PisteCarver
Aktiv medlem
[Artikel] Skidindustrin, hallå från 2022!
I en fri ekonomi så producerar marknaden det som marknaden efterfrågar.Jag skulle iof hävda att kundfokuset i sig är grundat i just stereotypa föreställningar och könsroller. Jag tror inte det undgått någon att det givetvis handlar om utbud, efterfrågan och vinster därefter. Möjligheten för kvinnor i skidindustrin har rent historiskt har inte varit i närheten av de möjligheter män har haft. Något som resulterat i en större efterfrågan i utrustning för män som uppenbarligen håller kvar än idag. Men kvinnor på berget är inte obefintliga och skidindustrin vidhåller de begränsade möjligheterna genom att ytterliggare begränsa tillgången på utrustning i vinstdrivande syfte.
Är det så mycket i världen fungerar? Absolut.
Att det finns fler brancher med olika mängd utbud för män och kvinnor är inget nytt. Det är heller inget artikeln handlar om![]()
Men ingenting ovan betyder att " vi ska vara glada för det vi får" och krasst acceptera det med en axelryckning och säga "det är vad det är".
Om en efterfrågad volym inte är tillräckligt stor för en lönsam serieproduktion, så produceras den inte.
Att produktutvecklarna i en viss bransch skulle ha drabbats av kollektiv stereotyp föreställningsblockad tror jag inte på. Det skulle dessutom vara dåligt för affärerna.
Ovanstående sagt utifrån min uppfattning och erfarenhet av hur en marknadsekonomi fungerar. Mina kunskaper om det alpina varuutbudet begränsar sig till det vanliga utbudet av skidor/pjäxor på dam och herrsidan. Touringutbudet har jag ingen koll på.