Är fotokromatiska gogglar värt det?

Yggdrasi1

Medlem
Hej!

Jag är lite av en sådan här hobbyåkare, för nuvarande åker jag sällan mer än 1 vecka per år (tyvärr ).

Men jag skulle ändå vilja ha ett par nya googlar och är då såklart på jakt efter de där icke existerande gogglarna som är det enda paret du behöver.

Undrar därför om fotokromatiska kan vara vägen att gå? Någon som har erfarenhet av sådana och vill dela med sig av sin visdom?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Har ett par fotokromatiska goggles, perfekta soliga dagar i backar som är i sydläge. Problem så fort man kör in i skugga dock. Grejen med fotokromatiska är att de i princip alltid är i gråtoner, vilket suger så fort man har allt annat än perfekta kontrastförhållanden (molnigt, snöfall, flatljust osv).
Mest allround enligt min erfarenhet är röd/orange lins. Oftast mörka nog även på soliga dagar, funkar bra när det är molnigt och iaf inte det sämsta man kan ha i flatljus.
Själv har jag två par goggles med mig i ryggan, alltid ett par orange och sen beroende på väder och ort gul eller fotokromatisk.

Kalle_Luzern sa:
Har ett par fotokromatiska goggles, perfekta soliga dagar i backar som är i sydläge. Problem så fort man kör in i skugga dock. Grejen med fotokromatiska är att de i princip alltid är i gråtoner, vilket suger så fort man har allt annat än perfekta kontrastförhållanden (molnigt, snöfall, flatljust osv).
Mest allround enligt min erfarenhet är röd/orange lins. Oftast mörka nog även på soliga dagar, funkar bra när det är molnigt och iaf inte det sämsta man kan ha i flatljus.
Själv har jag två par goggles med mig i ryggan, alltid ett par orange och sen beroende på väder och ort gul eller fotokromatisk.
Så, typ oakley prizm rose (eller liknande) och sedan komplettera med ytterligare 1-2 par? Och typ ha fotokromatiska/transition som komplement?

Senast ändrad:
Typ ja.
Inte inne på Oakley, så har inte koll på hur prizm rose ser ut. Jag har ett par Scott med deras Amplifier-lins, Oakley har säkert något liknande. Gul lins funkar bra för mig i flatljus, men finns ju ett antal trådar om det ämnet på forumet redan. ;)
Att lägga pengar på fotokromatiska kan jag nog bara rekommendera om man bara åker när det är blue bird och sydsluttningar.

Tack! Jag hade hoppats på att de kunde vara någon typ av universal goggle, men det verkar som att man inte kommer ifrån att ha flera par alternativt linser.

Nu, 5 år senare, verkar de flesta tillverkare ha sina versioner av fotokromatiska linser.

Har utvecklingen gått framåt? Är de bättre än för 5 år sedan? Vad har ni för erfarenheter av fotokromatiska linser från de olika märkena?

Nu, 5 år senare, verkar de flesta tillverkare ha sina versioner av fotokromatiska linser.

Har utvecklingen gått framåt? Är de bättre än för 5 år sedan? Vad har ni för erfarenheter av fotokromatiska linser från de olika märkena?

De flesta linser som har lanserats de senare åren är inte fotokromatiska utan försöker efterlikna och möjligen förbättra funktionen genom att styra genomsläppet med en spänning som i sin tur styrs av en fotocell eller med knappar. Känns onödigt dyrt och krängligt.

Själv har jag kört fotokromatiska från Cebe i fyra - fem år och är hur nöjd som helst. Funkar i allt från kvällsåkning i dålig belysning till bländande solljus. Det enda de inte riktigt klarar av är flatljus så där har jag en Hi-Pink Prizm från Oakley som jag hittade på rea.

Tillbaka
Topp