Armada, Line and 4FRNT

• Trådstartare Trådstartare BigAir
  • Start datum Start datum
B

BigAir

Guest
Armada, Line and 4FRNT
Hej!

Villka är bäst av dessa skidor enligt dig, eller villka skulle du helst ta?
Jag kommer nog mittmontera och köra park mest, har ett par andra i offpisten.

Eller

Armada - AR5 160?

Eller

Line Chronic?

Eller

4FRNT MSP 160?

Finns det nå andra bra skidor ni kan rekomendera från Armada, Line och 4FRNT?

Och villka är bäst om dom ska köras mest i park och pist av dom jag sa?

Någon som vet priset på dessa skidor?

Lär vell väga kring 50 när det är dags att köpa.

Tycker ni det verkar dumt att mittmontera? Jag kommer ha ett par andra till puder.

Thät´s aII Kid´s / BA

Armada, Line and 4FRNT
Har ingen aning om någon av dom skidorna. Tycker du ska satsa på mittmonterar, helt klart. Tycker själv att allt blir skönare av det, förutom off-pist.

Men varför köpa såna "exklusiva" skidor som någon av dom? Vägra satsa på typ K2, Rossignol, Salomon eller liknande som säkert är lika bra eller kanske bättre.

Men gör som du vill...

Armada, Line and 4FRNT
Men vad har hänt är inte 1080 bäst längre?? Köp de som är snyggast , det verkar alla andra göra!?

Armada, Line and 4FRNT
om jag var dej skulle jag ta ett altenativ som inte finns men är nog bäst för dej! dom nya p3 fårn scott!

här har du http://www.scottusa.com/product.php?UID=6746

jag vet att Armadas ar5 ligger på 5500 på skidgaraget i Sthlm. och just nu är det 30-50 rabbat på alla skidor! så dra dit å kolla om du bort i sthlm!

peace//simon

Armada, Line and 4FRNT
Så man kanske inte ska köpa ett par Armada då, eller?

Okey, nån som vet hur bindingen är original på skidorna?

Armada, Line and 4FRNT
JAG har personligen inte testat någon av ovan nämnda skidor.

Men något att fundera över är att av de märken du nämnde är Armada det enda som har en svensk distrubitör. Ska man reklamera något tycker åtminstone JAG att det är jobbigt, dyrt och tidsdödande att behöva skicka laggen över halva jordklotet, vilket skulle bli fallet om du valde 4FRNT eller Line. Skulle JAG välja någon av dessa skulle således Armada vara det ändå alternativet.

Men helst skulle JAG vilja prova den tilltänkta skidan innan köp så JAG vet vad som väntar mig. Ibland har man dock inte den möjligheten. Är så fallet tycker JAG att du ska göra följande, sök igenom http://www.freeride.nu/expert/view.php?person=24 och http://www.freeride.nu/expert/view.php?person=1 efter liknande frågor som din. Finner du inte ditt svar ställer du en ny fråga till Magnus, som den första experten heter, med uppgifter om din vikt, längd, vad du ska åka för sorts åkning, vart i Sverige/Europa/världen du ska åka, vilken åkfärdighet du besitter (sladdande svängar, på skär i stora svängar, på skära i alla farter och svängradier t. ex)

Några av dina frågor kan jag besvara på en gång. MIN erfarenhet av helt mittmonterat är följande:
+ Uthopp baklänges blir lättare och mer balanserat
+ Stabiliteten på rails blir bättre, lättare att hålla balansen
+ Balansen i luften vid switchsnurrar blir också något bättre
+ Man kommer tidigt in i sväng
- Man dödar skidans offpistegenskaper (de dyker bättre än en rysk ubåt)
- Man dödar alla pistegenskaper
- Väldigt svårt att hålla skäret/kanten
- Svårt att åka puckel

Har dock "hört" att Seth Morrison vid offpiståkning har Seth Pistol monterat på 5+ markeringen. Där 7+ är helt mittmonterat och 1+ är normal montering, alltså väldigt nära helt mittmonterat. Och han åker ju offpist ganska bra, men så är han ju en jävel på lagg också, vilket även jag är, men inte i närheten av honom.

Men som du säger har du ju ett par andra skidor för offpist, puckel kanske inte intresserar dig och parkegenskaperna värdesätter du långt över pistegenskaperna, och du orkar gå in och byta lagg när du ska köra lite offpist. Om så är fallet ser jag ingen anledning till varför du inte ska mittmontera laggen helt. JAG personligen värdesätter framförallt allroundegenskaperna på en hoppskida, jag vill att de ska funka bra överallt, därför väljer jag något mittemellan helt mittmonterat och vanlig montering.

Det finns en hel drös av andra skidor, jag tror inte jag kan nämna något märke som inte har en bra hoppskida i sitt sortiment. Det du bör fokusera på tycker jag är att du inte väljer en för styv/hård skida för då blir det bara jobbigt och tråkigt, kan du inte jobba igenom en skida kommer det kännas som att åka på två spett. Vilka skidor som är mjuka kan du luska ut i tidigare nämnda länkar eller ställa en ny fråga.

Alla laggen du nämnt ligger i den övre prisklassen, ca 5000 och uppåt. Reor är alltid bra, 30-50% på helt nya skidor.

Originalbindningen till skidor är vanligtvis en enklare modell med en viktskala från DIN 3-10. Något som du klarar dig alldeles utmärkt med.

Hör av dig om du har fler frågor, är de enkla till mig, annars till experten Magnus.

Armada, Line and 4FRNT
--->SiM00N, du skriver: "om jag var dej skulle jag ta ett altenativ som inte finns men är nog bäst för dej! dom nya p3 fårn scott!" Det var ännu ett korkat svar på freeride. Fråga dig själva denna fråga, hjälpte du överhuvudtaget BigAir ett minsta dugg med ditt svar?

Armada, Line and 4FRNT
Biair du ska ha tecnopro ingenting annat, eftersom du inte kan jibba ;)

PUSS

Armada, Line and 4FRNT
Armada ar5 hade jag ett par förut har inte testat de senaste men det kändes som en kul skida och den är inte speciellt hård så den fungerar säkert bra för dig , 4frnt msp är betydligt bredare än ar5 motsvarigheten till ar5 är i sådant fall 4frnt STL (även den mjuk), Alpingaraget tar in Armada och 4frnt tas in på Adamssport har jag för mig så någon utav dessa kan vara att föredra.

Armada, Line and 4FRNT
Okey, fick ett svar av Wester så tror nog inte jag mittmonterar ialafall om man köper ett par Armadaaaaaaa

Någon som vet ungefär hur långt bak bindingen är original, eller nån som har en bild på dom med binding?

Armada, Line and 4FRNT
Nej självklart inte, men har hört nu att ar5 är ganska bra....

Testat P3, tyckte inte riktigt om dom.

Tillbaka
Topp