Åre Gymnasieskola

Åre Gymnasieskola
Såg att det går att välja 100 poäng individuellt val i snowboard.

Hur är skolan?

Är det mycket folk i åre som kommer från andra städer som går på gymnasiet?

Bättre att börja på en skola med 300 poäng individuellt val i t.ex. vännäs eller kiruna?
eller är det bättre att kanske flytta dit då och gå skolan men ha ett säsongskort och åka på kvällen/helgerna/lov osv?

Åre Gymnasieskola
Varför ska du ha en skola med mer poäng på individuella för? du ska ju ändå samla ihop totalt 2500 poäng, de e ju inte direkt så att du får 2700 poäng istället på den skola med mer poäng på individuella.. jag går åre gymnasieskola och har jibbing på individuella, vi har två halvdagar i veckan i backen plus heldagar ibland, de e mycekt tycker jag.

Åre Gymnasieskola
Åker ni mycket på helgen? Är det nära till backarna? Finns det nåt internat?

Tänkte bara att man åkte mer då om det var mer poäng, större kurs alltså, men det spelar väl egentligen ingen roll om det går att åka på helgerna..

Åre Gymnasieskola
jo det är ju lite svårt det där eftersom jag vill gå Samhälls programmet... Vore skönt om det fanns ett internat eller liknande. Nåt där man typ inte måste hyra eget, för de vore ju sjukt dyrt.

Åre Gymnasieskola
Det är mycket folk som kommer från andra städer som går på åre gymnasieskola. iom att du har både hotell och restaurangprogrammet (gick själv där) Vi var endast 5 st av 50 pers som kom från jämtland.
Sen har du juh fordon och alpint, även där riksintag. Så du kommer nog stöta på människor från lund till haparanda...

Boende är rätt svårt i Järpen, skolan brukar ha några avtal med privata uthyrare, men oftast förmedlas dom till fordons eleverna då dom inte har eget internat ( hade inte iaf 03-06). Både HR och alpint har egna internat. Men skolan brukar se till och föröska hjälpa sina elever emd boende. Hyr du privat får du räkna med en lite lgh lr. rum för mellan 2-3000 kr.

Även Åre hus, www.arehus.se kan ha lgh, dock är dom rätt dyra, i Järpen brukar det itne vara så svårt och hitta lgh via dom. annars har amn privata uthyrare i undersåker, kräver dock bil lr. att man får gå en bit då dom flesta har sina hus/lgh en bit från vägen där bussen till Järpen går.
Lättast är och försöka hitta något via internet.

När jag gick där 03-06 tog dom bara in lokalt på samhälle,natur och barn och fritid, men det mesta hänger på om din kommun är villig och betala stora summor till Åre, när programmet antagligen redan finns i din kommun lr. kommuner dom har avtal med, vilket dom flesta kommuner brykar säga nej till *tyvärr*

Men lycka till iaf!

Senast ändrad:
Åre Gymnasieskola
Men man kan väl inte få nån lgh på årehus.se om man inte varit anmäld där i cirka 3 år och stått i kön och det är ju lite svårt med tanke på att jag aldrig skulle hinna tills dess. fungerar det så?

Åre Gymnasieskola
Du kan få lägenhet i Järpen rätt lätt, iom att det är väldigt få som anmäler sig på lgh där. När jag och min kompis flakade runt mellan Järpen-Åre så fick vi lgh på en gång i Järpen tom 2 ggr. Du har juh inget att förlora på och försöka iaf. =)

Det där med 3 års vänte tid gäller oftast bara i Åre, jag är bosatt nu i Hallen ( 8 mil utanför åre) även där har årehus lägenheter, fick den på en gång. Så man får räkna med att vänte tiden oftast gäller i Åre.

Åre Gymnasieskola
Tack för hjälpen alla, speciellt ecco87.. Angående det här med samhällsprogrammet så har det kommit en ny grej som heter frisök och det passar mig då jag har riktigt bra anledningar som jag inte tänker nämna här :)

Sista fråga. Om det nu inte skulle finnas något boende som skolan skulle kunna arrangera (om jag kom in) vad för sidor finns det att kolla upp efter lägenheter och vad för sidor finns det att lägga upp annonser, bortsett från blocket då..

Åre Gymnasieskola
du har www.are.cc finns både annonser och du kan själv lägga upp. www.op.se, www.ltz.se ( dock på dessa 2 sista brukar det inte finnas så jätte mycket annonser om åre/järpen).

Jag tror denna länk fungerar, där finns många länkar till boende i järpen/åre samt privata hyresvärdar http://www.campusare.se/Default.aspx?id=1738

Sen har du www.are.se som har länkar till en hel del hyresvärdar.

Åre Gymnasieskola
Awesomedudeyeahheshsesh sa:
Haha varför inte? Det är långt men det gör väl inget? Var det något annat du syftade på?

Hade tänkt gå samhällsprogrammet, men tar de bara in lokalt?
Nja, men omställningen från Bandhagen till Kiruna och alla samer kan väl vara sådär.
Som att slänga in en gris bland 20 älgar. nej, men allvarligt tror jag det hade varit roligare att bo i Åre. Mer och skönare backar också...

Åre Gymnasieskola
rege sa:
Hoppas att du är 93:a, lite sent att söka som 92:a..
Sent åh sent, skulle nog inte påstå att det blir försent någon gång och absolut inte nu då det är flera månader kvar till skolstart. Man kan i stort sett med lite flyt komma in på vad man vill bara dagarna innan skolstart (mot att du har rätt poäng).

Åre Gymnasieskola
felix sa:
rege sa:
Sent åh sent, skulle nog inte påstå att det blir försent någon gång och absolut inte nu då det är flera månader kvar till skolstart. Man kan i stort sett med lite flyt komma in på vad man vill bara dagarna innan skolstart (mot att du har rätt poäng).
Då intagningsprovet var förra veckan är det lite knepigt.

Åre Gymnasieskola
intagningsprov? Jag hade tänkt gå samhäll (ja jag vet att jag troligen blir andrahands sökande) men jag ska frisöka och sen ta snowboard på individuellt val, sen åka varje helg, om jag kom in alltså, hade inte tänkt gå skidgymnasiet

Åre Gymnasieskola
You-Know-Who sa:
felix sa:
rege sa:
Då intagningsprovet var förra veckan är det lite knepigt.
hahahah du har ju inte vart på de intagningsprovet odlarn...^!

Åre Gymnasieskola
Antontyp; Kan garantera att du kommer få 3 underbara år där uppe =) Underbara lärare, klasskamrater mm. Gick själv Hr i Åre 2003-2006. Saknar tiden på HR i Åre ritkigt mycket.
Lycka till iaf och kämpa väl, dom ställer höga krav på dig =)

Åre Gymnasieskola
ecco87 sa:
Antontyp; Kan garantera att du kommer få 3 underbara år där uppe =) Underbara lärare, klasskamrater mm. Gick själv Hr i Åre 2003-2006. Saknar tiden på HR i Åre ritkigt mycket.
Lycka till iaf och kämpa väl, dom ställer höga krav på dig =)
Hehe tack, det låter riktigt fint :) hört mycket bra om linjen. Ska upp dit nu den 9:e maj och kolla läget :p

Åre Gymnasieskola
Är det några 94 or här på freeride som ska börja på åre gymnasiskola iår. Jag och 2 till från katrineholms ska gå där och kan va kul och veta om det blir fler från fr ;D

Tillbaka
Topp