Hej allihopa!
Tack för allt engagemang i denna tråd! Tänk på att vara snälla mot varandra och att ta hand om varandra, även här på nätet
Jag läste skribentens artikel på Göteborgs-Posten i måndags, blev lite provocerad och tyckte samtidigt att detta var en lite ny infallsvinkel på hela corona-grejen kopplat till skidåkning. Jag ringde Gabriel och frågade om vi fick publicera debattartikeln här på Freeride, vilket vi alltså fick och den gick live här på vår sajt i tisdags.
I samband med Gabriels artikel i tisdags har jag också kontaktat företrädare för skidbranschen och frågat om de vill komma med någon form av svar på hans inlägg. Har även kontaktat privatperson som är aktiv här på forumet och har skrivit en del om corona och frågat om hen vill skriva ett svar. Om du känner att det behövs en debattartikel som går i svaromål och kan skriva en sådan, så får du gärna kontakta mig.
Jag tänkte inte gå in i sakdebatten här. Tänkte bara lyfta att vi på Freeride sedan corona dansade in i Europa, Alperna och Sverige i feb/mars 2020 har skrivit många olika artiklar om detta. Vi har låtit företrädare för skidbranschen komma till tals, vi har även rapporterat vad FHM och regeringen har kommit med för nyheter. Söker man på taggen "corona" så får man snabbt en bild av vad vi har publicerat för typ av artiklar:
https://www.freeride.se/tag/corona/
Det finns också flera forumtrådar där corona och skidåkning har, och fortsätter, att diskuteras bland er medlemmar på forumet.
Freeride når ut till väldigt många läsare och vi försöker göra ett så bra innehåll som vi kan. Det är flera parametrar att balansera i den ekvationen. Vi har inga public service-stöd i ryggen eller liknande, utan är helt finansierade av annonser.
När jag tog över som chefredaktör för fyra år sedan så pratade jag om att Freeride ska fortsätt att driva innehållet kring de fyra grundbultarna: högt, lågt, smalt och brett om skidåkning. Det finns plats för dråpliga filmklipp på någon snubbe som av misstag droppar 50 meter, rapportering från FWT-tävlingar, events och mässor, välskrivna längre reportage, personporträtt på skidprofiler och videoinslag. Det finns i min mening plats för humor, allvar, glädje, sorg och även en gnutta politik här på vår sajt.
Vi har tidigare också publicerat krönikor/debattartiklar där skribentens åsikter engagerar och upprör, exempelvis:
att Åre kabinbana inte är en mänsklig rättighet,
att skidorna som tillverkas just nu är rätt trista,
att Sälens flygplats är en dålig idé för miljön,
att skidåkare på sociala medier kan vara bedragare för att nämna några.
Fridens liljor
/Anders, chefredaktör Freeride.se