Åre Corona lite info

Åre Corona lite info
Ja, det kapitalistiska systemet har lyft folk ur fattigdom, men är "vi lever som om vi hade fyra jordklot"-livsstilen som den nu landat i egentligen så mycket bättre?

Änywho.
För att knyta tillbaka till coronaviruset så är det väl inte direkt en slump att det i hög grad är ekonomiskt högutvecklade länder där stora delar av befolkningen dels reser mycket, och dels har vuxit upp i en värld där man i många fall uppmuntrats att sätta jaget före laget och i vanliga fall inte är särskilt beroende av kollektivism som drabbats hårdast? Hur många coronafall har det sammanlagt rapporterats om från exempelvis Afrika?

(Ja, jag fattar att många länder i Afrika inte har samma resurser för att testa som typ Sydkorea eller Tyskland, men faktum kvarstår att de bara har drygt 1000 bekräftade fall på en kontinent med över 1,2 miljarder invånare, att jämföra med Europa som i skrivande stund står på siffrorna 130 000+ bekräftat smittade av en befolkning på drygt 741 miljoner. Även med en felmarginal och färre tester är det en stor skillnad.)

Jag orkar inte tänka på hur många jag hört/läst säga "jag är inte rädd för att bli sjuk" eller "jag tänker inte gå på afterski" de senaste veckorna. Det är ju fullständigt skitsamma. Jag är sjuk, och jag är inte det minsta rädd. Däremot är jag genomtrött på att det ska krävas karantän och böter i hundraeurosklassen för att exempelvis den genomsnittliga fransosen ska hålla sig inomhus och klara av att se saker i ett större perspektiv än till sin egen toapappershamstrande satans nästipp i några veckor, och som @xviggenx (väl rutet) skrev här ovan: att gemene hen inte bara kan acceptera att resor till fjällen faller under ren jävla NÖJESKONSUMTION och i det här läget ska folk hålla sig The Fuck Hemma™. Oavsett om det gäller en fjällsemester eller en spaweekend eller en Shoppingresa Till Stockholm Med Tjejerna™. (Sorry, fick feeling av trademarksymbolen.)

Nej, tillresta turister har inte belastat den lokala sjukvården i någon större utsträckning, däremot har de utan tvekan bidragit till att viruset spridits från Alperna och vidare norröver. I fallet Åre/svenska fjällen är dock situationen lite annorlunda eftersom Sverige så vitt jag förstått saken nu har allmän smittspridning, och vem som helst kan åka dit symptomfri och sen bli kass typ dag 3. Eller fortsätta vara symptomfri men smitta folk på tåget/i liftkön/whatever. Poängen är att yngre människor inte nödvändigtvis får några symptom alls, men likförbaskat kan vara smittbärare, och när viruset hoppat runt på unga människor ett tag så landar det sedan på Tant Agda, 84, och då är det inte så himla "ryck på axlarna" längre.

Så länge detta pågår (eller fram till att det går att snabbtesta folk som inte påvisar symptom) så anser jag helt enkelt att det bör vara stanna The Fuck Hemma™ som gäller, för alla situationer där det inte är nödvändigt att resa. Och skidresor är inte nödvändiga. Inte någonstans.
Oavsett om man åker till fjällen eller inte så tycker jag personligen att man ska vara lite försiktig med att uttrycka sig hur viruset smittar och på vilket sätt. Just nu säger Folkhälsomyndigheten att det smittar när du är sjuk. Det är kanske det man ska utgå ifrån då och vidta social distans i mesta möjliga mån? Att påstå att det hoppar runt mellan unga helt obemärkt finns det väl egentligen ingen grund för? Från officiella källor alltså. Skräckhistorier och människor som vet hur det funkar finns det ju gott om dock...

Åre Corona lite info
En anledning till att Afrika klarat sig ganska bra är ju att virus generellt inte gillar värme och föredrar torr luft och torra slemhinnor. Det är ju därför influensa inte sprids på sommaren utan frodas i typ februari.

när det gäller Agda 84 så räcker det ju med att för många 30-åringar behöver intensivvård samtidigt för att dödligheten bland dem också ska skjuta i höjden. Så samlar du massa 30-åringar i Åre som smittar runt varandra och bara några få av dem får svårare symptom kan det gå åt helvete

Åre Corona lite info
Oavsett om man åker till fjällen eller inte så tycker jag personligen att man ska vara lite försiktig med att uttrycka sig hur viruset smittar och på vilket sätt. Just nu säger Folkhälsomyndigheten att det smittar när du är sjuk. Det är kanske det man ska utgå ifrån då och vidta social distans i mesta möjliga mån? Att påstå att det hoppar runt mellan unga helt obemärkt finns det väl egentligen ingen grund för? Från officiella källor alltså. Skräckhistorier och människor som vet hur det funkar finns det ju gott om dock...
Förstås ingen officiell svensk källa men ändå rimligt trovärdig https://www.forbes.com/sites/sciencebiz/2020/03/15/covid-19-who-is-infectious/

Åre Corona lite info
Tror också att temperaturen spelar in, sommar på södra halvklotet = mindre registrade fall. Afrika har Ebola, malaria, mm som dom sliter med. Ryssland är därimot en joker 253 officiella fall.

Åre Corona lite info
Det här börjar ju balla ur. Jag har många vänner i Åre som tar det betydligt mer sansat och sakligt. Lite oroliga för vad de ska göra på sitt eget påsklov om liftarna stänger men lugna till sinnet. Personligen har jag andra planer för påsken än just Åre. Men tänkte ta mig från barmark till snö vi får se hur det blir. Är ödmjuk inför situationen och sitter som många andra och uppdaterar nyhetsflödet konstant och hoppas på rubriker som " Läkaren hittade botemedel dom funkar direkt" "Alla svenskar på intensiven uppe på benen".......HOPPAS!

Men en fråga i sammanhanget. Alla Norskar som brukar vistas i Åre?? Hur ser det ut med det nu??? Vad gör handlarna med all Capri sonne? Har tobakk försäljningen gått ner till noll? Eller kommer de ändå? Trots förbud?

Åre Corona lite info
Fast det där är väl precis poängen. Kontentan i artikeln är väl att många kan bära på viruset men man vet inte om de smittar då också? Eller har jag missat något? Personligen tycker jag att det är bättre att rätta sig efter de direktiv som kommer från myndigheter som borde sitta på mest information. Men man gör ju som man själv vill. 🙂

Åre Corona lite info
Men en fråga i sammanhanget. Alla Norskar som brukar vistas i Åre?? Hur ser det ut med det nu??? Vad gör handlarna med all Capri sonne? Har tobakk försäljningen gått ner till noll? Eller kommer de ändå? Trots förbud?
Fängelse eller böter i Norge om man bryter mot karantän. 10-15 dar eller 15000-20000 Nkr tror jag.

Åre Corona lite info
Fast det där är väl precis poängen. Kontentan i artikeln är väl att många kan bära på viruset men man vet inte om de smittar då också? Eller har jag missat något? Personligen tycker jag att det är bättre att rätta sig efter de direktiv som kommer från myndigheter som borde sitta på mest information. Men man gör ju som man själv vill. 🙂
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200316143313.htm Räcker med att läsa ingressen...

Åre Corona lite info
Ok. Men det är ju fortfarande inte en myndighet som sitter på all data? Poängen är väl att det finns en mängd olika studier men alla är väldigt osäkra. Om man känner att man hellre vill gå på en studie som publiceras än att gå på våra myndigheters rekommendationer så antar jag att det är upp till var och en. Det är fortfarande ingen som kan veta helt säkert och därför kanske man ska vara lite restriktiv med att uttrycka sig hur viruset smittar. Personligen följer jag de direktiv som ges av våra myndigheter.

Åre Corona lite info
Så nu är gondolen också stängt i Åre pga smittrisk. Och man måste ha vindskydd öppet i stolliftarna. Men after ski rullar som vanligt :D

Åre Corona lite info
En anledning till att Afrika klarat sig ganska bra är ju att virus generellt inte gillar värme och föredrar torr luft och torra slemhinnor. Det är ju därför influensa inte sprids på sommaren utan frodas i typ februari.

när det gäller Agda 84 så räcker det ju med att för många 30-åringar behöver intensivvård samtidigt för att dödligheten bland dem också ska skjuta i höjden. Så samlar du massa 30-åringar i Åre som smittar runt varandra och bara några få av dem får svårare symptom kan det gå åt helvete

Afrika är speciellt. Det finns många olika länder. En hel del är hårt drabbade av HIV.
Demografin är helt annan än i Västerlandet. Många länder har en befolkning där över hälften är under 20 år. Jag har ingen medicinsk utbildning eller kompetens men jag tror att proportionen äldre av befolkningen, över 70 år, med multipla diagnoser är väldigt liten. Det är en gissning baserad på att sjukvården inte är lika utvecklad som i Västerlandet.

