Armada? Jävla problem, fattar nada.

affe92

Medlem
Jag är 172cm lång, 65kg och åker skidor ca 3-4 veckor/år. Kört på K2 kujative, och nu ska jag köpa ett par nya skidor för att dem gamla är för korta.
Bästa allround skidan är?

Armada ARV, Armada alpha 1? 2?, Armada el rey? Ingen större skillnad.

ARV är bra allaround för den är bredare och flyter på bättre i puder.

men hur mycket puder vill du åka? vad åker du mest?

alpha 1 och 2 är också lite mera allaround pga sin rocker som skapar skönare flyt i pow än en vanlig jibbskida.

jag kan rekomendera alphan för den är sjukt rolig och lekfull, dock svåråkt i början innan man vänjer sig.

vill du hoppa stort och högt, köp 1an. den har racebelag och är lite hårdare
2an är mjukare och lekfullare! den har jag kört mest och gillar för den funkar bra som jibb och lek skida.

lycka till
/jeppe

30-40% park & 60% pist & offpist( puder).

Jag som är rätt kräsen vill ha en skida som är stabil, snabb och allround? Vilken är bäst ? Enligt armadas egna hemsida så sägs det att vara ARV. El rey har jag sett på ngn hemsida att det ska vara en gör-vad-du-vill-skida typ? & vad är groomers? typ hur bra den skär?
Annars så måste alpha vara bättre i pist också väll? Beroende på dess mått? Mer allsidig dvs? Jeppe?:)

affe92 sa:
30-40% park & 60% pist & offpist( puder).

Jag som är rätt kräsen vill ha en skida som är stabil, snabb och allround? Vilken är bäst ? Enligt armadas egna hemsida så sägs det att vara ARV. El rey har jag sett på ngn hemsida att det ska vara en gör-vad-du-vill-skida typ? & vad är groomers? typ hur bra den skär?
Annars så måste alpha vara bättre i pist också väll? Beroende på dess mått? Mer allsidig dvs? Jeppe?:)
Då ska du definitivt ta Arv, Groomers är pist. El rey är lite som en budget skida eller vad man ska säga. Arv 175 blir perfekt. Eller ett par rossignol s5 i 178

Ja. Men jag har aldrig kört med skidor som är längre än mig? Påverkar det mer änfart? Blir det klumpigt?

Kolla in nya Rossignol S3, en "mini-s7". Av Armadalaggen så är det ARV som gäller.

Jeppenator: Har du åkt på både Alpha 1 och 2? Verkar ju råda lite delade meningar om vilken som är hårdast...

haha. Okej. Så det står mellan alpha & ARV... ? Hum... Blev bara mer ångestbenägen nu ju? Förvirrad.
ARV är alltså mer allround än alpha? Eller vilken ses som bäst i pist? Någon mer som har åsikter att komma med? Vore roligt att höra!

okej. Men som sagt,vändradien är väll kortare på alphan? Inte bättre puckel osv?
Jo, lutar nog åt ARV. Synd att graffen inte är lika cool :)

jag har åkt på ARV och alpha 1. Jag äger ett par ARV och har åkt med dom i allt mellan 70cm puder till isig pist, jag tycker att de funkar grymt! visst de flyter inte lika bra som ett par riktiga fetingar i pudret, men de är grymma i pisten.
De funkar bra i parken, jag märker inte den bredare midjan!

Alpha 1 har jag bara testat i pucklig pist, jag tycker de funka rätt så bra där, men om jag fick välja mellan ARV och alpha 1 i puckel så skulle jag valt ARV!

Jag skulle valt ARV i 175, för att den är mer allround, den funkar överallt.

Värt att tillägga är att jag är 170, väger 65kg och kör på 165 modellen, men de känns lite korta så du ska absolut gå på 175, det är inga problem!

Själv tror jag Alpha är bättre i pudret med tänke på rockern man har både fram och ba k på skidan vilket gör att man "flyter" på ett bättre sätt.

Vilken är hårdast/respetktive mjukast av dessa tre skidor?
Hur står sig AR6 jämfört med de här skidorna?

