Ang prisdiskussioner kring alporter

Slugggo

Ny medlem
Jag har läst många inlägg med diskussioner kring val av alport där ett av argumenten för att åka till det ena eller andra stället har varit att det är så pass billigare än något annat (ofta rör detta diskussioner kring österrike vs schweiz eller frankrike). Jag blir lika frågande till dessa argument varje gång jag läser det.
Om man lägger 15-30k på utrustning och sedan ytterligare 5-10k på resa och boende hur kan det då vara ett argument att välja bort en skidort för att liftkortet är några hundra dyrare eller att lunchen i backen är 40 spänn dyrare.

Skidåkning är en dyr sport, det går inte att förneka, det viktigaste är väl då att man åker till en ort där skidåkningen uppfyller ens krav.

Vad säger ni är prisskillnaden mellan olika alporter verkligen så stor att det kan vara en avgörande faktor vid val av skidort?
Personligen upplever jag att val av ort spelar mindre roll för hur mkt pengar som går på en resa, det handlar betydligt mer om hur man lever under resan som är avgörande för vad det kostar.

Om du nu lägger ner 15 000 till 30 000kr på utrustning räknar man väll ändå med att utrustningen ska hålla i ett flertal resor. Säg att du reser ungefär tio resor med ett par skidor så blir de 1 000 kronorna du sparar på tex liftkort och mat per resa lite större i slut ändan.

Självklart är det en övervägning man får göra själv hur kräsen man är angående orts val, därför tycker jag inte det är ett konstiga argument angående prisskillnaderna mellan olika skiorter eftersom många är förhållandevis lika.

Ja, jag håller helt med om att levnadssättet har större inverkan på hur mycket pengar som går åt på en resa. Däremot tror jag att de som undrar om de olika prisklasserna jämför orterna med samma levnadssätt. Det går ju inte att jämföra två orter om man dricker skumpa varje kväll i ena och käkar nudlar varje kväll i den andra, ni förstår principen.

MvH

Väl talat! Bättre att säsonga då.. billigare..

Carlstedt: Mina egna, högst vetenskapliga, undersökning har bevisat att skidor håller mellan 2 och 120 dagar så man ska aldrig räkna med att de håller flera resor

Nej men skidor kostar inte heller 30 000kr. När jar räknar på skidutrustning har jag med pjäxor, skidkläder och vad allt det innebär.

Carlstedt sa:
Nej men skidor kostar inte heller 30 000kr. När jar räknar på skidutrustning har jag med pjäxor, skidkläder och vad allt det innebär.
All utrustning går sönder, antingen förr eller senare.. Beror ju iofs på hur/vart man åker också, kanske också viss del till klantighet, men saker går sönder.. alldeles för ofta tyvärr... Det som håller längst måste vara pjäxor, tätt följt av transor..

Jarle sa:
Carlstedt sa:
All utrustning går sönder, antingen förr eller senare.. Beror ju iofs på hur/vart man åker också, kanske också viss del till klantighet, men saker går sönder.. alldeles för ofta tyvärr... Det som håller längst måste vara pjäxor, tätt följt av transor..
Jo det är klart, men jag tror för min del att priset på utrustningen för tio resor inte överstiger 25 000 ens men det är ju helt olika från person till person.

Ett par vanliga pjäxor håller bara en säsong max... Sen är innerskon slut.

Vanliga pjäxor är alla som inte har triple action carbon peroxide turbo flow såklart...

*suck*

Edit: glömde WORLD CUP HERMANN MAIER EDITION också... dumt av mig!

Så hela namnet blir
HERMANN MAIER WORLD CUP EDITION med triple action carbon peroxide turbo flow - teknologi

Senast ändrad:
FF sa:
Vanliga pjäxor är alla som inte har triple action carbon peroxide turbo flow såklart...

*suck*

Edit: glömde WORLD CUP HERMANN MAIER EDITION också... dumt av mig!

Så hela namnet blir
HERMANN MAIER WORLD CUP EDITION med triple action carbon peroxide turbo flow - teknologi
Stor skillnad på innerskor.. väldigt stor...

Lägger man till något i ena änden blir det givetvis förlorar man med all säkerlighet något i den andra, Lite som med en skida du kan inte få en park, pist och puderskida som funkar optimalt. du kan dock lägga lit emer pengar och få en skida som är lite bättre överallt än ett billigare alternativ.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp