[Artikel] Skidindustrin, hallå från 2022!

Jag skulle iof hävda att kundfokuset i sig är grundat i just stereotypa föreställningar och könsroller. Jag tror inte det undgått någon att det givetvis handlar om utbud, efterfrågan och vinster därefter. Möjligheten för kvinnor i skidindustrin har rent historiskt har inte varit i närheten av de möjligheter män har haft. Något som resulterat i en större efterfrågan i utrustning för män som uppenbarligen håller kvar än idag. Men kvinnor på berget är inte obefintliga och skidindustrin vidhåller de begränsade möjligheterna genom att ytterliggare begränsa tillgången på utrustning i vinstdrivande syfte.
Är det så mycket i världen fungerar? Absolut.
Att det finns fler brancher med olika mängd utbud för män och kvinnor är inget nytt. Det är heller inget artikeln handlar om ;)
Men ingenting ovan betyder att " vi ska vara glada för det vi får" och krasst acceptera det med en axelryckning och säga "det är vad det är".
I en fri ekonomi så producerar marknaden det som marknaden efterfrågar.
Om en efterfrågad volym inte är tillräckligt stor för en lönsam serieproduktion, så produceras den inte.
Att produktutvecklarna i en viss bransch skulle ha drabbats av kollektiv stereotyp föreställningsblockad tror jag inte på. Det skulle dessutom vara dåligt för affärerna.
Ovanstående sagt utifrån min uppfattning och erfarenhet av hur en marknadsekonomi fungerar. Mina kunskaper om det alpina varuutbudet begränsar sig till det vanliga utbudet av skidor/pjäxor på dam och herrsidan. Touringutbudet har jag ingen koll på.

I en fri ekonomi så producerar marknaden det som marknaden efterfrågar.
Om en efterfrågad volym inte är tillräckligt stor för en lönsam serieproduktion, så produceras den inte.
Att produktutvecklarna i en viss bransch skulle ha drabbats av kollektiv stereotyp föreställningsblockad tror jag inte på. Det skulle dessutom vara dåligt för affärerna.
Ovanstående sagt utifrån min uppfattning och erfarenhet av hur en marknadsekonomi fungerar. Mina kunskaper om det alpina varuutbudet begränsar sig till det vanliga utbudet av skidor/pjäxor på dam och herrsidan. Touringutbudet har jag ingen koll på.
Fast det där är baserat på att man gör en vettig marknadsanalys till att börja med. Att man faktiskt vet vem man har som kund samt var man kan hitta nya potentiella kunder. Om du bara producerar varor åt män är det knappast troligt att du får många kvinnliga skidåkare av förklarliga skäl. Stereotypa föreställningar av vad män respektive kvinnor vill göra och tycker om är lika gamla som mänskligheten själv.

Så om du vill skala ditt alpina bolag och nå ut till dubbelt så många potentiella köpare, lyssna på vad den målgruppen säger och gör så kommer hela den här biten lösa sig. Som tur är så verkar många varumärken redan ha fattat det här.

Kuriosa, ett av mina barn tränar skidåkning. Det är lika många tjejer med i gruppen som killar. Så den framtida potentialen är enorm. ;)

Kuriosa, ett av mina barn tränar skidåkning. Det är lika många tjejer med i gruppen som killar. Så den framtida potentialen är enorm. ;)
Som sagt, marknaden producerar vad marknaden efterfrågar, så det löser sig säkert då. :)

Betydligt bättre än femårsplanen i Sovjetunionen.;)

Bland vanliga nöjesåkare är det nog ändå så att killar ofta är mer tekniskt produktintresserade än tjejer, och letar och köper mer utrustning. Det är bara att titta här på forumet i alla skidrekommendationstrådar, könsfördelningen är ju inte 50/50 precis.
Och det kan ju då naturligtvis påverka produktutbudet.
Men det är i så fall ”marknadens” efterfrågan….

En sak jag undrar: Vissa märken, tex extrem skis har ju produkter utvecklat av kvinnor för kvinnor. Ändå blir det "tjejig" grafik på de. Hur kommer det sig egentligen? Ser på den sidan: Utan att titta på namnen kan man gissar vilka som är kvinnomodellerna. OCh i detta fall är de (påstås det) utvecklat av kvinnor... mh

Det sämsta med Mother Tree är att den är så sjukt mycket snyggare (imo). Synd att man inte är lite nättare i kroppen. Hade lätt köpt den skidan då. ;)

Ett bra exempel är annars Fischer Ranger 102 där man gör en rosa och en blå skida i alla storlekar. Välj det du gillar oavsett kön.

Som sagt, marknaden producerar vad marknaden efterfrågar, så det löser sig säkert då. :)

Betydligt bättre än femårsplanen i Sovjetunionen.;)

Bland vanliga nöjesåkare är det nog ändå så att killar ofta är mer tekniskt produktintresserade än tjejer, och letar och köper mer utrustning. Det är bara att titta här på forumet i alla skidrekommendationstrådar, könsfördelningen är ju inte 50/50 precis.
Och det kan ju då naturligtvis påverka produktutbudet.
Men det är i så fall ”marknadens” efterfrågan….
Kanske är så att tjejerna är ute och åker skidor i stället för att snacka om att åka skidor? 😎😉

Som kortväxt kvinna som inte väger speciellt mycket håller jag definitivt med @SophiaPolsten i mycket. Ffa när det gäller skidlängder och klädernas design. Ganska många skidor finns inte under 175cm eller ens 170cm när man tittar i friåknings- och toppturssegmentet, speciellt inte de modeller som är mer avancerade. Och tyvärr finns det flera märken som inte erbjuder top-of-the-line serien i kläder i damvariant. Som någon skrev blir herrkläder oftast för långa i armarna, för breda över axlarna och för smala över höft/lår för att sitta optimalt på de flesta tjejer. Plus att färgsättningen ofta är opraktisk och stereotyp (ljusrosa och vitt liksom...).
Jag fattar absolut argumentet kring marknadsekonomi osv men ibland krävs det riktade insatser snarare än att bara följa strömmen med tillgång och efterfrågan för att det ska ske någon förändring!

