Återuppliva mina stålkanter?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80259

Guest
Plockade ner skidorna nu och tänkte ta en tur ikväll, men stålkanterna är totalt ingrötade med rost. Har aldrig hänt mig förut, vet inte om dom börjar bli gamla eller om jag helt enkelt varit oförsiktig i och med att jag tog in dom i våras.

Skrapade endel men det sitter fortfarande kvar en hel del... WD-40 eller vad nu?

2qvzak3.jpg

Det är väl bara att ta fram filen och börja slipa, lite ytrost försvinner på en liten stund. Alla skidåkare bör kunna slipa sina egna kanter..

Klart jag har slipat, och blir en aningen bättre men sitter fortfarande kvar en hel del under. Känns som att jag börjar gå ner i belaget om jag slipar mer underifrån. Kanske måste lämna in på stenslip?

Visst går det att lämna in på stenslip men det är ju inte gratis. Det är bara att lägga på en fil plant över hela belaget och börja planslipa, det gör inget att du börjar fila ner lite av belaget, det är ju det som sker när du lämnar in dem också.
Ett tips är att vrida filen ca 35 grader i förhållande till kanten så går det lättare

Planslipa med fil låter riktigt dumt, vad får belaget för struktur efter det? Ryamatta? Raspa ner kanterna bara...

Har aldrig hört talas om en stålrasp. Använd en stålfil och gör som Hnrk beskriver. En stålfil river inte direkt någon sneviklad struktur. Oroar man sig dock för avvikande struktur, så ta ett fint slippapper och slipa skidan lite lätt och gör rent och valla sen skidan. Raspa kanterna...... vad lämnar en rasp för struktur?

Körde ofta med rasp på mina tävlingsskidor när jag tävlade och jag vet att i stort sett alla gjorde det.... Först rasp, sen vanlig fil och så avslutar man med diamantbryne så fick man sjukt vassa och fina kanter. Men det kanske är gammalmodigt nu, kan inte påstå att jag har någon stenkoll...
Annars är det väl bara att lämna in skidorna, kostar väl bara några hundringar?

M

Senast ändrad:
pasen sa:
Körde ofta med rasp på mina tävlingsskidor när jag tävlade och jag vet att i stort sett alla gjorde det.... Först rasp, sen vanlig fil och så avslutar man med diamantbryne så fick man sjukt vassa och fina kanter. Men det kanske är gammalmodigt nu, kan inte påstå att jag har någon stenkoll...
Annars är det väl bara att lämna in skidorna, kostar väl bara några hundringar?

M
Aha det är en sådan rasp du menar. En sån har jag ju tom.

Jag tror att vi på min tid kallade det som pasen beskriver som en rasp för pansarfil, med rejäla halvcirkelformade djupa spår, jämfört med de grunda snedställda spåren i en vanlig fil.
Och det var ett utmärkt verktyg för att ta bort gravrost med, men det går också med vanlig fil, dock tar det lite längre tid

Senast ändrad:
Hnrk sa:
Jag tror att vi på min tid kallade det som pasen beskriver som en rasp för pansarfil, med rejäla halvcirkelformade djupa spår, jämfört med de grunda snedställda spåren i en vanlig fil.
Och det var ett utmärkt verktyg för att ta bort gravrost med, men det går också med vanlig fil, dock tar det lite längre tid
Stämmer, pansarfil har jag också hört folk kalla det.

Senast ändrad:
Tror jag hittade en pansarfil i garaget, måste vara en sån här va? Djupa halvcirkelformade spår...
2eowpd0.jpg

Fast det går ju bara att köra från sidan med!?

edit: Hasse du kan få köpa min, skicka adress i PM.

Senast redigerad av en moderator:
Oroa dig inte för rosten, den kommer att försvinna när du åker på skidorna. Du bör inte röra kanterna underifrån allt för mycket om du inte vill förämdra karaktären på dina skidor totalt.

Ja det heter pansarfil och är absolut inget man rör undersidan av stålkanterna med. Det du kan använda om du verkligen vill få bort det är ett diamantbryne. Sen rengör du brynet med vallaväck/lacknafta.

Utter sa:
Oroa dig inte för rosten, den kommer att försvinna när du åker på skidorna. Du bör inte röra kanterna underifrån allt för mycket om du inte vill förämdra karaktären på dina skidor totalt.

Ja det heter pansarfil och är absolut inget man rör undersidan av stålkanterna med. Det du kan använda om du verkligen vill få bort det är ett diamantbryne. Sen rengör du brynet med vallaväck/lacknafta.
eh, "Du bör inte röra kanterna underifrån allt för mycket om du inte vill förämdra karaktären på dina skidor totalt. "
Den enda gången du förändrar skidans egenskaper när du slipar undersidan är väl när du hänger kanten, och då blir ju skidan bättre....

