använder ni stavarnas remmar?

Jag är 169 och har 90 cm långa stavar :)

en kompis hadde händerna i remmarna rammlade och bröt 3 fingrar, kanske hadde hänt utan remmarna med vem vet ?

Senast ändrad:
jag är runt 180 o ja har stavar som är 115, hade tidigare 100 men de va lite väl kort i pisten o pudret så det fick bli en mer allround stav. Jag brukar använda öglorna men ibland skiter jag i dom. har hittills inte märkt någon skildnad!

Jag kör alltid med rem.

Jag tar nog rekorde med mina scott-stavar på 135 cm. Men jag är nästan 1,90 också men med kortade får man ju inget stöd i åkningen utanför parken.

Orka, man använder remmen så är det.

Annars kan man lika gärna köra utan stavar. Fast de är ju ganska skönt de med ;P

med rem | kan man fastna och bryta tummen (har provat...en gång)
utan rem | air to spin - to pockepinn (man får leta efter stavarna i skogen efter krash)

...

Josslo sa:
Joo klart man använder remmarna. annars skulle nog jag iaf tappa stavarna väldigt många gånger i hoppen.

vilken längd på stavar har ni när ni kör i parken?

Själv är jag 1,84 cm och har stavar som är 105 cm.
galet kort ! jag är 163cm och har 115 cm -ALLTID. varför byta när man åker in i parken? krångligt att hålla på så...

Jag trär in handen igenom remmen sedan håller jag dessutom runt själva remmen också om ni förstår.

EDIT: detta kanske är lite överdrivet men ni ska också tänka på att man kanske ska använda remmarna p.g.a att det är en säkerhetsrisk även för andra också?
Dock vet jag inte hur stor chansen är för att en olycka av den sorten skulle kunna hända men...

Senast ändrad:
Josslo sa:
oj 90 låter jätte kort. hur lång är du Storluft?
Haha, men då är det enbart för parken nu. Hade dom på 115cm innan, hyffsat allround men lite klumpigt i puckeln/parken. Får köpa ett par off-pist stavar när jag får råd, tillsdess snyltar jag på någons om det är storaberg som ska köras..

fredrik_p sa:
Klart man ska ha handen i öglan. sen när man vurpar släpper man staven av ren reflex, iaf jag.
Indeed. Den där reflexen kan ju ha att göra med att man ofta vill ta emot med händerna när man ramlar ^^ då brukar i och alla fall jag öppna upp min hand vilket leder till att jag släpper staven :)

klart som faen att man kör utan stavar.. sen har jag ÄGG-JOFA hjälm oxå, plogar för de mästa sick-sack i de gröna backarna, en gång låna jag mammas stavar, satte in handen i remmarna och trilla ( första åket i blåa backen, inte konstigt att ja trilla) bröt tummen så numera är de utav stavar som gäller :)

^

nu kom jag på vi börjar åka utan stavar, amerikaneran håller redan på med det o vafan stavarna är bara i vägen ;)

ja de är ju klart man andvänder dom annards så tappar man dom:S

Kom igen.. tänk lite när ni kommenterar...
Man kan faan inte säga hur man ska ha stavarna... eller hur långa.. eller med eller utan remmar.. allt är ju individuellt och man kan inte bara uttala sig om att "detta" är rätt och så är det.. Och alla ni balla snubbar där ute med brallorna i knäväcket; hur jävla balla och coola är ni utan ögon, eller med bruten tumme? no more skiing for you then... då är den erfarna och mogna skidåkaren lite smartare och tänker säkert.. alla proffs gör det dem kan för att de vet att de kan klara det... oftast.. och de vet precis var deras gräns går.. därför tar de inte onödiga risker för att vara coola.. kalla dem för mesar då.

Alltså.. inte för att vara besserwisser.. jag blir bara lite sur..men det beror ju för faaaan på vart och hur man åker..
Åker du på stort och öppet kanske du vill ha remmarna för att inte tappa dem och inte hitta dem.. men risken finns ju alltid att du vid dropp eller hopp skadar dig i handen/handleden eller faller över staven på ett olyckligt sätt och kan faktiskt sticka dig i ansiktet, magen eller punktera lungorna.. utan remmar är ju risken rätt mkt mindre att du får staven i närheten av dig.. och i skogsåkning vill man absolut inte ha remmarna i om man fastnar i en gren eller träd.. då man kan dra armen ur led eller sträcka den som satan.. och hoppar man på byggda hopp med hård landning hade jag absolut inte kört med remmarna runt handen även om de sitter korrekt nedifrån längs med skaftet.. Då är det väl bättre och knata upp och hämta dem efter ifall man kraschar.. Jag släpper själv stavarna precis innan hoppet om jag ska träna volter o liknande. Och längd på stavar beror ju på åkstil och vart man åker.. i eller utanför pisten/parken..bara mina idéer om remmar o stavar.. :) säger inte att det är rätt för det beror ju på situation m.m.

Senast ändrad:
Det finns ju en anledning till varför en viss längd rekomenderas i skidbutikerna. Den längden som rekomenderas gynnar/främjar den "korekta" åktekniken i pist (vanligaste föret) Sedan varierar ju längden pga. vilket före man åker. Offpist kräver längre stavar, park kräver smidiga osv.

orka inte läsa fillejacos långa predikan, somnade efter första raden.. kan tänka mig att de bara va skit som var skrivet,,

förut använd jag jämt remmarna men nu har ja blivit lite lat å de känns inte som dom gör någon större nytta så jag skiter i dom.

alwaysCrash.. :) ...
den genomtänkta kommentaren säger ju allt om dig.. du verkar ju veta allt redan.. Är man inte öppen för andra och för vad folk har att säga som kanske kunde hjälpa dig en gång (det ett forum är till för).. så ska man nog heller inte kommentera andra som lägger tid på att dela med sig av kunskap och idéer...

Och ja.. för dig var det nog bara skit...

klart som fan att man inte andvänder remmarna.. det första man gör när man får nya stavar är att ta bort remmarna:D..

klart man använder remmarna! Har många gånger varit nära att träffa personer med stavar som flyger efter man har kraschat.

jeppenator sa:
hoppas de går o kapa mina stavar,, antagligen inte..
Bara och kapa men generellt så gäller 90 graders vinkeln när man bestämmer vilken stav som passar bäst - som nån sa längre upp beror det delvis på om du åker mycket park/puder etc.

För övrigt då säger "regeln" att när mn har stavarna i backen så ska armbågen ligga i en 90 graders vinkel, då är stavarna lagom sägs det.

joo men när man kör rails o hopp o grejer så känns det så sjukt mycket skönare med jätte korta stavar! trodde itne det själv först men oj va skönt det är...

I backen och stora ytor rem på, i skogen rem av, har slitit axeln åt helvet några gånger för att staven fastnat. I puckeln kör jag med rem för tummarna och handledern åker ändå när man landar på dem....

Tillbaka
Topp