Är obseth för tung?

Teufel

Ny medlem
Är obseth för tung?
Läste mig nyligen till att obseth'en är för tung för att köra bc-jibb på?

Är den tyngre än andra motsvarigheter?

Någon som vet mer om det?

Är obseth för tung?
Skulle inte heller säga att den är för tung. Är både mindre och lättare än till exempel Hellbent och den går ju utmärkt att köra BC-jibb med. Seth Morrison själv sätter ju en hel del grymma saker med dom i BC:n. Men det är klart att dom väger lite mer än ett par vanliga parkskidor.

Smäll på en Schizo eller en Jester på "Core center" så kommer du kunna jibba på med dom lite överallt.

Är obseth för tung?
Nej schizon är inte så värst tung. Väger bara lite mer än vamliga jestern minns dock inte hur mycket, typ 300g paret. Har fått hem mina nu och dom verkar ganska stabila, kan dock inte veta än eftersom att jag inte åkt på dom.

Är obseth för tung?
Stepup sa:
Nej schizon är inte så värst tung. Väger bara lite mer än vamliga jestern minns dock inte hur mycket, typ 300g paret. Har fått hem mina nu och dom verkar ganska stabila, kan dock inte veta än eftersom att jag inte åkt på dom.
hur mycket skiljer sig griffon och jestern i vikt?

Är obseth för tung?
Jester: 1.890 gr / 1.900 gr
Jester Schizo: 2.200 gr / 2.230 gr

Griffon: 1.790gr / 1.800 gr
Griffon Schizo: 2.150 gr

Info från Markers hemsida http://www.markerusa.com/jesterSchiz.php
Sen ska tilläggas att Jester väger lite mer p.g.a att det är mer metall i den vilket jag inte ser som något negativt.
Metall = hållbart. Kan ju vara att tänka på när man väljer mellan dom.

"Sen undrar jag vad core center är?" Det är skidan mittpunkt. Man monterar bindningarna där efter som detta leder till att skidan får bättre egenskaper vid åkning baklänges. Det blir även enklare att rotera skidan vid till exempel hopp eftersom du då har lika mycket skida framför som bakom foten.

"Vem har kört på Schizo? Ville prova den men var sjukt svår att få tag på förra året." Kan bero på att den lanserats i år och därför inte fanns på marknaden förra året.

Senast ändrad:
Är obseth för tung?
Stampster här på Freeride körde Schizo'n i slutet på förra året på ett par Kung Fujas. Hör med honom.

Är obseth för tung?
Hammarlund sa:
Jester: 1.890 gr / 1.900 gr
Jester Schizo: 2.200 gr / 2.230 gr

Griffon: 1.790gr / 1.800 gr
Griffon Schizo: 2.150 gr

Info från Markers hemsida http://www.markerusa.com/jesterSchiz.php
Sen ska tilläggas att Jester väger lite mer p.g.a att det är mer metall i den vilket jag inte ser som något negativt.
Metall = hållbart. Kan ju vara att tänka på när man väljer mellan dom.

"Sen undrar jag vad core center är?" Det är skidan mittpunkt. Man monterar bindningarna där efter som detta leder till att skidan får bättre egenskaper vid åkning baklänges. Det blir även enklare att rotera skidan vid till exempel hopp eftersom du då har lika mycket skida framför som bakom foten.

"Vem har kört på Schizo? Ville prova den men var sjukt svår att få tag på förra året." Kan bero på att den lanserats i år och därför inte fanns på marknaden förra året.
Går de och åka djupsnö om man har monterat på corecenter?

Är obseth för tung?
"Går de och åka djupsnö om man har monterat på corecenter?" - Det beror på vilken skida du har. Men om det är Obseth du tänker på (med tanke på trådnamnet) så bör det inte vara några problem då du har lite rocker på den. Annars brukar man bakmontera bindningarna en aning för att inte skidspetsarna ska sjukna i djup snö men har man rocker på skidan så löser sig detta problemet utan att man måste montera bak bindningarna. Du kommer alltså få ett bra flyt vilket som.

Om jag inte minns fel så kör Seth Själv på +3,5 som monteringspunkt på sina obseth.

Men om du monterar bak den några cm så kommer det inte göra någon större skillnad. Speciellt inte om du har skidor som är lite längre. Jag monterade mina 189 Hellbent (som egentligen är 194) på +3,5 alltså lite bakom core center som ligger på 7 eller 7,5 minns inte riktigt. Och jag är övertygad om att dom kommer gå utmärkt att åka båda framåt och bakåt med (har inte testat dom än) ;)

Senast ändrad:
Är obseth för tung?
Har inte testa någon av dem så kanske är fel person att avgöra... Men efter att ha läst en hel del om dem känns det som att obseth har lite övertag enligt mig och mina erfarenheter. Men som sagt så har jag inte testat dem så om någon har mer info så är det bara lägga till och rätta.

Obseth har ju en kombination av lite rocker och lite traditionellt spann mittunder foten. Sir francis är som jag förstått ganska platt över hela skidan. Detta ger ju skidorna lite olika egenskaper. Men allt som allt är nog båda ganska bra allround.

Är obseth för tung?
Hammarlund sa:
Har inte testa någon av dem så kanske är fel person att avgöra... Men efter att ha läst en hel del om dem känns det som att obseth har lite övertag enligt mig och mina erfarenheter. Men som sagt så har jag inte testat dem så om någon har mer info så är det bara lägga till och rätta.

Obseth har ju en kombination av lite rocker och lite traditionellt spann mittunder foten. Sir francis är som jag förstått ganska platt över hela skidan. Detta ger ju skidorna lite olika egenskaper. Men allt som allt är nog båda ganska bra allround.
Jo jag har förstått det med.. men vilka är dem oliak egenskaperna? hur ska man sammanfatta

Är obseth för tung?
Teufel sa:
Hammarlund sa:

Jo jag har förstått det med.. men vilka är dem oliak egenskaperna? hur ska man sammanfatta
Om alla svar i din andra tråd ( https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=57689 )inte gett dig sammanfattning nog kan man väll summera det hela med att: Vill du absolut ha en skida med rocker bör du köpa Obseth, men som Lee-nus skriver i den andra tråden är inte rocker ett måste för att en skida ska fungera utanför pisten. Detta leder till att båda skidorna är bra på ungefär samma saker. De vänder sig till ungefär samma användningsområde. Som K2 skriver på hemsidan Ca. 30% park, 70% Puder. Känner du att du är i den gruppen skidåkare som åker på detta vis funkar båda skidorna bra. Men om du åker mer park än offpist kanske du bör titta på en annan skida.

Så om det absolut vill ha en skida som har rocker gå på Obseth. Den kommer funka bra.

Senast ändrad:
Är obseth för tung?
Hammarlund sa:
Teufel sa:
Hammarlund sa:

Om alla svar i din andra tråd ( https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=57689 )inte gett dig sammanfattning nog kan man väll summera det hela med att: Vill du absolut ha en skida med rocker bör du köpa Obseth, men som Lee-nus skriver i den andra tråden är inte rocker ett måste för att en skida ska fungera utanför pisten. Detta leder till att båda skidorna är bra på ungefär samma saker. De vänder sig till ungefär samma användningsområde. Som K2 skriver på hemsidan Ca. 30% park, 70% Puder. Känner du att du är i den gruppen skidåkare som åker på detta vis funkar båda skidorna bra. Men om du åker mer park än offpist kanske du bör titta på en annan skida.

Så om det absolut vill ha en skida som har rocker gå på Obseth. Den kommer funka bra.
Okej! haha! JAg vet att jag har några trådar uppe eller så, men har satans svårt för bestämma mig! tack för all din hjälp i varje fall!

Är obseth för tung?
Teufel sa:
Hammarlund sa:
Teufel sa:

Okej! haha! JAg vet att jag har några trådar uppe eller så, men har satans svårt för bestämma mig! tack för all din hjälp i varje fall!
Hjälper så långt min förmåga räcker till. Men kör du på Obsethen tror inte du kommer bli besviken... Var på alpingaraget igår och tittade på dom och måste säga att de ser riktigt trevliga ut. De hade blivit mitt val till vintern om jag inte kommit över mina Hellbent till ett så bra pris.

Senast ändrad:
Är obseth för tung?
Hammarlund sa:
Teufel sa:
Hammarlund sa:

Hjälper så långt min förmåga räcker till. Men kör du på Obsethen tror inte du kommer bli besviken... Var på alpingaraget igår och tittade på dom och måste säga att de ser riktigt trevliga ut. De hade blivit mitt val till vintern om jag inte kommit över mina Hellbent till ett så bra pris.
Ja det lutar mer åt obsethen än sfb'nen. :) Hellbenten är som obsethen fast bredare va?

Är obseth för tung?
Hellbenten är rätt olik obsethen faktiskt. Som du säger så är den ganska mycket bredare men även mycket mjukare då detta är en renodlad puderskida. Den har även MYCKET mer rocker än obsethen. Dettat leder till att den förlora många bra egenskaper i pisten som obsethen behåller efter som den har lite traditionellt spann under foten något som hellbent saknar helt.

Hellbenten är alltså bättre för de riktigt feta dagarna medans obseth funkar alla dagar.

Tillbaka
Topp