Åre Corona lite info
Åre Corona lite info
Helt otroligt om någon har valt att gå på klassisk afterski eller nattklubbar i Åre den senaste veckan, men man slutar ju aldrig att förvånas över människors dumhet.
Jag vet dock inte riktigt om jag skulle vilja beskylla ”människors” dumhet. Att gemene man gör det tycker jag inte är så konstigt. Myndigheterna, och många andra ”experters” mantra har ju samtidigt varit att viruset är ofarligt om du är under 70 och ej multisjuk. Alltså tolkar ju alla som är under 70 och ej multisjuka det som att de är safe och sen kör de på

Åre Corona lite info
Jag vet dock inte riktigt om jag skulle vilja beskylla ”människors” dumhet. Att gemene man gör det tycker jag inte är så konstigt. Myndigheterna, och många andra ”experters” mantra har ju samtidigt varit att viruset är ofarligt om du är under 70 och ej multisjuk. Alltså tolkar ju alla som är under 70 och ej multisjuka det som att de är safe och sen kör de på

Vilket är sant, men man ska man inte bli sjuk och smitta +70 och multisjuka/sprida smittan vidare till varken ung som gammal. Då kan det vara klokt och undvika täta folksamlingar i största möjligs mån.

Åre Corona lite info
Vilket är sant, men man ska man inte bli sjuk och smitta +70 och multisjuka/sprida smittan vidare till varken ung som gammal. Då kan det vara klokt och undvika täta folksamlingar i största möjligs mån.
Jo, men då tänker massa folk ”äh, jag låter bara bli att hälsa på farmor så är vi safe”. Sen kör man på som vanligt. I Sverige är det ju ovanligt många yngre på intensivvård. Så även de drabbas ju

Åre Corona lite info
Mm, ju fler yngre som drabbas, desto fler äldre. Om vi inte isolerar dom äldre helt och hållet. Tror fjällvärlden får lägga ner i nästa vecka. Då kulmen spås vara.

Åre Corona lite info
Kulmen i april? Låångt kvar till flockimunitet. 60% av världens befolkning bör det väl minst vara för det. Hm, bra bit kvar. Hälsningar från Portugal, med 800 fall och totalkarantän, 15 min max ute per dag, INGA sporter. Men även här med ett näringsliv som snart är ett större problem än viruset. Så, ja, vi får nog börja diskutera människoliv kontra samhällsstruktur. Eller börja knapra malariamedicin.

Åre Corona lite info
Kulmen i april? Låångt kvar till flockimunitet. 60% av världens befolkning bör det väl minst vara för det. Hm, bra bit kvar. Hälsningar från Portugal, med 800 fall och totalkarantän, 15 min max ute per dag, INGA sporter. Men även här med ett näringsliv som snart är ett större problem än viruset. Så, ja, vi får nog börja diskutera människoliv kontra samhällsstruktur. Eller börja knapra malariamedicin.
Behöver ju inte vara 60% av jordens befolkning. Det räcker ju med 60% av de du träffar

Åre Corona lite info
Har läst den där men Johnny är diabetesexpert. Visst, man ska inte lägga för mycket fokus på personen utan istället på vad hen säger. Men vad säger han egentligen? Som jag tolkar det, ”det är ingen fara, vi behöver inte göra nåt annorlunda. Det är som en vanlig influensa”. Att det inte stämmer är väl ändå ganska uppenbart. Visst, i procent kanske inte dödligheten kommer vara så mycket högre men antalet som kommer att smittas är ju så ofantligt mycket högre.

Åre Corona lite info
Ingen vet för tillfället hur det går. För att få flockimunitet krävs väl 60% imunitet. Lär ta ett tag före vaccinet är tillgängligt för 60% av befolkningen. Uppskattningar är väl minst ett år. Skall människorna sitta hemma i karantän liknande förhållanden i ett år eller hur är det tänkt?

Lär isåfall resultera i sociala och tillslut fysiska problem som ju kan tänkas ta hårt på endel av befolkningen oberoende ålder. Statistiken stöder inte för tillfället att viruset skulle vara specielt farligt för friska människor under 70.

Senast ändrad:
Åre Corona lite info
Ingen vet för tillfället hur det går. För att få flockimunitet krävs väl 60% imunitet. Lär ta ett tag före vaccinet är tillgängligt för 60% av befolkningen. Uppskattningar är väl minst ett år. Skall människorna sitta hemma i karantän liknande förhållanden i ett år eller hur är det tänkt?

Lär isåfall resulters i sociala och tillslut fysiska problem som ju kan tänkas ta hårt på endel av befolkningen oberoende ålder. Statistiken stöder inte för tillfället att viruset skulle vara specielt farligt för friska människor under 70.
Dödligheten låg bland de under 70 men medianåldern för intensivvårdade i Sverige är 62... Sen kan man ju diskutera huruvida intensivvård är ett mått på farlighet men om man behöver den och inte kan få den så lär det vara aningen farligt. Där ligger ju också problemet. Om folk under 70 lever som vanligt kommer behovet av IVA överskrida tillgången. Då dör folk

Åre Corona lite info
Det är långt ifrån bara folk med andra sjukdomar som behöver intensivvård. Det är dock mestadels sådana som dött. Patient ”ett” i Italien var ju en synnerligen frisk 38-årig maratonlöpare tex

Åre Corona lite info
Det är långt ifrån bara folk med andra sjukdomar som behöver intensivvård. Det är kadock mestadels sådana som dött. Patient ”ett” i Italien var ju en synnerligen frisk 38-årig maratonlöpare tex
Joo. Finns såklart fall där tillsynes friska unga människor blir rejält sjuka och dör. Men jag talade om statistiken som finns tillgänglig, inte enskilda fall.