"Ja det heter pansarfil och är absolut inget man rör undersidan av stålkanterna med. Det du kan använda om du verkligen vill få bort det är ett diamantbryne."
Ska du fila rost med diamantbryne så får du nog stå ett tag :)

Senast ändrad:
pasen sa:
Utter sa:

eh, "Du bör inte röra kanterna underifrån allt för mycket om du inte vill förämdra karaktären på dina skidor totalt. "
Den enda gången du förändrar skidans egenskaper när du slipar undersidan är väl när du hänger kanten, och då blir ju skidan bättre....

"Ja det heter pansarfil och är absolut inget man rör undersidan av stålkanterna med. Det du kan använda om du verkligen vill få bort det är ett diamantbryne."
du bör inte uttala dig då du inte verkar förstå varken hur skidor eller belag/stålkanter fungerar. Utter har helt rätt. Du förstör mer än vad du gör nytta med en pansarslip. Rosten försvinner när du åker. Osäker? Lämna in skidorna.

Andee sa:
pasen sa:
Utter sa:

du bör inte uttala dig då du inte verkar förstå varken hur skidor eller belag/stålkanter fungerar. Utter har helt rätt. Du förstör mer än vad du gör nytta med en pansarslip. Rosten försvinner när du åker. Osäker? Lämna in skidorna.
Talar bara av egen erfarenhet om vad materialarna gjorde med mina tävlingsskidor förr, på vilket sätt försämras skidorna?

Nu får vi skärpa till den här tråden lite!

Som certifierad och diplomerad metallarbetare har jag vissa synpunkter...

Du vill absolut ha bort rosten, och det så fort som möjligt. Förutsatt att det fortfarande bara är ytrost (även kallat rödrost) så slipas detta bort. Ett bra verktyg för detta är en polertrissa(dessa har en fint slipande effekt) för maskinell bearbetning. Använd inte för grov då du inte vill gå för djupt in i stålet.

Ska du gno för hand funkar stålull eller en grov Scotch-Brite duk.

Att använda fil är dumt anser jag då det är för lätt att skada kanten.

Anledningen till att du vill få bort ytrost så fort som möjligt är att du vill undvika bildandet av gravrost. Gravrost letar sig in på djupet i materialet (det kallas hygroskopisk) vid närvaro av fukt och kan förstöra kanten om det vill sig illa. Rost har i sig större volym än det opåverkade materialet vilket kan leda till sprängverkan: stålkanten börjar bukta ut, delaminering av övriga beståndsdelar i skidan kan därmed inträffa. Luftfuktigheten i sig kan räcka för att detta angrepp ska bli allvarligt.

Kanske bara är jag men jag tycker att Felix kanter ser lite väl rostiga ut.

Kollade mina skidor här om dagen och visst finns det rost men inta alls som på bilden.

Kommentarer på det?

felix har nog doppat skidorna i saltvatten innan han la undan dom för säsongen. dock finns det inte så mkt saltvatten här uppe. varit ute på e4an och tolkat efter bil?

pasen sa:
Utter sa:

Snowgod: Det ska mycket till innan det blir mer än ytrost på ett par stålkanter då de är härdade och används (förhoppningsvis) halva året. Mer eller mindre iaf. Då funkar ett bra diamantbryne alldeles utmärkt, kommer inte ta för lång tid att få bort det värsta. Ok om skidorna får stå fuktiga under flera år som kommer rosten givetvis igenom (alternativt saltvatten) men annars är det ingen fara.

Precis som Andee säger så verkar du inte ha någon direkt koll. En skida blir inte "bättre" ju mer du hänger den. Den blir aningens mindre greppig och nervös iom att du ökar vinkeln som krävs innan stålkanten biter. Därmed skapar du en skida som kräver mer innåtvinkel och längre tid innan den sitter.
Slipar du med en fil under skidan så hänger du den, inbilla dig inget annat.

Utter: härdningen har väldigt lite med rostskydd att göra. Dock kan de legeringsämnen som används för att göra stålet hårt även ha en rostskyddande effekt men det är inte säkert. Det verkar vara svårt att ta reda på (i alla fall via skidtillverkares hemsidor där det inte står något om stålets kvalitet) vad de använder i skidor. Har det börjat rosta är det att rekommendera att åtgärda detta omgående. Det är inga problem att få t ex höglegerat syrafast stål att rosta sönder om man gör "rätt" felaktiga saker med det.

Tycker det ser ganska illa ut på bilden även om mina glasögon är borta, igen...

Jag tycker att du ska lämna in skidorna på stenslip om du vill vara säker på ett bra resultat. om du ska gå på med pansarfilen bör du veta vad du håller på med (det kanske du gör) för det går fort att göra fel med den, eftersom den tar otroligt bra.

Håller med Utter om att det som har diskuterats tidigare i tråden i praktiken är att hänga kanten. Vill man inte göra det är väl det vettigaste att lämna in skidorna och slipa både belag och kant (och sedan hänga kanten så mycket man vill).

Försök med ett diamant bryne. Har du åkt några åk så kommer rosten försvinna.
Ett tips som jag använde på mina tävlingsskidor var att smälta in skidorna med stearin (billigare än valla) ta då rikligt så det lägger sig över kanterna innan du ställler in skidorna för sommaren!

Tillbaka
Topp