Är min bräda för gammal...?

nilfons

Medlem
Hej!

Jag har åkt snowboard i drygt 15 år och åker i snitt numer bara ungefär 2-3 veckor per säsong. Grejen är att jag köpte min bräda 96 vilket är ett par år sedan minst sagt. En Nitro som jag gillar skarpt. Problemet är att jag har egentligen inget att jämför med. Så ni prylnördar, missar jag något? Har det hänt något revolutionerade på brädkonstruktionen de senaste 15 åren? Borde jag skaffa något nytt?

EDIT:
Skall kanske tillägga att det är samma form som dagens brädor med midja och twin tip.

Senast ändrad:
åk på brädtest...Stadium och flera butiker har ofta också brädor som du kan testa. Du kommer nog hitta en bättre bräda ska du se.
Har du inte köpt bindningar sen dess heller så kommer du ju se att där har det minsann hänt grejer.

2-3 veckor är inte jättelite. Du förtjänar ny bräda, bidningar, boots allt...
Sa lange det inte är en santa cruz fran 96, da kan du behalla brädan.. finns än idag inget bättre.

Det har hänt lite de senaste åren märkte jag själv förra året. Brädorna har nästan alltid haft "camber" om de inte tappade det med åren eller var riktigt gamla. Idag finns det massa brädor som har omvänd camber (rocker) och andra intressanta lösningar. Själv var jag tveksam till det men testade en rocker (Arbor Coda) och det funkade faktiskt. Trots att brädan ser ut som en banan fungerar den bra i pisten och ännu bättre i puder.

Annars är allt sig likt tycker jag. Den största utvecklingen skedde i början och mitten av 90-talet då de fick camber, twin-tip, kortare och lättare samt bindningar som fungerade.

så hur man bygger upp brädan är inget som du tycker har utvecklats då whippo?
Nu tänker jag på material som titanal, kolfiber, aluminium och även konstruktionen på träkärnan, hur man har utvecklat stålkanterna, insertsen (Burton mestadels), irregular skärning..

MYCKET har hänt sedan 96. ...testa nya ska du se att du själv kan svara på frågan om du ska ha nya grejer.

Bambu i min bräda förvisso men det är inte SÅ revolutionerande och det har testats olika material länge. Fortfarande någon form av trä-kärna som är dominerande. Mina första brädor hade inte inserts men sedan mitten av 90-talet finns det ett system som fortfarande dominerar (förutom Burton).

Att tänka på är att brädan är ju lite levande och tiden sätter sina spår. Spänsten försvinner, belaget åldras med mera så en ny eller en bättre begagnad bräda är ändå att rekommendera.

Kula82 sa:
MYCKET har hänt sedan 96. ...testa nya ska du se att du själv kan svara på frågan om du ska ha nya grejer.
ENORMT MYCKET har hänt sedan 96. Skor, bindningar, brädor...allt. Har du kul med en bräda från 96, är det bara att gratulera, du kommer att vara i sjunde himlen med ny utrustning.

Grattis till att ha fått brädan att hålla i 15 år!

Mest utveckling har nog ändå skett på bindningar och boots så börja där först om de prylarna är lika gamla?

gbgpuderludret sa:

Mest utveckling har nog ändå skett på bindningar och boots så börja där först om de prylarna är lika gamla?
Boots har jag faktiskt köpt nya för ett par år sedan. Men bidningar, allvarligt, vad fan har hänt där..? Jag har första utgåvan av Burton Custom.

Ok kids, såhär ligger det till.

Bindningar har utvecklats vääääldigt mycket sedan 1996. Dagens bindningar är lättare, skönare, styvare och hållbarare.

Boots har också utvecklats vääääldigt mycket och är idag lättare, skönare, styvare och smidigare att ta på.

Brädor har också utvecklats mycket, men inte så mycket att man inte kan ha kul på en bräda från 1996 förutsatt att den är i ok skick. En bräda idag är fortfarande en träkärna med belag och stålkanter som är laminerad med epoxy och glasfiber, precis samma som 1996. Visst används det idag en del fancy material som inte användes lika mycket 1996 och en massa "nya" rocker/camber-profiler har kommit samt lite olika varianter av Magne-Traction, men faktum kvarstår. En bräda är en bräda och om den är av god kvalitet och i gott skick så kan man utan problem ha hur kul som helst på en bräda från 1996.

Min gamla Gnu Sissy 166 från 1996 har precis samma konstruktion som min Lib-Tech Litigator 172 som är från 2007.

Prispressen på de nyare lite billigare bräder har varit stor . Många bräder som säljs i dag är inte plana som får till följd att de inte kan stenslipas . Kan de inte stenslipas blir inte glidet optimalt

nilfons sa:
gbgpuderludret sa:

Boots har jag faktiskt köpt nya för ett par år sedan. Men bidningar, allvarligt, vad fan har hänt där..? Jag har första utgåvan av Burton Custom.
Visst är grundkonstruktionen den samma men jag tycker komforten har blivit avsevärt bättre.

Jag går i samma tankar...:|

-Kör fortfarande på min Santa Cruz XXX 172 från 95/96. En underbar bräda. Problemet är just att jag inte har haft koll på utvecklingen. Nyare boots och bindningar är införskaffade, men vad skulle egentligen ett brädbyte medföra i form av åkglädje. En sak som jag dock har noterat är att jag blir omåkt av andra på kortare brädor. Måste bero på att de har nyare belag, men det kan iof åtgärdas med en planslipning och vallning? Jag är 193 cm och väger 90-95 kg. Det var en av anledningarna till att jag köpte brädan, då brädor under 168 cm, som jag testade på den tiden släppte i kantgreppet. En ny bräda kostar ändå ca 4000:- och uppåt. Förmodligen behåller jag min bräda och satsar hellre pengarna på Helikopterlyft. -Om det inte finns bra argument för att byta förståss!;)

Tillbaka
Topp