[Artikel] Bästa freeride skidor 2025

Redaktionen

Aktiv medlem
Freeride-skidor-2022-1-1000x508.jpg

Du har bestämt dig: det är offpist som är din prioritering. Här är några av vinterns bästa skidmodeller i kategorin freeride.

Läs hela artikeln:

Vad är det för stickor? Annat var det förr när man inte ens (forumsocialt) fick regga ett konto på Freeride om man ägde skidor som var smalare än 110mm. 105mm är ju för mjukisar som inte mäktar med den riktiga skidan i modellserien. Det vet vi ju alla.

Vad är det för stickor? Annat var det förr när man inte ens (forumsocialt) fick regga ett konto på Freeride om man ägde skidor som var smalare än 110mm. 105mm är ju för mjukisar som inte mäktar med den riktiga skidan i modellserien. Det vet vi ju alla.
Jag vet, det är en oroväckande utveckling som börjar likna längdskidåkning mer och mer😅

@Hasse Svensson Hej! Trist att du får de vibbarna. Denna sammanställning bygger på flera redaktionella skidtester som vi gjorde i våras. Vi har verkligen försökt få fram och vara ärliga med vad vi tycker om skidorna. Alla testade skidor är kvalitetsprodukter och det är väl ett av skälen till att ingen har sågats längs fotknölarna, eller ska vi säga längs belaget i denna kontext måhända :)
Hoppas du ändå kanske har någon behållning av testerna, ett tips som du garanterat redan har koll på, är ju att göra lite bredvidläsning och kika på vad andra skidmedier tycker om samma modeller. Låt mig runda av med klyscha nummer 1 i dessa sammanhang: testa själv om du har möjlighet.

Kul att läsa! Har dock svårt att utifrån texten förstå varför Sakana får en trea? Det som skrivs är endast positivt men betyget skvallrar ju om att det finns nackdelar med den.

Kul att läsa! Har dock svårt att utifrån texten förstå varför Sakana får en trea? Det som skrivs är endast positivt men betyget skvallrar ju om att det finns nackdelar med den.
Läs hela recensionen så ser du mer hur skidan upplevdes https://www.freeride.se/skidtest-line-sakana-2022/

I korthet tyckte jag att nosen fram var för stor och mjuk, och proportionerna på skidan var osköna. Det är en konstruktion som gapar efter för mkt (tight carving och flyt) om du frågar mig.

Bästa freeride skidor 2023 enligt er menar ni?
Powder magazine t.ex listar 4frnt inthayne och J skis the friend som top 2 bästa freeride skidor.
Om man ska utse bästa freeride skidan 2023 måste ju alla skidor på marknaden tas med i ett test, annars är det inte "bästa freeride skidan" det är istället "en av de bästa freeride skidorna"

Powder magazine t.ex listar 4frnt inthayne och J skis the friend som top 2 bästa freeride skidor.
Om man ska utse bästa freeride skidan 2023 måste ju alla skidor på marknaden tas med i ett test, annars är det inte "bästa freeride skidan" det är istället "en av de bästa freeride skidorna"
Absolut, eller snarare bästa freeride-skidorna enligt våra teståkare (vilket också påpekas i texten). Tyvärr är det inte möjligt för oss att testa alla skidor på marknaden och därför är ju listan rangordnat efter de skidor som vi haft möjligheten att teståka:)

Då antar jag Powder Magazine hade med skidor i sitt test från tex Black Crows, Ogso, Norse, Zag och Extrem? Om de nu har lyckat utse top 2 bästa freeride-skidor menar jag...

Absolut, eller snarare bästa freeride-skidorna enligt våra teståkare (vilket också påpekas i texten). Tyvärr är det inte möjligt för oss att testa alla skidor på marknaden och därför är ju listan rangordnat efter de skidor som vi haft möjligheten att teståka:)
Ja blev lite fel formulerat av mig, mena också att ni inte kan testa alla.
Vet inte varför jag påpeka hur de va skrivet.
Grymt test och nyttig info till alla som funderat på skidorna! =)

Ranger serien där Fischer verkar trollat med knäna och gjort om en rätt tråkig skida ska spanas in. Tillsammans med K2 Reckoner. I övrigt undrar jag om det inte är lite stiltje på offpistsidan.

Vilken ny skida inför i år är värd att teståka på om man vill uppleva något annat än standard-offpistskidan? Gillade den lite annorlunda känslan som Black diamond gav i sina Impulse skidor förra året, det kändes som något nytt :)

Ranger serien där Fischer verkar trollat med knäna och gjort om en rätt tråkig skida ska spanas in. Tillsammans med K2 Reckoner. I övrigt undrar jag om det inte är lite stiltje på offpistsidan.

Vilken ny skida inför i år är värd att teståka på om man vill uppleva något annat än standard-offpistskidan? Gillade den lite annorlunda känslan som Black diamond gav i sina Impulse skidor förra året, det kändes som något nytt :)
Nu är jag ju oerhört partisk i frågan men Extrem Factory 112 är både helt ny och definitivt värd ett teståk, den är helt annorlunda i konstruktionen mot gamla skidor från Extrem.

Sen kan jag sakna skidor från Black Crows, Head och Blizzard med flera i testet. Rustler är ju till exempel helt ny för i år.

Mitt inlägg som du citerade skrevs 2022-08-31, då existerade inte Powder som redaktionell produkt. Sen kom den tillbaka på nätet och nu i print. Frågor på det?

Ja och mitt inlägg som du citerade skrevs när den är på väg tillbaka. ”Frågor på det?” Vaknat på fel sida?

