jag på en ihopfällbar pall som lätt kan tas med. -Kanske inte optimalt med pjäxor dock... 😀

Go go go!!’
Friskt vågat hälften vunnet!!!
Vi måst sluta vara en nation av fegisar och istället väga testa nytt!!!!
Kan inte bli sämre än vad det är….!!
😜😜😜

Snödjup

Tillbaka
Topp