[Artikel] Pryltest: Burtons Step On system

Redaktionen

Aktiv medlem

Vi har testat Burtons bindnings-system "Step On", där du klickar dig i och ur. Den korta historien av recensionen är att betyget blir 4/5.

Läs hela artikeln:

Slink

Medlem
Så kortfattat: Burton har inte löst något av de klassiska problemen som associeras med step-in och som kan sammanfattas enligt nedan (utan inbördes rangordning).
* In/ursteg - kräver mer finmotorik och råkar det dessutom vara 40cm nysnö så har man en annan typ av utmaning framför sig.
* Hälkappans lutning - för dom som åker med en aggressiv inställning blir det påtagligt mer komplicerat framförallt i kombination med ovanstående i en mer utmanande terräng. För personer som gillar/uppskattar en aggressiv lutning så kan det här bli ett väldigt påtagligt irritations moment över tiden.
* Skon/bootsen - förlåt men det finns inget annat sätt att uttrycka det här på, för mig har alla dom här systemen käkat boots. Om ni gillar att åka med lite styva prylar och hårt dragna boots - då kan ni räkna på ~2-3 par boots över respektive bindnings livslängd.

Jag tycker förvisso att det är både roligt och intressant att Burton försöker utveckla ett vettigt step-in system, men i det här utförandet så har man inte tillfört speciellt mycket nytt från de system som fanns redan på slutet av 90-talet. Och Nej - jag tror inte att BOA systemet är svaret på lösningen.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp