JAG har personligen inte testat någon av ovan nämnda skidor.
Men något att fundera över är att av de märken du nämnde är Armada det enda som har en svensk distrubitör. Ska man reklamera något tycker åtminstone JAG att det är jobbigt, dyrt och tidsdödande att behöva skicka laggen över halva jordklotet, vilket skulle bli fallet om du valde 4FRNT eller Line. Skulle JAG välja någon av dessa skulle således Armada vara det ändå alternativet.
Men helst skulle JAG vilja prova den tilltänkta skidan innan köp så JAG vet vad som väntar mig. Ibland har man dock inte den möjligheten. Är så fallet tycker JAG att du ska göra följande, sök igenom
http://www.freeride.nu/expert/view.php?person=24 och
http://www.freeride.nu/expert/view.php?person=1 efter liknande frågor som din. Finner du inte ditt svar ställer du en ny fråga till Magnus, som den första experten heter, med uppgifter om din vikt, längd, vad du ska åka för sorts åkning, vart i Sverige/Europa/världen du ska åka, vilken åkfärdighet du besitter (sladdande svängar, på skär i stora svängar, på skära i alla farter och svängradier t. ex)
Några av dina frågor kan jag besvara på en gång. MIN erfarenhet av helt mittmonterat är följande:
+ Uthopp baklänges blir lättare och mer balanserat
+ Stabiliteten på rails blir bättre, lättare att hålla balansen
+ Balansen i luften vid switchsnurrar blir också något bättre
+ Man kommer tidigt in i sväng
- Man dödar skidans offpistegenskaper (de dyker bättre än en rysk ubåt)
- Man dödar alla pistegenskaper
- Väldigt svårt att hålla skäret/kanten
- Svårt att åka puckel
Har dock "hört" att Seth Morrison vid offpiståkning har Seth Pistol monterat på 5+ markeringen. Där 7+ är helt mittmonterat och 1+ är normal montering, alltså väldigt nära helt mittmonterat. Och han åker ju offpist ganska bra, men så är han ju en jävel på lagg också, vilket även jag är, men inte i närheten av honom.
Men som du säger har du ju ett par andra skidor för offpist, puckel kanske inte intresserar dig och parkegenskaperna värdesätter du långt över pistegenskaperna, och du orkar gå in och byta lagg när du ska köra lite offpist. Om så är fallet ser jag ingen anledning till varför du inte ska mittmontera laggen helt. JAG personligen värdesätter framförallt allroundegenskaperna på en hoppskida, jag vill att de ska funka bra överallt, därför väljer jag något mittemellan helt mittmonterat och vanlig montering.
Det finns en hel drös av andra skidor, jag tror inte jag kan nämna något märke som inte har en bra hoppskida i sitt sortiment. Det du bör fokusera på tycker jag är att du inte väljer en för styv/hård skida för då blir det bara jobbigt och tråkigt, kan du inte jobba igenom en skida kommer det kännas som att åka på två spett. Vilka skidor som är mjuka kan du luska ut i tidigare nämnda länkar eller ställa en ny fråga.
Alla laggen du nämnt ligger i den övre prisklassen, ca 5000 och uppåt. Reor är alltid bra, 30-50% på helt nya skidor.
Originalbindningen till skidor är vanligtvis en enklare modell med en viktskala från DIN 3-10. Något som du klarar dig alldeles utmärkt med.
Hör av dig om du har fler frågor, är de enkla till mig, annars till experten Magnus.