Att börja med Telemark som nybörjare?

EmmaBr

Ny medlem
Hej!

Jag har inte stått på ett par skidor sen jag var liten och spenderade en vecka i fjällen. Men! Jag har blivit helt sjukt sugen på utförsåkning nu som 30åring!
Jag har av någon anledning fått för mig att Telemark är grejen. Det ser så snyggt ut, och jag gillar att det är lite mer ovanligt, men jag undrar om det finns någon anledning att lära sig "vanlig" utförsåkning först? Vad tänker ni som vet?
Behöver man som nybörjare liksom starta med slalom, eller är det bara bra att köra på telemark direkt, så att jag slipper "lära om"?

Vet inte om det spelar roll, men jag har rätt låg självbevarelsedrift, så hastighet eller risk för att slå sig eller så bekommer mig inte alls :)

Är supertacksam för svar och tips, nybörjare som jag är!

//Emma

Hej

Kul att det finns någon som vill lära sig åka telis. Nu mera så är man ganska ensam i alla fall utanför skandinavien med att böja knä. Alpint och telis är helt olika saker ungefär som äpplen och päron. Mitt tips är att ta telis lektioner så att du blir bekväm med balansen och får rätt teknik från början. Boka en vecka i norge då det finns duktiga instruktörer där då telemark är en större grej där en i sverige,i alla fall den uppfattningen jag fått efter 18 år som telisåkare. Jag tycker inte du ska köpa egna prylar direkt hyr istället och testa på, lycka till.

Senast ändrad:

Titta på dessa så får du en uppfattning hur det ska gå till.

Senast ändrad:
En av anledningarna till att åka telemark är just att det är väldigt snyggt :D

Jag tror slalom kan vara ett bra sätt att bli bekväm med snö, fart och lutning. Att åka slalom är mycket lättare än telemark och är ett bra komplement. Med dagens utrustning är det inga problem att åka slalom med telemarks bindning, jag tar en del slalomsvängar som övning för att få upp farten (börjar bli feg med åldern ;) ), går i huvudsak toppturer och är det svåra förhållanden tar jag slalomsvängar.

Hittar du något att hyra så kan du ju testa... men det ska vara plastpjäxor och skidor i rätt längd! När jag hyrde för 16 år sedan fanns då inget som passade mig, och då var väll ändå telemark lite mer inne. I dag är det ju helt ute ;)

Typiskt mig att vilja börja med något som är ute :)
Har ju tittat runt på youtube och blir bara mer och mer peppad! Och som nybörjare verkar telemark mer logiskt i mina ögon...
Men inser också att det inte är helt lätt att hitta grejer att hyra. Men Norge verkar ju vara ett het tips! Tack!

Tror även Top Sport i Funäsdalen hyr ut telis.
I skidskolan på Funäsdalsberget så jobbar Olle Collberg (kör för svenska landslaget i telemark) i skidskolan ibland. Sjukt duktig på åka å lära ut.
Kolla med Kjaergaards som har skidskolan där. Om han är i byn. Han är ofta iväg på tävlingar en del

Kul att höra att du vill börja åka telis. Jag säger bara kör!
Det finns ingen anledning att lära sig åka alpint först utan gå direkt på telemark istället. Det finns både likheter och olikheter förstås. Åker man telemark med sladdsväng är det väldigt olikt jämfört med alpint. Åker man däremot med skärande sväng (carving), vilket är grymt härligt med telemark, är likheterna betydligt större.
Det arrangeras årligen ett telemarkläger i Fjätervålen, tror det är i januari, som jag varmt kan rekommendera. Jag var själv med som nybörjare för några år sedan och det gav fantastiskt mycket. Upplägget är grymt med ungefär tvåhundra deltagare som delas upp i mindre grupper (5-10 personer) baserat på hur duktig man är och vad man vill lära sig. Sedan kör man i grupperna hela helgen tillsammans med instruktör. Vill du lära dig fort och under riktigt roliga former så tycker jag definitivt du ska anmäla dig.

När det gäller utrustning är det en smaksak. Vissa tycker om att åka mer traditionellt med sladdsväng och ganska "lösa" bindningar (litet motstånd när du böjer bakre benet) medan andra gillar new school med skärande sväng och styva bindningar. Hur som helst tycker jag du ska satsa på höga pjäxor med fyra spännen för att få ut max av åkningen. Dagens pjäxor är så fina, flexibla och lätta så det finns ingen anledning att välja en lägre pjäxa. När det kommer till skidor är det precis samma skidor som när man åker alpint. Det är typen av åkning du är ute efter som avgör. Vill du bara åka pist ska du ha en pistskida och vill du bara åka puder en fet puderskida. Vill du kunna köra både och på en och samma skida finns det idag en uppsjö av fina s.k. all-mountain-skidor som funkar riktigt bra till båda delarna. Välj i så fall någonting mellan 100-110 m.m. i midjan (jag kör själv på ett par Line Sick Day 110 som är fantastiska). En viktig sak du bör tänka på oavsett vilken skida du väljer är att inte köpa den för kort. När du går djupt ner i telemarksväng hamnar den bakre skidan så pass långt bak att du om du har för korta skidor riskerar att nosen på den bakre skidan glider in bakom pjäxan på det främre benet med en riktigt nasty face-plant som resultat. Been there, inte kul.

