StefanAaroe
Aktiv medlem
Åre Corona lite info
Oavsett om man åker till fjällen eller inte så tycker jag personligen att man ska vara lite försiktig med att uttrycka sig hur viruset smittar och på vilket sätt. Just nu säger Folkhälsomyndigheten att det smittar när du är sjuk. Det är kanske det man ska utgå ifrån då och vidta social distans i mesta möjliga mån? Att påstå att det hoppar runt mellan unga helt obemärkt finns det väl egentligen ingen grund för? Från officiella källor alltså. Skräckhistorier och människor som vet hur det funkar finns det ju gott om dock...Ja, det kapitalistiska systemet har lyft folk ur fattigdom, men är "vi lever som om vi hade fyra jordklot"-livsstilen som den nu landat i egentligen så mycket bättre?
Änywho.
För att knyta tillbaka till coronaviruset så är det väl inte direkt en slump att det i hög grad är ekonomiskt högutvecklade länder där stora delar av befolkningen dels reser mycket, och dels har vuxit upp i en värld där man i många fall uppmuntrats att sätta jaget före laget och i vanliga fall inte är särskilt beroende av kollektivism som drabbats hårdast? Hur många coronafall har det sammanlagt rapporterats om från exempelvis Afrika?
(Ja, jag fattar att många länder i Afrika inte har samma resurser för att testa som typ Sydkorea eller Tyskland, men faktum kvarstår att de bara har drygt 1000 bekräftade fall på en kontinent med över 1,2 miljarder invånare, att jämföra med Europa som i skrivande stund står på siffrorna 130 000+ bekräftat smittade av en befolkning på drygt 741 miljoner. Även med en felmarginal och färre tester är det en stor skillnad.)
Jag orkar inte tänka på hur många jag hört/läst säga "jag är inte rädd för att bli sjuk" eller "jag tänker inte gå på afterski" de senaste veckorna. Det är ju fullständigt skitsamma. Jag är sjuk, och jag är inte det minsta rädd. Däremot är jag genomtrött på att det ska krävas karantän och böter i hundraeurosklassen för att exempelvis den genomsnittliga fransosen ska hålla sig inomhus och klara av att se saker i ett större perspektiv än till sin egen toapappershamstrande satans nästipp i några veckor, och som @xviggenx (väl rutet) skrev här ovan: att gemene hen inte bara kan acceptera att resor till fjällen faller under ren jävla NÖJESKONSUMTION och i det här läget ska folk hålla sig The Fuck Hemma™. Oavsett om det gäller en fjällsemester eller en spaweekend eller en Shoppingresa Till Stockholm Med Tjejerna™. (Sorry, fick feeling av trademarksymbolen.)
Nej, tillresta turister har inte belastat den lokala sjukvården i någon större utsträckning, däremot har de utan tvekan bidragit till att viruset spridits från Alperna och vidare norröver. I fallet Åre/svenska fjällen är dock situationen lite annorlunda eftersom Sverige så vitt jag förstått saken nu har allmän smittspridning, och vem som helst kan åka dit symptomfri och sen bli kass typ dag 3. Eller fortsätta vara symptomfri men smitta folk på tåget/i liftkön/whatever. Poängen är att yngre människor inte nödvändigtvis får några symptom alls, men likförbaskat kan vara smittbärare, och när viruset hoppat runt på unga människor ett tag så landar det sedan på Tant Agda, 84, och då är det inte så himla "ryck på axlarna" längre.
Så länge detta pågår (eller fram till att det går att snabbtesta folk som inte påvisar symptom) så anser jag helt enkelt att det bör vara stanna The Fuck Hemma™ som gäller, för alla situationer där det inte är nödvändigt att resa. Och skidresor är inte nödvändiga. Inte någonstans.