Arbetstillstånd för säsong i USA?!

madde1

Ny medlem
Har googlat och kollat ambassadsidor osv, och känns svårt att hitta svaret på min fråga.

Kan man få arbetstillstånd för en säsong (gärna runt 6 månader eller lite mer) i USA utan att först ha ett jobberbjudande/kontrakt? Är alltså på jakt efter ett öppet tillstånd, ungefär som Work Hol för Kanada. Och hur löser det sig sedan med visum för att få vara i USA medan man jobbar, hänger det ihop med arbetstillståndet?

Så, ni som gjort en säsong i USA, hur lyckades ni fixa det här? Någon som har lite tips?

Tjenare Madde,

Här http://stockholm.usembassy.gov/Consulate/book.html står de olika visumen som finns för USA.
Vad jag vet är det endast med följande visum man får jobba (de jag är insatta i är H2b samt J1)
#Temporary Work Visa (H,L,O or P)
#Au pair/Student/Exchange visitor visas (All J, F or M visas)

H2b är ett sponsrat visum vilket därför kräver att du har ett jobb innan. Jag och mina vänner fick det för att jobba i skidskolan i Jackson Hole men jag har vänners kompisar som även jobbat i skidskolereceptionen samt i restaurang och städ på ett hotell i Vail.

I stort sett alla Sydamerikaner och många Australiensare hade istället J1 visum i Jackson Hole och det är inte sponsrat. Det betyder bl a att de inte har några direkta krav på sig från arbetsgivaren, egentligen staten, vad det gäller hur många timmar de ska göra o.s.v. De kan även ha flera jobb vilket inte är fallet med H2b, med det fick vi enbart jobba för JH mountain Resort, och enbart i skidskolan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp