Atomic Urban

ptte

Ny medlem
Atomic Urban
Hej!
Jag är klubbåkare och tränare (käppdunkare) som kommit fram till att korta slalomskidor inte duger i offpist och blir lite jobbigt på semestern med småsyskon, har även problem med att jag inte orkar vara för rädd om skidorna när jag är tränare och har min lillebror i liften.. Jag är 185cm och väger relativt lite (65kg), kan väl lägga till att jag kan åka skidor vilket stryker de mjukaste alternativen.

Jag letar efter en offpistskida för svenska förhållanden och har fallit för Atomic Urban Skyline som verkar kombinera det jag letar efter ganska bra till ett bra pris. Funderar på längden 186cm.

Nu undrar jag om någon här provåkt skidan eller allmänt kan tipsa om vad som skulle vara en bra skida?

Väljer även mellan bindningarna Marker m12 free och Look P14, några större skillnader man bör tänka över?

//patrik

Atomic Urban
look helt klart! håller bättre och är mycket skönare.

atomicarna är mest för park och pist.
bra twintips som funkar överallt är 1080 foil, scott p3 och mojo 80. mojo 90 kan även vara ett alternativ... bättre offpistskida än mojo 80 men klumpigare i parken...

Atomic Urban
Om du redan har ett par pist-skidor ser jag ingen anledning att köpa ett par så pass smala skidor som Atomic Urban Skyline (112/78/102).

Jag har ungefär samma bakgrund som dig och väger också 65 kg och jag trivs alldeles enormt bra på mina Völkl Mantra (184 cm). Recensioner av den skidan finns här: http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2781

Det kan nog även vara värt att kika på Atomic Sugar Daddy. Har inte testat dessa själv men baserat på det jag läst om dem tycker jag de verkar lovande :)

Med tanke på problemen en del människor verkar ha med Marker så skulle jag nog rekommendera Look. Själv kör jag både Look och Marker och har inte haft problem med någon av dem. Mina Look-bindningar känns dock mer pålitliga. Om det sen är en psykologisk effekt efter att ha läst om Marker-haverier eller om det har nåt med verkligheten att göra har jag ingen aning om. Troligen är det bara som jag inbillar mig.

Atomic Urban
Till saken hör väl att Atomicen finns till salu för 2500 inkl bindningar... Mantran kostar närmare 6000 någonting...

Den här typen av skida är inte riktigt topp ett i prioritet ;)

Dessutom har jag egentligen ingen längre pistskida, så jag tänkte försöka kombinera. I min värld så är 78mm ganska brett dock ;) Det bredaste jag äger är väl typ 65mm... Men men, ska fundera på saken.

Atomic Urban
Allt är relativt, i min värld är 78 mm ganska smalt :-) Hade du sagt att du ville ha ett par puderskidor för att åka i Alperna eller Kanada hade jag rekommenderat ett par ännu bredare...

För 2500 inkl bindningar kan du ju i och för sig ha dem som skrot-skidor i början och slutet av säsongen när stenar och annat tittar fram om du inte skulle bli nöjd med dem.

Jag gissar att du inte testat ett par riktigt breda skidor i puder? Hyr ett par för en dag nästa gång du åker offpist och testa. Fundera sen på vad du vill köpa. Antalet personer som tycker att de köpt för breda puderskidor tror jag är väldigt lätträknade.

En sak till: Mantran är grym i pisten :)

Atomic Urban
Nu var det ju tyvärr inte ett par puderskidor jag letade efter i första hand (tillfällena för puder är sorgligt begränsade dit jag brukar komma...). Det där med skrotskidor låter ju lovande ;) Var lite av tanken från början... Tror att det blir ett par, priset är svårt att slå..

Atomic Urban
Nu gjorde du mig förvirrad :) I ditt första inlägg skrev du att du var ute efter ett par offpist-skidor. Förvisso för svenska förhållanden men nog går det att hitta puder även i Sverige. Vilken typ av underlag hade du tänkt använda dem på?

Håller för övrigt med dig om att priset är nog svårslaget :)

Atomic Urban
Jag är benägen att hålla med Peter. Är du på jakt efter ett par offpistskidor bör du sikta på en midja kring 90 mm eller mer. Eftersom du är lätt i förhållande till din vikt kan du ju med fördel gå ned lite i längd, och på det sättet få en kvick skida. Förutom Völkl Mantra (som alla lovprisar, själv har jag inte testkört) tycker jag du kan ta en titt på Dynastar Legend 8800. Jag testade den i 178 cm och blev positivt överraskad (se recensioner).

Många tror att den breda midjan bara är till nytta i lössnön. Fel, fel, fel, i fin lössnö kan du åka på vad som helst (utom blades ...). Det är i de snällt sagt blandade offpistförhållandena med vindpackat, kartongsnö, blötsnö och skare som vi ofta möter i de nordiska fjällen som den breda midjan gör underverk i skidkörningen. För oss som oftast rör oss i den södra delen av fjällvärden (Dalarna och Härjedalen) är utrymmet för "stor" åkningen oftast liten vilket gör att ett par kortare kvickare skidor kommer till sin rätt.

