Angående Freeridens historia

• Trådstartare Trådstartare macke13
  • Start datum Start datum
M

macke13

Guest
Svar till:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=45561

Såg den här tråden och tyckte många hade skrivit lite konstiga historier om Freeridens historia. Vad jag läste verkade snubben som frågade in rikta sig på jibbin.
Måste ställa klart det om vi inte nu tänker på puckeln och old-school freestyle.

Här kommer en kort variant på den:

Historian börjar på i mitten på 90-talet av att snowboard hade blivit populärt och skidåkningen höll på att dö ut.
Mike Douglas och dom andra som då var med i det kanadensiska puckel landslaget såg det och började själva köra med puckelskidor i vad som då var kallat snowboardpark(vill inte säga att snowboard är dåligt ellr nåt sånt).
Tillsist spelade man in en film kallad ``air-carving``. Filmen var som snowboard fast på skidor.
Man skickade in filmen till i stort sätt alla ledande skidföretag som då fanns.
Tiden gick och nästa alla företag sa nej då trodde Mike att det var dödt och att det var slutet men så svara Salomon och svarade ja.
Den första skidan hette Salomon 1080.
För en längre förklaring av Salomon själva och dom andra bakom allt:

Den första "JIBB" filmen som gjorts, och var helt revolutionerande kom innan 1987 nån gång..
den hette "Blizzard of Aahhh's" och är gjord av Greg Stump.

har inte sett den någon gång, men finns de nån som vet vart man kan få tag på den? vore jäkligt spännande att se! hört att den ska vara helt revolutionerande och före dens tid. Men den är ju över 20 år gammal, så kan vara spännande att se hur sporten utvecklats!

jeppenator sa:
Den första "JIBB" filmen som gjorts, och var helt revolutionerande kom innan 1987 nån gång..
Dont you dare to call blizzard of aahhhs a jibb film. A-hole.

Senast ändrad:
oscarius sa:
jeppenator sa:
Dont you dare to call blizzard of aahhhs a jibb film. A-hole.
well.. inte jibb film, för de är väl låååångt ifrån vad det är!
men ska jag kalla det freestyle då? ;)

det är väl förmodligen inte det heller.. men jag hoppas folk iallafall förstod vad jag menade!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp