använder ni stavarnas remmar?

rasms

Ny medlem
Jag har märkt att det har en betydelse om man använder remmarna på stavarna eller inte
om man faller med handen mot marken med staven i handen hålls den där och kan orsaka att någåt bruts. Själv har jag dåliga erfarenheter av det och har brutit tummen några gånger och de var inte så fett skönt :SS Men om man man har stavarna löst flyger de omkring när man faller och man måste plocka dem vid landningar och det går på nerverna med.

Joo klart man använder remmarna. annars skulle nog jag iaf tappa stavarna väldigt många gånger i hoppen.

vilken längd på stavar har ni när ni kör i parken?

Själv är jag 1,84 cm och har stavar som är 105 cm.

har nåt på typ 104cm, har ni aldrig råkat ut föratt staven kommer i mellan och vrider nåt sönder i handen

Senast ändrad:
Om du har trätt handen genom remmen rätt så behöver du bara snärta till med handleden för att remmen ska glida av handleden

Och det du pratar om kallas för skidtumme är en klassisk skidskada, men den beror på att du håller kvar handen runt staven och tar imot dig först med tummen och böjda handleder, så det spelar inte så stor roll om du har rem heller inte

Senast ändrad:
tänk nu själv de gör den ju inte alltid, risken är stor att den kommer imellan,

använder nog själv remmarna men det är lite riskabelt

Senast ändrad:
men om man inte har alls remmen flyger den såpass långt bort från handen att den inte kolliderar

Åååååååå lär er sätta på remmen rätt, den ska vara "ganska" stram, då får du mer stabilitet i handleden, och så kan du använda dem.

Sen om du nu ramlar släpp dem.

men om den är fan fast i handen lossnar den inte från handen faan inte hinner man i luften börja ta bort den från handen om man bailar 8D

Jo om du har trätt på remmen rätt och har den rätt spänd så är inte staven fast i handen, hur sätter du på dig remmen? trär du in handen underifrån så att remmen går längs med stavhandtaget och att den går upp mellan tummen och pekfingret. Om du har remmen så, så kommer staven ramla neråt av tyngdkraften om du släpper stavhandtaget och du har händerna fria.

Det bryts fan ingeting, dricker man mjölk är det inga problem.
Jag har alltid mina stavar korrekt och har alldrig haft problem med vrickningar osv..

Endel töntiga puckelåkare vågar däremot inte sätta in händerna eftersom dom är rädda att skada tumlederna osv. Äh, klenisar drick mjölk!

Exakt, som Bjurlid sa. Du trär in handen underifrån och sedan drar du ner med remmarna mellan tummen och pekfingret mot handtaget. Korrekt!
Dock gör många fel och trär in handen från övansidan och greppar staven direkt. FEL! FARLIGT! ÄCKLIGT! TÖNTIGT!

Josslo sa:
vilken längd på stavar har ni när ni kör i parken?
Själv är jag 1,84 cm och har stavar som är 105 cm.
GALET! Jag har 110, och jag är bra mycket kortare än dig. Men kollar man t,ex Westers stavar ser dom ju sjukt korta ut. Under US-open var det många som körde utan stavar lite då och då.. Ska nog kapa ner mina till 90cm ungefär!

Senast ändrad:
Jag har alltid remmarna fast i handleden. känns ju helt fel o köra med dom hängande.. känns ju naket på handleden o staven känns tyngre tycker jag... =)

långa stavar e fult som faen, när jag ser det så känner jag för att sluta att åka skidor

Men asså på ettt sätt ere ju ganska farligt om man använder remmarna, t.ex åker i skogen och staven fastnar i ngn rot lr så. Hände för mig en gång och fick jävligt ont i handleden....men jag tappade inte staven i alla fall: )

men fan om man är rädd för remmen så borde man inte åka skidor, remmen är nog de minsta man ska tänka på?!?! wtf is tiz

Fortfarande tror jag inte nån av er som klagar har remmarna rätt!
Jag kapade nyss ner mina stavar till 90cm..

Det där med remmar beror väl lite på vad man har för rem på staven.. Dom scott stavarna jag hade innan med kardborreband var lite dryga att trä in handen underifrån och sedan greppa runt, blir ganska tjockt runt staven.. Men vanliga stavar där remmarna är tunna så ska man självklart trä in handen underifrån och greppa runt rem och stav.. Nu kan man ju köpa sig ett par Leki stavar med trigger systemet så är det bara släppa staven och den lossnar från remmen.. Medans "remmen" sitter kvar runt handen..

Längd på stavar, ja det berror väl på det.. Jag har 115cm stavar och är runt 178-180cm lång.. Men då använder jag stavarna också.. Speciellt eftersom att man åker mycket offpist..
Att ha korta stavar kan nog endast vara bra, om det nu finns någon förklaring till varför i helvete man ska ha korta stavar, kan lika åka utan om dom inte räcker en längre än till fotknölarna, i parken..

jag använder numera alltid remmarna.. tröttnade på att klättra upp i landningarna efter dom så började köra händerna i remmarna å de funkade fint, (va rädd för å skada mig först men de har alldrig hänt)

jag är 185 å kör stavar i 115 tror jag

har remmar orka klättra upp för landningar:P

jag e 185 oc hharjätte långa stavar för han i affären sa att ja skulle ha det.. ( 125 cm)

sammy carlsons stavar e btw typ 100 cm. as korta. en kompsi fick dom på slopestars.

Jag kör alltid med remmen, om jag inte har det känns de som om jag glömt något...
o skada mig med remmen, det har ja inte gjort.

jag är ~ 170 cm och har 90 samt 95 stavar.

Såklart mna ska ha remmarna! Annars funkar de inte, blir bara knas!

Kör med 115 stavar, 175 lång.

de värsta jag sett är "Emil Forss" i "Frame By Frame" han måste ha världens kortaste stavar.. typ 80 cm eller nått:S sikk sikk sikk

kör alltid remmar...har aldrig provat utan=)

100 cm långa stavar. 174 cm lång

en bra grej är att köra på remmar, råkade rammla i offpist en gång och det blev sig en lite flygtur med lite sprattel så jag kastade av mistag i väg den nerför berget när det var midjedjupt puder, tror du man hittar den igen eller? F-no!

Snödjup

Tillbaka
Topp