Stort lycka till nu!

Stabila pjäxor och bindningar är en stor fördel om du är nybörjare, men nu är väl det mesta bra grejer. (8 år sen jag åkte senast)
När du väl kommer på tekniken så är det en väldigt skön känsla, och särskilt när du lyckas med carvingsvängar.
Sist jag åkte hade jag ett på Völkl SL-skida med c:a 13-14 m radie 170cm (som jag kunde byta mellan telemark och alpinbindning väldigt lätt). Mycket roliga att köra telemark med.
Men mycket jobbigare än vanlig alpinåkning så sätt igång och träna utfall ; )

Kul att det fortfarande finns folk som vill lära sig trots att det är så 'ute' nu!
Det går absolut fortare att lära sig nu för tiden då utrustningen är mycket bättre. Även om det finns viss poäng med att börja med mjuka pjäxor och bindningar mtp balans är det roligare och går fortare med mer stabila prylar.
Dagens versioner av ntn-bindningar går att ställa in så att de inte blir så superstyva i framåt- flexen som de första som kom på marknaden och man kan få en skön känsla även om man gillar att gå ner djupt. Pjäxorna är dessutom mkt bättre än de var i början. Som ngn sa ovan är det lätt att åka parallellt om man vill/ behöver.

Kan verkligen rekommendera Fjätervålen- lägret! Då får man verkligen rätt start på sin telisbana!

Hej! Kul med ytterligare en telemarksåkare :-)
Jag började åka ca 1990 och jösses vad utrustningen har blivit bättre, men det var "macho" att dunka pucklar på turskidor...

Det finns mycket bra begagnat att köpa. Som nybörjare idag skulle jag satsa på tex Scarpa T1, tom med dom gamla med 3 spännen är riktigt bra. Tex G3 targa bindning eller Cobra R8 och en skida som är ca 80-90 i midjan dvs någon lämplig all mountain-skida. Med andra ord någon "lagom" utrustning, det kan tom bli riktigt billigt ;-)

Genom åren har det kommit ut en del skitprylar på marknaden så fråga gärna på forumet innan du köper. Iofs är det ju en personlig fråga vad som är skit och inte...

Jag skulle undvika bla följande som ibland dyker upp på blocket:
Skyhöy-bindning
Asolo plastpjäxor (kanske inte så vanliga längre...)
Tidiga Crispi NTN-pjäxor
Oranga/gröna Rottefella NTN-bindningar. Köp dom nyare svarta
Ingen idé att köpa 15 år gamla telemark/carving skidor. Utvecklingen har gått framåt.

Break a leg!

Kul att fler vill lära sig Telemark! Beroende på var du bor finns olika alternativ, Östersund Telemark Club (http://telemark.se/) har ett läger i Ramundberget i januari där du kan få två dagars skidskola till rimlig kostnad. Klubben brukar även ha något kring Åre och kvällsåkning i Östersund, kolla på hemsidan. I Åre hyr Åre Skidsport ut (moderna) telisprylar och som flera beskrivit finns även prylar att hyra i Ramis & Funäsdalen.
Utrustning är en smaksak, men det finns en poäng med att börja med lite enklare prylar (förutom att det kan bli riktigt billigt) eftersom det kräver bättre teknik & mer balans att åka på äldre/enklare prylar. Dvs om du lär dig på mjuka/låga pjäxor så går det inte att "fuska" utan du blir troligen duktigare. Men med nya prylar är det enklare och bekvämare.
Jag tycker inte det finns någpon anledning att gå vägen via alpint, men visst finns vinster med att växla mellan. Tror dock inlärningen går snabbare i början med fokus på bara en typ.
Att man kan åka Alpint med telisprylar stämmer bara till viss del; eftersom hälen inte sitter fast kan man inte belasta främre delen av skidan (som man bör göra för att komma in i sväng) utan det blir lätt lite bakvikt. Dock går det såklart att ta sig ner utan telissväng.
Lycka till och hoppas du kommer igång ordentligt!

Senast ändrad:
Att komma igång genom att ta lektion/kurs är ett bra tips. Håller med om att behovet att lära sig alpint först är begränsat. Friluftsfrämjandet Bergsidan har telemarksdagar i Romme med grupper från nybörjare och uppåt. Blir tre söndagar jan/feb/mars. Kommer inom kort info på hemsidan www.bergsidan.se och FB Bergsidan.

Tillbaka
Topp