Ja och mitt inlägg som du citerade skrevs när den är på väg tillbaka. ”Frågor på det?” Vaknat på fel sida?
Att Powder är tillbaka kan ju ingen skidintresserad ha missat, så det är ju ingen nyhet. Däremot i vilken form dom är tillbaka är fortfarande lite oklart. Och om dom kommer att göra skidtester, som var den ursprungliga frågan. Något som dom de facto inte gjorde på riktigt ens när dom var aktiva i förra vändan.

Nu är jag ju oerhört partisk i frågan men Extrem Factory 112 är både helt ny och definitivt värd ett teståk, den är helt annorlunda i konstruktionen mot gamla skidor från Extrem.

Sen kan jag sakna skidor från Black Crows, Head och Blizzard med flera i testet. Rustler är ju till exempel helt ny för i år.
Det kan vara något. Kontrast mot just impulse förväntar jag mig, Factory går mer mot Enforcer? Rustler 11, Line Optic 104 går också upp på spana in- /kanske lite annorlunda- listan. Sender free från Rossignol samma där. Känns som att utbudet för hårdare offpistskidor har en renässans.

Det kan vara något. Kontrast mot just impulse förväntar jag mig, Factory går mer mot Enforcer? Rustler 11, Line Optic 104 går också upp på spana in- /kanske lite annorlunda- listan. Sender free från Rossignol samma där. Känns som att utbudet för hårdare offpistskidor har en renässans.
Factory är relativt mjuk i tip och tail, fast med metall under foten som styvar upp den där. Egentligen ganska likt den konstruktion som Fischer kör med i Ranger-serien. Definitivt inte som Enforcer som (jag tror) kör med fullbred metall och ett mer jämnstyvt flex.

Factory är relativt mjuk i tip och tail, fast med metall under foten som styvar upp den där. Egentligen ganska likt den konstruktion som Fischer kör med i Ranger-serien. Definitivt inte som Enforcer som (jag tror) kör med fullbred metall och ett mer jämnstyvt flex.
På pappret verkar det skilja en del. Det jag läste i ÅS om factory verkar ändå tala för en biffigare skida. Får se hur den upplevs.

Bara en känsla. Det går åt två håll. Äldre som drömmer sig tillbaka 10-20 år när skidorna var hårda och krävde både teknik och fart. Det andra spåret är mer lekfulla, mjukare varianter. Tycker mig se fler nya skidor i år med mer metall, mer fartstabilitet. Inte så konstigt kanske, det brukar pleasa de med önskemål om en skida för både pist och offpist och möjligheten att åka snabbt oavsett var. Två olika spår.

För något år sen upplevde jag att den lekfulla trenden dominerade i offpistlagg. Nu när tiderna är mer bistra ska vi leka mindre och dra på mer.

Tycker mig se fler nya skidor i år med mer metall, mer fartstabilitet. Inte så konstigt kanske, det brukar pleasa de med önskemål om en skida för både pist och offpist och möjligheten att åka snabbt oavsett var. Två olika spår.
Men vilka skidor?
  • Nya Ranger linjen är snällare än den gamla (tex 108 Ti eller 115 FR)
  • Blade Optic är snällare än tex Supernatural
  • Rustler har aldrig varit någon charger
  • Osv

Senast ändrad:
Ska jag ha damskidor? Väger 68 kg och är 69 år?
Man kanske kan säga att mina Stöckli AX är ett par damskidor?
Vad jag har förstått så är herr- och damskidor oftast samma skida (i alla fall hos Salomon). Det som skiljer är färgval och längdvarianter.
Men det är OK att gilla lila och rosa. ;)

EDIT:
Har en gång i tiden ägt ett par 205 cm långa Blizzard V19 RS, det var herrskidor och de var ROSA.
Those were the days…

Senast ändrad:
Men vilka skidor?
  • Nya Ranger linjen är snällare än den gamla (tex 108 Ti eller 115 FR)
  • Blade Optic är snällare än tex Supernatural
  • Rustler har aldrig varit charger någon charger
  • Osv
Med dagens mått mätt kan både Rustler 11 och Rossi Sender Squad anses vara något av superbreda chargers. Skruva tillbaka klockan 10 år och dom hade ansetts vara mjuka som gummisnoddar, och smala.

Vad jag har förstått så är herr- och damskidor oftast samma skida (i alla fall hos Salomon). Det som skiljer är färgval och längdvarianter.
Men det är OK att gilla lila och rosa. ;)
Kanske att damvarianterna har lättare konstruktion, kanske att monteringspunkten är framflyttad nån cm. Men oftast handlar det bara om att dom kommer i kortare längder och "kvinnligare" färger, på gott och ont beroende på vem man frågar.

Kanske att damvarianterna har lättare konstruktion, kanske att monteringspunkten är framflyttad nån cm. Men oftast handlar det bara om att dom kommer i kortare längder och "kvinnligare" färger, på gott och ont beroende på vem man frågar.

Ja, jag tänkte att det kanske var ide med damskidor eftersom jag är lättare och kortare (och framförallt mkt sämre åkare) än många damer så borde jag ha damskidor.
Lite som i golfen där många äldre gentlemän stolt proklamerar att de minnsann har stiffskaft men också slår 123 m med J7 så kanske man inte ska leva i det förgångna utan anpassa sig till den oundvikliga förkleningen av benen och köra lite mjukare lagg.
Men det kan lika gärna vara mjuka herrskidor då...
Och sen kan man glömma att titta efter ett par Rhino...

Med dagens mått mätt kan både Rustler 11 och Rossi Sender Squad anses vara något av superbreda chargers. Skruva tillbaka klockan 10 år och dom hade ansetts vara mjuka som gummisnoddar, och smala.
Sender Squad gick i graven och Sender Free lanserades. Dvs vi inte har någon nyrenässans av fetare chargers.

Tillbaka
Topp