Edit. Måste ta tillbaka. Har inte hittat någon statistik på åldern och hur många som hade tidigare sjukdom som intensiv vårdas eller hur många % tillfrisknar från intensivvård.

Idag i Sverige: Samtliga av de yngre på IVA ( 9st mellan åldern 26-49?) som Tegnell fått information om bär på andra underliggande sjukdomar.

Det vet jag däremot att det är vardag för många akut läkere inte bara i norra italien att ta beslut om någon skall akutvårdas eller inte. Beror på hur livskvaliteten ser ut om intensivvården lyckas.

Senast ändrad:
Åre Corona lite info
Dödligheten låg bland de under 70 men medianåldern för intensivvårdade i Sverige är 62... Sen kan man ju diskutera huruvida intensivvård är ett mått på farlighet men om man behöver den och inte kan få den så lär det vara aningen farligt. Där ligger ju också problemet. Om folk under 70 lever som vanligt kommer behovet av IVA överskrida tillgången. Då dör folk
IVA kommer inte att räcka ändå, om vi inte lyckas superplatta ut kurvan i låång tid.

Åre Corona lite info
Sjukt överdrivet med allt kring Corona tycker jag, det är ju en influensa, äldre har dött av influensor i alla år precis som de gör nu med Corona, visst kanske denna är lite mer kraftig. De som är i riskzonen, stanna hemma, låt oss andra åka skidor nu när det är bästa tiden på hela året. Jag är inte det minsta rädd för att få Corona, skulle jag få det skulle jag såklart stanna hemma så det inte sprids via mig men tills dess, lägg ner allt löjligt kaos som bara sabbar för varenda branch! Väldigt många butiker, restauranger, hotell osv osv i Åre kommer få stänga för gott om de stänger liftarna eftersom de enda som de lever på är turism och skidåkningen och tillslut kanske det inte finns något Åre framöver!

Du kan bära på smittan i 14 dagar utan att känna något. Skulle du smitta min farfar och han avled skulle jag aldrig förlåta dig. Eller om du spred smittan så att min kompis som har cancer inte får den vård han behöver för att dom måst hjälpa folk med corona istället. Att rädda liv kostar pengar. Fyfan för dig.

Hoppas du aldrig mer får uppleva en puder eller manchestersväng.

Åre Corona lite info
Det känns som att skidåkning blev lite extra stigmatiserat p g a utbrottet i alperna. Rubriker som "Åre riskerar att bli nytt Italien" känns ju inte jätte vetenskapligt underbyggda. Agnes Wold har sagt att viruset sprids bättre inomhus än utomhus. Löpturer rekommenderas. Gym är okej om man torkar av bänkar och redskap och inte går dit om man visar symptom. Att åka lift utomhus kan ju inte vara värre än att åka buss? Om flera anläggningar dessutom har organiserat om liftköer och bara försöker få folk i samma sällskap att dela stol utomhus med 20 meters avstånd till nästa stol. Så kan ju inte det vara värre än att samma sällskap delar tv soffa?

Sen får man såklart vara lika observant i skidbacken som på andra ställen i samhället. Att vi ska tvätta händer, hålla avstånd, hålla oss avskärmade inomhus vid minsta symptom o s v gäller ju oavsett om man är i en backe eller om man kör cross fit i hummelgården. Men det klart att just åka skidor sticker i ögonen på folk. Det är ju för kul, det måste vara dumt!

Följdeffekter av att stänga ner allt på en gång är knappast bra för folkhälsan. Depressioner, personliga konkurser, skilsmässor, självmord, mord, ökat bidragsberoende, massarbetslöshet. Men det har FHM säkert med i riskanalysen????? Men vad fasen låt liftarna rulla..

Om man tror att det kommer ligga 1,5 miljoner hastigt insjuknande stockholmare på golvet i sjukstugan i Åre v 15 så får man läsa på lite om Corona. Det funkar inte så. Och de senaste veckorna har varenda skidåkare lärt sig tvätta händerna 30 sekunder, nysa i armväck och begränsa kontakt med äldre till Skype. Ingen kommer dela glas på någon biergarten. Alla kommer ge fasen i att blåsa i snoriga bartenders visselpipor. OSV. Allt det där som var helt främmande åtgärder för sportlovsresenärer gör bara några veckor sedan.

Låt liftarna rulla

Det stora problemet är väl att folk från många delar av landet samlas på ett ställe och tar sen med det hem.

Tillbaka
Topp