använder ni stavarnas remmar?

när jag åker runt i pisten, på baksidan och i puder så använder jag remmen! om man tappar den då.. så blir det jobbigt o knata tebax å hämta'n. men i parken så skippar jag remmen. råkat ut för skidtummen så det är skönt å slänga bort stavarna å inte ha dom fladdrande runt handen när man krashar lr ngt.
mina stavar e runt 130-135 men så e man en lång jävel på 2.0 oxo.. :D

stoppar du ner staven i snön så skall du ha en 90-graders böjning på armen är du håller i den för att få den idialiska staven.

Änvänder alltid remmarna, känns som att man håller i staven ordenkligt(stavning).
Är 170cm lång,mina pinnar 110cm långa.

använder alldrig remmarna!!! känner också att de alltid kommer i landningen men det är bättre att att dom fastnar./kd xD

Alltid remmen korrekt på!!
Handen har lätt att glida ur, samt att de flesta spännen är gjorda för att lösa ut vid för stor påfrestning.
Enda gången jag åker utan remmar är om jag åker offpist där det är lite snö, risken att staven fastnar och att man sliter sönder handled/axel är för stor...
Vidare om stavländer; möjligen kan det vara fördelaktigt att ha en kortare stav i parkmiljö men tanken med stavinsats när man åker är att tvinga upp kroppen(därmed släppa trycket) samt att förhindra att överkroppen roterar i svängen. Med för korta stavar uppnår man inte detta och stavarna blir då överflödiga.
//Tompan

jeppenator sa:
de värsta jag sett är "Emil Forss" i "Frame By Frame" han måste ha världens kortaste stavar.. typ 80 cm eller nått:S sikk sikk sikk
Du har rätt jeppe, han har väldigt korta stavar:D

Den klassiska "skidtummen" kommer då man släpper upp händerna och försöker att ta emot sig med handen öppen, det är inte remmen som drar sönder tummen, det är din tyngd ock marken som ställer till det. jag släpper aldrig stavarna utan håller handen knuten runt handtaget, då är det svårt att skada tummen, har sett till att jag gör så av ren reflex om jag skrotar och jag har aldrig skadat tummen. handleden är en annan sak men den går lika gärna utan stavar, kolla snowboard åkarna.

om man fastnar med staven kan det ju göra ont men man får se till att vara jävligt stark!

sedan så är det sjukt pinsamt med en yardsale!

Senast ändrad:
jag kör alltid med remmarna, och jag har 90 cm långa stavar, jag är är 188 lång...

jag kör med rämmen när jag orkar. det är ju jobbigt när man ska på liften!

jag är 177 och kör med 80 stavar :D

Tillbaka
Topp