Atomic SX11 vs K2 Charger XTi

Monza

Ny medlem
Frun håller på att titta på nya skidor o hur nu testat en heldag med K2 Charger Xti och tycker inte att det är någon större skillnad mellan skidornas uppträdande fastän det skiljer typ 15 år mellan skidorna. Bägge är fartstabila och sätter skäret bra utan att bli instabila.
Det hon kan känna är att K2 upplevs lite snällare mot kroppen, följsammare, än hennes SX11.

Är det rimligt , jag tycker ju att utvecklingen måste ju gått framåt mer på dessa år eller missar hon/vi något?

Hon är en driven åkare då vi åkt i 30 år o är i backarna mer eller mindre varje helg om vintrarna.

Mvh

Alla moderna skidor är inte bättre än 15 år gamla diton i alla fören.

SX11 var en bra skida. Tror det fanns två varianter, en med mer metall och trä, samt raceplatta och avancerad bindning samt en enklare (senare?) variant med kompositkärna. Båda var bra skidor som jag minns de. Är det skidan med träkärna och stabil platta så måste hon kanske upp i segmentet för att få något bättre 2019. Chargern har inte ens någonplatta.

Din fru har säkert bara inte hittat rätt moderna skida än. k2 charger kan väl upplevas lite vag. Har personligen den uppfattningen att k2 är lite mer,,,,, åk mer lite mindre insatts och skidorna skonar benen. mjä.

Prova fler skidor. För hårt underlag Te.x denna Völkl falir SC Carbon. https://www.voelkl.com/en/products/skis/piste-all-mountain/flair-sc-carbon-3103/
Fina recensioner. Min flickvän har ett par. Typ avancerad skida.

Men kanske hellre en lite bredare i samma stuk, men för en avancerad åkare. Kanske en herrmodell ifall hon väger lite mer eller har riktigt gott om kraft?

Tillbaka
Topp