Senast ändrad:
Okej. Men om man jämför med en vanlig carving? Dem är ju smalare right? väll?
Kan ju förstå att ARV är såklart bättre i puder. Men i pist? Jag är bara så jävla nervös över att jag får hem ett par skidor som jag inte vill ha... ALPHA ELLER ARV? haha. jävla piss....
Svängar osv? Då är alpha bättre, men du kommer väll inte upp i samma hastighet som med arv?

CharlieL sa:
Själv tror jag Alpha är bättre i pudret med tänke på rockern man har både fram och ba k på skidan vilket gör att man "flyter" på ett bättre sätt.
Ja, fast 95mm mot 83 gör nog en del. Även i nosen är ju arv 130mm, Alpha bara 113.

Exakt som Felix säger så är det en hel del mer bäryta på Arv även om Alphan har alvskotopparna.

Dom jag känner som kört Arv har alla prisat den. Tro du kommer bli nöjd med den.

Men jag säger det igen, varför kollar ingen på nya Ross S3? Mini S7 med i princip samma form. 98mm midja och jäkligt billiga.

Edit: 4995:- med bindning på skistore.se, samma pris eller tom billigare from tysken.

Senast ändrad:
Utter sa:
Exakt som Felix säger så är det en hel del mer bäryta på Arv även om Alphan har alvskotopparna.

Dom jag känner som kört Arv har alla prisat den. Tro du kommer bli nöjd med den.

Men jag säger det igen, varför kollar ingen på nya Ross S3? Mini S7 med i princip samma form. 98mm midja och jäkligt billiga.

Edit: 4995:- med bindning på skistore.se, samma pris eller tom billigare from tysken.
Asså, jag vill inte gå in och kidnappa tråden, men Utter, du fick mig väldigt intresserad av dessa Ross S3... frågan är bara om jag ska gå på 177 eller 186... jag är ju 178 i strumplästen och åker bättre än bra, men sämre än avancerat och inte mer än 2-3 veckor om året. Kan jag gå upp till 186 med tanke på att de är lite tip- å tailrockers? :S

affe92 sa:
Har den inte lite väl bred midja? Fortf större bäryta.Men carving principen?
Carvingen har ju inte enbart att göra med vilken midja skidan har... det handlar ju om hela "timglasformen" på dem. Ett par skidor som är 78 i midja och 80 i nos och ända, carvar sämre än en skida med 100 i midja och 130 i nos och ända.

Många av specifikationerna du frågar efter (svängradie) är ju ypperligt enkelt att hitta både på skidsidan och på armadas hemsida... ;)

Ja, precis ! Men då är alphan bättre? Tycker sj att den låter bättre men ARV har ju bra "stats" på armadas hemsida när detgäller pist?
Herregud, jävla svårt att bestämma sig....

affe92 sa:
Har den inte lite väl bred midja? Fortf större bäryta.Men carving principen?
Jag tycker inte ARV "breda" midja var något problem i pisten.. den var varken svårkörd eller klumpig, jag tycker fortfarande du ska gå på ARV i 175cm

du säger själv att du vill ha en allround skida, ARV är den skida som är mest allround!

när jag köpte mina arv, var jag också lite orolig hur de skulle funka i pisten, men de funkar grymt, dat är alltid lika kul att åka på ett par ARV :D

jag beställde mina via Skidbutiken.com (jättebra sida tycker jag, köpte ett par JJ i år också) jag kör kanske 20% park 40% pist och 40% offpist skulle jag tro.

felix sa:
Jeppenator: Har du åkt på både Alpha 1 och 2? Verkar ju råda lite delade meningar om vilken som är hårdast...
hm... jag åkte förra årets alpha 1 och årets alpha 2.

förra årets alpha 1 var enligt mig hårdare än årets alpha 2.
om jag fick välja en skida av de du nämner skulle jag välja alpha 2

den är sjukt rolig och snabbsvängd i pisten, flyter bra i puder och grym i pist!

Okej? Alperna eller? Mkt backcountry? För AR6 har rätt bra på groomers statistiken enligt armada? På skidbutiken så ses den som den mest allsidiga twintipen?

Tillbaka
Topp