Sen var det naturligtvis det här med priset ... men det är ju en annan sak!

That´s all folks! / MM

Atomic Urban
Lessen om jag förvirrade dig Peter ;) Jag hade tänkt använda dem hemma i lilla väsjöbacken när jag är tränare, att följa efter lillbrorsan i ankarliften, att glida i pisten och att dundra på i offpisten. Komemr inte vara mycket i parken dock...

Jag börjar förstå att ni vill pracka på mig ett par bredare saker, och jag skulle gärna ta ett par, men hur är det med skida / pris?

"Eftersom du är lätt i förhållande till din vikt" ??? ;) lätt för min vikt... humm :)

Atomic Urban
det är någon som säljer ett par völkl v-pro, några år gamla på annons...
har du inget emot att köpa begagnat så skulle det vara ett bra alternativ för dig som slitochsläng skida.
jag har inget med annonsen att göra själv.

Atomic Urban
Skriver någon offpist så tolkar jag det som pudersnö. Denna kan i sin tur vara fluffig, spårad, blöt, kall, vindpackad, inkludera bristande skare och vara alldeles... alldeles underbar! :)

I samtliga sådana förhållanden vinner du oerhört mycket på att ha en någorlunda bred skida jämfört med att åka på en slalom-carver (det MM skrev är en bra riktlinje).

Om det inte är sånt du menar med offpist, vad är det i så fall?

Atomic Urban
ptte, Atomics Triplet-skidor är förhållandevis bra för att vara twintip, men knappast lika bra överallt som en lite bredare friåkningsskida...

Men det jag skulle komma till är: Funderar du på att beställa ifrån Sport-Conrad, visst gör du det? Isånnafall skall du inte vara helt jäkla säker på det där med Atomicskidorna... Jag var nämligen själv jäkligt intresserad, precis som dig, efter en billig skitskida som man kan wrecka totalt, jag hade dock tänkt att enbart köra park och rails med den... Jag mailade därför SC och frågade dom lite om hur dom hade med sitt sortiment av Triplets, och de har tydligen bara hela trippelset kvar, alltså inga set med två skidor (de som benäms Skyline, Hangman och Black) och de setten går på 350€... Ännu mer med Look 14 vilken man def. inte skall bort-prioritera över M12:an...

Atomic Urban
Teneighty foil kommer du antagligen tycka är för mjuka. Sikta på ett par beg mantra.

Är FD tävlingsåkare och kan inte med mjuka skidor, skulle tro att du upplever samma sak.

Mvh Manx

Atomic Urban
Mycket troligt.. Har lagt ner planerna på Atomic Urban, verkar enligt flera som åkt på den vara skräp och enligt andra som har erfarenhet inte vad jag borde skaffa..

Så vi skiter i det.

Några fler förslag? Sugen på Karma eller Mantra. Har även kikat på en Movement skida som jag inte vet vad den heter.

Atomic Urban
Lägg ner lite pengar och satsa på Karman med en bra bindning, då gör du helt rätt val! För dig som "kan" åka skidor och kan trycka på lite så kommer Karman vara finfin! Den är ju bredare än normala twintips och funkar helt klart i svenska offpistförhållanden. Sen så är det ju inte helt bedrövligt att den är en av de bästa twintipsen när det kommer till piståkning!

Atomic Urban
Om du ska ha ett par skidor som "du kan vara rädd om" så låter det i mina öron ganska dumt att köpa ett par dyra skidor. Dessutom skrev du ju att du skulle ha dom när du tränade bla din lillebror, som jag händelsevis vet bara är sex år, och inte kör på i fullt tempo hela tiden. Då kanske det är ganska att använda ett par feta puderskidor. Vad vet jag?

Atomic Urban
Atomic Urban tycks ju vara en något udda skida på många sätt. Och någon offpistskida tycks det ju knappast vara. Vad innebär egentligen att den har dubbla stålkanter???

/MM

Atomic Urban
Nordica har en serie som heter Hotrod en sk all mountain skida med ca 75 mm midja ganska kul och trevlig skida, finns i olika hårdheter tror jag. Fler alternativ i samma kategori är tex Atomic Metron, Salomon Scrambler mm

Mvh Manx

Atomic Urban
Som svar på din fråga MM så är de dubbla stålkanterna två extra metallkanter inlagda ung. centimetern in i skidan och fungerar som en extra avlastningspunkt för railning. Man har då 4 stålkanter att slita ner istället för bara två vilket fördubblar livslängden! Typ... Sen så är tydligen belagen förstärkta runt om dessa områden (de dubbla stålkanterna finns bara i ungefär en halv meter av skidan) så att de skall hålla ännu längre.

Snödjup

Tillbaka
Topp