Armada ANT

DGustafsson

Ny medlem
Armada ANT
Hallå Hallå!

Har börjat titta efter en ny off-pist skida till vintern!

Ska göra en säsong i Hemsedal denna vintern, är 190cm lång och 90kg tung.

Är det någon här som har kört på armadas ANT?

Har förstått att den är oerhört grym så länge man kan ha hög fart och ta ut svängarna, men jag skulle vilja veta hur den funkar när det är träd i närheten?

Går den att vända relativt snabbt eller måste man planera sin linje väl?

summa summarum: Funkar ANT att köra i skog eller blir den för klumpig?

Tacksam för svar!

/Danne

Armada ANT
Jag har kört en modell av Anten men den ändrades rätt mkt efter det. Jag tyckte att den var ganska tråkig pga allt spann (var sjukt mkt spann på 06/07 modellen som jag åkte på) men bra stabil när det blev sämre snö.
Helt ärligt så skulle jag sikta på ngt med iaf tiprocker om jag vore du. Blir otroligt mer lekfullt och man förlorar inte sååå mkt stabilitet heller.

Får jag fråga varför du har lust på just Anten?

Armada ANT
Håller med PNyberg, ANT är (iaf 06/07 som är den ända jag testat) är en rätt intetsägande skida som iof inte är direkt dåligt men rätt trist och har du bara lite kraft i åkningen med din kroppshydda så kommer den att fladdra runt och flexa igenom mest hela tiden...

Tycker inte att det finns någon anledning alls att välja en skida utan tiprocker om man har tänkt sig att köra puder och då framförallt mycket i skogen.
Jag skulle fokusera på att hitta en skida med 100-110 mm i midjan med ett så bra is-grepp som möjligt (du skall ju ändå till Hemsedal;-), 190-ish lång och tiprocker.

Armada ANT
Tack så mycket för svaren!

Var rädd för att det skulle vara så, men jag är glad att ni tog er tid!

Anledningen PNyberg var att det fanns ett par till bra pris på beg. marknaden, men lägger hellre några tusenlappar till och får något som jag kan använda, känns dumt att kasta pengar i snön!

Ska se vad jag kan hitta med tiprocker, får kolla runt lite och återkomma!

Take care

Armada ANT
Tjena Danne!

Jag tycker att du ska satsa på något med en midja på 100-110 mm ca. Det passar bra i Hemsedal.
Kolla in den nya Black Crows Corvus 185 cm, Nordica Girish 185 cm eller K2 Sidestash 188 cm.
Alla de modellerna kommer att finnas i Sportshopen på lodgen i år :)
Sedan borde du satsa på någon bindning med minst DIN 14.

Armada ANT
Tjena Broddan!

Tack för tipsen! Ska kika på dem, aah, blir det så att jag köper ett par nya så kommer det nog smällas på en jester som det ser ut!

Hur ser det ut för dig i vinter, kommer man se dig något i dalen?

Armada ANT
Ja Jester är schyst. Salomon STH 16, Look pivot 14 är ju också andra alternativ på bindningar du skulle kunna ha.
Just nu pluggar jag till Fjäll- och Äventyrsguide så det blir tyvärr inget jobb i dalen i vinter för mig. Men jag kommer säkerligen att komma upp och pumpa lite puder ändå :)
Tips är att du tar lite tid på dig innan du ska slå till på vilka skidor du ska ha och testar de olika modellerna på demon. Är alltid så personligt vad man gillar. Lycka till!

Tillbaka
Topp