Ångest, LINE SFB, EP Pro

Corin

Aktiv medlem
Ångest, LINE SFB, EP Pro
Har nu googlat runt, läst recensioner, läst trådar och sett filmer. Men kan fortfarande inte bestämma mig. Ett par nya skidor ska det bli, det är det enda som är riktigt säker på. Har alltså tittat på Line SFB och Line EP Pro.

Vill ha ett par skidor som jag kan köra pillows, bc-kickar och landa switch i pudret med. Av allt jag läst och sett har jag kommit fram till att båda modellerna kan göra allt detta. Men SFB har normal camber under foten och EP Pro är en fullrocker.

Problemet är att detta inte kommer vara min enda skida i vinter, har redan ett par köttar-skidor, Black Crows Navis 186, dessa funkar även mycket bra i hård pist. Kommer även skaffa ett par till parken, för dom dagarna då pudret inte är närvarande och man ändå är på "trick-humör".

Hade det varit min enda skida som skulle inhandlas hade SFB varit det självklara valet. Frågan är om det värt med EP:s 127 mm midja i svenska fjällen? Eller räcker 115 alla dagar, även de djupaste? Och märker man att det är camber under fötterna då det är som djupast?

Nödvändig fakta:
Längd: Ca 180
Vikt: 65-70, inte så säker
Ålder: 16
Bakrund: 7 år av alpin racing, satsar nu på mjukare underlag.
Åkstil: Puder! BC-kickar, pillows, håriga linjer, parken ibland och en och annan urban-jib om andan faller på.
Plats: Mest i Tärnaby/Hemavan-området, möjligtvis en alpvecka.
Skiddagar: Runt 150 per säsong sen jag var 8-9. Säs 09/10 blev det 142 (skada och kallväder) 08/09 blev det 164.

Så, ska man köpa fett eller fetare? Det är frågan.

Ångest, LINE SFB, EP Pro
sfb ffs! Kan inte se varför du bör ha en EP Pro...sjukt mjuk skida (har sj ägt ett par) som blir väldigt krävande om inte underlaget är så snällt..

Ångest, LINE SFB, EP Pro
PNyberg sa:
sfb ffs! Kan inte se varför du bör ha en EP Pro...sjukt mjuk skida (har sj ägt ett par) som blir väldigt krävande om inte underlaget är så snällt..
Men hur är de om underlaget är snällt? Har redan ett par grymma för osnällt underlag.

Ångest, LINE SFB, EP Pro
Jeg sier EP Pro.

Du har et par ski for alle andre forhold enn dyp pudder, så ingen grunn til å kompromisse med skipar nummer to. SFB, som er en superbra ski (dog for myk når det er stukete føre IMO) er et kompromiss, EP Pro er kompromissløs og hur kul som helst i pudder.

Har selv hatt et quiver bestående av Dynastar Prorider og Praxis Pow, det blir noe av samme greia, (selv om praxisene er mye bedre enn EP Pro i variabel snø) og du er aldri i tvil om hvilken ski du skal bruke på en gitt dag.

Ångest, LINE SFB, EP Pro
Kort sagt, är det bra förhållanden är EPn heeeeeeeeeeeeeelt underbar. Att dom är så mjuka gör att du kan "carva" i puder som med få andra skidor :)

Senast ändrad:
Ångest, LINE SFB, EP Pro
Bara för att EP Pro är bredare och har fullrocker betyder det ju inte att den automatiskt är den bästa puderskidan. Du väger iofs lite, men med alpin bakgrund antar jag att du har god teknik och kan pressa en skida. Antar även att du är ganska aktiv när du åker. Min slutsats är att du hade pressat igenom EP'n, det är verkligen en löjligt mjuk skida (enbart handflexande, har inte åkt på dem).

Jag hade röstat på SFB (Prophet 130 antar jag blir för hård/ojibbig för va du är ute efter, borde vara intressant annars).

Bra tråd annars, lackade lite smått när jag såg ännu en tråd om SFB (kändes det som), men du har ju ett specifikt problem som du lägger fram all info för. Tummen upp!

Ångest, LINE SFB, EP Pro
Tack för alla svar hittills.

Har nu förstått att EP:n är sjukt mjuk, kanske mjukare än vad jag vill ha. Vill ha en jibbig skida men vill kunna pressa den lite iaf. Mjuk alltså, men inte för mjuk. Har ju mest åkt på stenhårda skidor i mina dagar och längtar efter mjukare. De första jag tittade på var Hellbent, men det stog i recinsionerna att de var tunga, och tunga skidor har jag också fått nog av. Både SFB och EP skulle vara lätta.

