Arosa eller Lenzerheide?

jarnebring

Aktiv medlem
Arosa eller Lenzerheide?
Vad är det som talar för att man ska bo i den ene eller den andre? Åker med fru och vuxen dotter och hennes kompisar. Är inte ute efter hålligång men gärna någon slags lite trevliga barer för de yngre. Vill ta tåg från Zurich. Är det något som utmärker det ena skidsystemet från det andra? Vi åker nästan uteslutande i pisten.

Arosa eller Lenzerheide?
Lenzerheide är en liten stad med ett skapligt utbud av restauranger och barer utan för den skull vara något direkt partyställe. Arosa är en lite mindre by med mindre utbud.

Skidsystemet sitter ihop via en stor kabinbana så där behöver ni inte välja egentligen men jag skulle väl säga att den bästa och mesta åkningen finns på Lenzerheide-sidan.

Så mitt svar blir nog Lenzerheide.

Arosa eller Lenzerheide?
Spontant skulle jag säga Lenzerheide fast jag inte varit där. Arosa är en trevlig by, men allt ligger i en backe så kan bli lite ansträngande i vinterväglag tänker jag. Sen kan man ju åka över från Lenzerheide till Arosa rätt enkelt med liftarna, värre att ta sig från Arosa till backarna som ligger väster om Lenzerheide. På Lenzerheide-sidan kan man ju även kolla Churwalden, Parpan och Valbella som alternativ för boendet.

Vad gäller att ta sig dit är det nog hugget som stucket, tåg från Zürich till Chur, därifrån antingen tåg till Arosa eller buss till Lenzerheide. Om ni väljer bil kan jag intyga att vägen till Arosa kan vara "spännande" på vintern... 😅

Arosa eller Lenzerheide?
Vad jag kommer ihåg från Lenzerheide är att byn lite utspridd och vi fick köra bil tex att komma till Rothorn kabinen.

Tillbaka
Topp