Jag tänker inte kommentera manligt/kvinnligt just, det diskuteras redan så fint med flera vinklar. Kan bara kallt konstatera att oavsett kön så ser kroppar, tentakler, energi-produktion etc olika ut hos olika individer vilket ger upphov till olika behov och utformning.

Som tekniker att läsa om "3D-scannad bootfit", blir jag ju lite till mig i trasorna, och hoppas att företaget/-en bakom produkten sparar undan alla detaljer kring hur fötter ser ut. Då kan de sälja det i form av "digital olja" och vi vanliga kan hoppas på produkter som passar "alla" och att det är baserat på alla 1000-tals fötter de scannat med alla skillnader och olikheter : >

Drömma kan man ju få göra i alla fall...

Det där med att efterfrågan löser allt har ju sina begränsningar. När det kommer till kläder köper ju många lite längre kvinnor herrkläder, även om det skulle vara bättre att har damanpassat, som nämns ovan. Dvs. om ett produkt inte finns, ser man inte att den efterfrågas eftersom det kan inte köpas... eller? Samma med blomiga/ rosa kläder och utrustning. Klart det köps, finns ju inget annat.

Jag ser ett problem där.... Men inte riktigt så att det inte erbjuds rätt produkt på den tekniska sidan. Att marknaden löser allt är ju en typiskt liberal dröm som inte riktigt håller, annars hade vi inte behövt subventioner och regler etc.
Vi får hoppas att Statens Skidkläder bildas så att de kan fylla alla gap som marknaden inte fyller.
Har vi någon avdankad politiker/skidåkare som kan vara överbetald generaldirektör? :D

Finns massor av killar med storlek från 47 och uppåt vars urval av skor är kraftigt begränsat, utom möjligen bland skor lämpliga för basket eller maskerad.
Men visst finns det mer än efterfrågan som påverkar utbudet. Och att fredligt höja rösten när något verkar saknas är ju också en utmärkt ingrediens i vår konsumentmakt.

Som en motpol till klagomålen skulle jag nedan vilja lista några märken/tillverkare som föregår med gott exempel där det finns samma möjligheter att köpa dam/små unisexstorlekar över hela utbudet inkl top-of-the-line. Fyll gärna på!

Peak performance (dock lite för mycket fokus på rosa/stereotypa färger i delar av damkollektionen)
Norröna (OBS! INTE skidorna, de är hopplöst mansorienterade i storleksutbudet)
Faction
Haglöfs
Atomic (Hawx finns tex ner till strl 22.5)
Arcteryx
Völkl (skidorna, har inte koll på kläderna)
Extrem
Technica
Dynafit (skidor, pjäxor och kläder)
Elevenate
Houdini
Sweet protection
Salomon (har glädjande nog gjort om sitt turprogram och man kan nu få MTN 96 ned till 166cm. Kunde dock kanske ha fått finnas även i 160).

Black crows har ett hyfsat utbud men saknar ett flertal modeller i längder under 175, ffa i freebirdserien.

Som sagt, fyll gärna på!

Vilka skidor är du sugen på? Och varför duger inte de som finns och nämndes? Tex. Blizzard (Hustle, Zero G, Sheeva), Extrem mothertree i alla varianter, Salomon QST Stella osv? De och flera till nämndes här och finns i kortare längder.
Personligen har jag inte haft några större problem att hitta skidor som passar längdmässigt då jag gillar att åka på rätt långa längder för min egen längd. Men tex finns ju inte BC corvus, navis eller ferox i längder som passar speciellt bra till någon under 160cm.

Jag tycker mig dock se en positiv trend i att de flesta tillverkare nu verkar erbjuda fler och fler skidor som passar för tjejer (och killar) under medellängd, en klart förbättring jämfört med för bara några år sedan.

En sak jag undrar: Vissa märken, tex extrem skis har ju produkter utvecklat av kvinnor för kvinnor. Ändå blir det "tjejig" grafik på de. Hur kommer det sig egentligen? Ser på den sidan: Utan att titta på namnen kan man gissar vilka som är kvinnomodellerna. OCh i detta fall är de (påstås det) utvecklat av kvinnor... mh

Mothertree är framtagen i en process där en panel av friåkande tjejer fick vara med och bestämma i princip alla parametrar hur skidan skulle vara, innan Patrik Söderlund på Åre Skidfabrik slutförde själva konstruktionen efter dom önskemålen.

Grafiken görs av en tjej som samma Mothertree-gäng (alltså tjejer) röstat fram en gång i tiden. Vi (100% män) på fabriken lägger oss inte i hur den grafiken ser ut mer än kommer med några mindre justeringar för att få färgerna rätt i tryck. Det här är den grafiken som gänget bakom Mothertree vill ha helt enkelt, sedan får man förstås tycka vad man vill om grafiken oavsett vilket kön man identifierar sig som.

Det är i alla fall svårt att få det mer utvecklat och designat av tjejer/kvinnor än så.

Senast ändrad:
Så sant, så sant. Mother-skidorna är ju dessutom riktigt snygga.
Det tycker även jag som är en riktig hårding till machogubbe (se så, håll med nu)!
En eloge till Åre Skidfabrik som är på och med för nya tankar, Opinion och Mother är väl bara början eller?

Tillbaka
Topp