Men vi får se var det mynnar ut någonstans.

Tack för berömmen Carled, du är ju något av en adelsman i detta forum.

Ångest, LINE SFB, EP Pro
Annars kan du ju kolla på dom nya Nordica Radict.
Ungefär samma mått som EP Pro, men styvare (vet dock inte hur mycket, men tänker mig att det är en del) helvetes mycket rocker, normal camber under foten och tidig taper.

Tänkter på dessa som ett par bredare SFB.
Dom har fått bra recensioner av dom som kört dom.
Sen att grafiken på dom kan vara den coolaste på bra länge är ju bara ett plus ;)
Vet dock inte vem i Sverige som kommer sälja dom, eller till vilket pris, men 559 Euro i Tyskland.

http://www.o2gearshop.com/catalog/p...rrency=USD&products_id=16732&avad=819_ecf191f

Ångest, LINE SFB, EP Pro
koppen89 sa:
Annars kan du ju kolla på dom nya Nordica Radict.
Ungefär samma mått som EP Pro, men styvare (vet dock inte hur mycket, men tänker mig att det är en del) helvetes mycket rocker, normal camber under foten och tidig taper.

Tänkter på dessa som ett par bredare SFB.
Dom har fått bra recensioner av dom som kört dom.
Sen att grafiken på dom kan vara den coolaste på bra länge är ju bara ett plus ;)
Vet dock inte vem i Sverige som kommer sälja dom, eller till vilket pris, men 559 Euro i Tyskland.

http://www.o2gearshop.com/catalog/p...rrency=USD&products_id=16732&avad=819_ecf191f
Shit, dom var riktigt coola. Fick efter en snabb sökning fram att de kan vara svåra att få tag i här i Sverige. Hoppas någon tar in dem. Hittade inga recensioner heller.

Ångest, LINE SFB, EP Pro
Det var ett jävla liv om SFB hit och dit :)

Jag har inte testat EP Pro så kan inte jämföra med den, men tänker ungefär så här...

Med EP Pro får du mycket mindre användningsområde! Visst, den är säkert ruskigt grym att leka runt med en djup puderdag, men hur kul är den i Sverige egentligen? Tror en rätt monterad SFB får ut mycket mer skidglädje fler gånger om året än en EP Pro kommer lyckas med, även i Alperna. Är det Usa och Canada du siktar på så hade jag däremot gått på EP Pro utan vidare.

Jag körde SFB hela tiden i vinter i Sverige och nån alpvecka, 70-75kg och upplevde inte den speciellt mjuk utan mer "normalmjuk". Jag kunde bränna på allt jag vågade med den, även carva fint, och jibba i parken. Ett tips kan ju vara att montera den standard... jag har standard +2cm, vilket gör att den dyker lite om man inte har rätt teknik men samtidigt blir den lite snabbare in i sväng och roligare i parken. Nu när jag bara väger 55 tror jag den monteringen blir suverän! Är man tyngre, 80-90 och ändå vill ha den skidan kan man gå bak nån centimeter från standard.

Och nu när jag sagt att du ska köpa SFB så kan jag avslöja att mitt nästa köp mest troligt blir EP Pro haha, men det är för att jag redan har SFB och vill ha en tjockare för dom där riktigt sjuka dagarna... och pollard har precis den åkstil jag eftersträvar!

Men skulle jag köpa EN bc skida till nästa vinter hade jag valt SFB, alla gånger i veckan... den kommer ju med rocker dessutom!!!

Ångest, LINE SFB, EP Pro
för att ge lite förslag om andra skidor kan du även titta på Atomic BentChetler 183 (kanske kommer en 192 i vinter :D:D:D . Inte lika bred som en EP Pro men otroligt mkt mer användbar.
Mina erfarenheter av EP Pro var:
-Sjukt rolig
-Nästan omöjligt att landa dropp
-FÖR mjuk för att bränna på (även i puder då rocker böjdes upp och fungerade som broms)
-Helt ok i pisten tillbaka till liften.

Skidan kräver en otroligt neutral position hos åkaren och kanske lite mer upprät åkstil än vad jag är van vid att åka. Sen är det nog inte meningen att man ska väga 85kg och nästan mittmontera den (var tvungen att borra om efter pjäxköp och gick 1,5cm frammåt för att det skulle bli så sjukt lite tail annars).

Har sett en del lättare kids som har haft mkt kul på dom dock :) 65kg klassen mer...

Ångest, LINE SFB, EP Pro
Samla inte på dig för många par lagg är mitt hetaste tips och köp en mer allroundbetonad skida så du slipper byta i parti och minut.
Lägg pengarna på att åka skidor istället för att skaffa en arsenal med skidor.

Jag hade lätt sålt Black Crowsen, ett av de tråkigaste skidorna jag någonsin åkt på, och köpt en lite fetare parktwin som fixar piståkningen bättre än "Kråkorna" och är likvärdig i pudret. Sen hade jag kompletterat med ett par SFB för de dagarna då det är mer snö.
Faktum är att ett par parktwins (så långt ifrån symmetriska det går) med bra konstruktion och lite bredare midja är bland det mest allroundbetonade man kan köra på idag. De fixar all sorts åkning, med bravur.

Men nu är ju visserligen inte du jag.
Om du trots detta fortfarande är kvar på din linje att ha 3 par lagg tycker jag att du ska snacka med Hasse Mute istället, han har fler skidor på en säsong än vad jag haft i hela mitt skidåkarliv, hah =).

Senast ändrad:
Ångest, LINE SFB, EP Pro
Lima-ko sa:
Jag hade lätt sålt Black Crowsen, ett av de tråkigaste skidorna jag någonsin åkt på, och köpt en lite fetare parktwin som fixar piståkningen bättre än "Kråkorna" och är likvärdig i pudret. Sen hade jag kompletterat med ett par SFB för de dagarna då det är mer snö.
Faktum är att ett par parktwins (så långt ifrån symmetriska det går) med bra konstruktion och lite bredare midja är bland det mest allroundbetonade man kan köra på idag. De fixar all sorts åkning, med bravur.
Ge gärna ett exemple på ett par parktvins som är roliga att jibba med och går bättre än black crowsen i pist och puder.

Min erfarenhet är att det går att kombinera bra pist egenskaper med bra puder egenskaper ELLER bra parkegenskaper. Men att få en skida som är bra i park och puder är väldigt svårt om man ska hålla en hyffsad nivå.

Till trådskaparen: skulle råda dig EP. Du kommer få mer ut av puderdagarna och har du ett quiver med en parkskida och ett bra allroundlagg så behöver du knappast SFB. Blir bara ytterligare en allroundskida..

Senast ändrad:
Ångest, LINE SFB, EP Pro
För att nämna några, Line Chronic Cryptoninte, Völkl Bridge, Elan Sling Shot, Blizzard The Reason, Armada ARV, Hendryx Voodoo Child med flera.

Det är ju klart och tydligt att vi kommer från två helt olika läger i skidåkning. Jag avskyr skidor som Black Crows, Dynastar Pro Rider med flera som har mer spann än Gunde Svans längdlagg.
Jag ändrar hellre min teknik än åker ner och byter lagg.

Så ska du ha så mycket som 3 lagg ska du självklart välja 3 par som är så långt ifrån varandra som möjligt. Och ja, SFB och Navis är lite samma typ av skida trots att jag har svårt att se hur man kan ha kul på ett par Navis annat än när man åker rakt ner och inte vågar svänga.

Ångest, LINE SFB, EP Pro
Roligare parktwins skulle vara Rossi S3 (om den är lika vettig i pist som S5 borde den vara bland de bättre sub-100-twinsen), Extrem Å-bahn om du står ut med radien och typ valfri Hendryx...
Lima-ko sa:
Samla inte på dig för många par lagg är mitt hetaste tips och köp en mer allroundbetonad skida så du slipper byta i parti och minut. Lägg pengarna på att åka skidor istället för att skaffa en arsenal med skidor.
Men, men...
Nämen t.o.m. jag börjar tänka sansat nu (även om jag inte sålt något par än). Lotusarna får ta en kliv bakåt för den otroligt allroundfokuserade 112RP. Jag offrar lätt lite högfartstabilitet och flyt för en roligare radie och jibbigare känsla. Däremot är det förkastligt att inte ha minst ett par raceskidor och minst ett par parkskidor. 6 is my magic number...

Senast ändrad:
Ångest, LINE SFB, EP Pro
Jag hör dig Carled.
Jag gör dock skillnad på skidor som jag har hemma i garderoben och som jag tar med mig på en skidresa.

Ångest, LINE SFB, EP Pro
Carled sa:
Roligare parktwins skulle vara Rossi S3 (om den är lika vettig i pist som S5 borde den vara bland de bättre sub-100-twinsen), Extrem Å-bahn om du står ut med radien och typ valfri Hendryx...
Lima-ko sa:
Samla inte på dig för många par lagg är mitt hetaste tips och köp en mer allroundbetonad skida så du slipper byta i parti och minut. Lägg pengarna på att åka skidor istället för att skaffa en arsenal med skidor.
Men, men...
Nämen t.o.m. jag börjar tänka sansat nu (även om jag inte sålt något par än). Lotusarna får ta en kliv bakåt för den otroligt allroundfokuserade 112RP. Jag offrar lätt lite högfartstabilitet och flyt för en roligare radie och jibbigare känsla. Däremot är det förkastligt att inte ha minst ett par raceskidor och minst ett par parkskidor. 6 is my magic number...
det är ju helt galet att hamstra på sig massa skidor, jag har ett par park skidor och ett par fetingar och det tycker jag är för mycket.

därför har jag beslutat mig för att sälja och slänga för att sedan köpa sfb som kommer fungera som min parkskida och puder när det väl blir.

Ångest, LINE SFB, EP Pro
Galet och galet, åker man varierat är de småfeta twinsen ganska opraktiska allt som oftast. Undervisar du och kör mycket i stadsbackar måste du ha en smal skida/twintip. Och när man väl har testat en fullblodsrace-GS i hård pist är det mer eller mindre kört...

Men flyger man till Alperna är det ju en skida, och då blir det ju feta grejer som gäller.

Ångest, LINE SFB, EP Pro
Som tidigare talare nämt så kan ja bara rekomendera att ta en titt på bent chetler. Tycker du att ep pro ev är för mjuk men endå vill ha liknande mått så kan ja bara rekomendera denna skida, åkt på båda och kör ett par bent chetler nu. Bent Chetler går att bränna på över ojämnheter/uppkört med, den studsar inte som ep pron=)

Ångest, LINE SFB, EP Pro
Lima-ko sa:
Samla inte på dig för många par lagg är mitt hetaste tips och köp en mer allroundbetonad skida så du slipper byta i parti och minut.
Lägg pengarna på att åka skidor istället för att skaffa en arsenal med skidor.

Men nu är ju visserligen inte du jag.
Om du trots detta fortfarande är kvar på din linje att ha 3 par lagg tycker jag att du ska snacka med Hasse Mute istället, han har fler skidor på en säsong än vad jag haft i hela mitt skidåkarliv, hah =).
Lima-ko sa:
För att nämna några, Line Chronic Cryptoninte, Völkl Bridge, Elan Sling Shot, Blizzard The Reason, Armada ARV, Hendryx Voodoo Child med flera.

Det är ju klart och tydligt att vi kommer från två helt olika läger i skidåkning. Jag avskyr skidor som Black Crows, Dynastar Pro Rider med flera som har mer spann än Gunde Svans längdlagg.
Jag ändrar hellre min teknik än åker ner och byter lagg.

Så ska du ha så mycket som 3 lagg ska du självklart välja 3 par som är så långt ifrån varandra som möjligt. Och ja, SFB och Navis är lite samma typ av skida trots att jag har svårt att se hur man kan ha kul på ett par Navis annat än när man åker rakt ner och inte vågar svänga.
Jag gillar Kråkorna, om man ska kötta en linje utan jättemycket puder. Och de har noll spann, helt platta under. Håller dock med dig gällande Pro Rider, mycket spann och helt värdelösa enligt mig. Navisen har dock liten early rise och som sagt inget spann.

Carled sa:
Galet och galet, åker man varierat är de småfeta twinsen ganska opraktiska allt som oftast. Undervisar du och kör mycket i stadsbackar måste du ha en smal skida/twintip. Och när man väl har testat en fullblodsrace-GS i hård pist är det mer eller mindre kört...

Men flyger man till Alperna är det ju en skida, och då blir det ju feta grejer som gäller.
Håller med, kommer därför spara Atomic Race GS D2 som pistlagg. Även fast Navis går riktgt bra i pisten kan inget matcha D2, bästa GS-skidan någonsin.

Sandberg sa:
Som tidigare talare nämt så kan ja bara rekomendera att ta en titt på bent chetler. Tycker du att ep pro ev är för mjuk men endå vill ha liknande mått så kan ja bara rekomendera denna skida, åkt på båda och kör ett par bent chetler nu. Bent Chetler går att bränna på över ojämnheter/uppkört med, den studsar inte som ep pron=)
Har redan kollat på dem men inte hittat jättemycket information och inte så många reciensoner. Men helt klart ett alternativ. Kan nog få bra pris på dom också, eftersom jag kört Atomic rätt länge.

Tillbaka
Topp