Axelvinkel

Pillard

Aktiv medlem
Axelvinkel
God dag!

Jag tänkte försöka utnyttja den kompetensen som finns här till att få hjälp med en grej jag funderat på ett tag. Axelvinkeln vid sväng? Jag har läst en himla massa om ämnet och jag tycker alltid att den infon man får är att medvridning är jättedåligt och att axlarna alltid ska peka i fallinjen. Som jag kan uttyda ur detta betyder det att jag ska försäka hålla bröstet ner mot liften/helikoptern eller vad det nu är... Detta ska alltså gälla även vid offpiståkning, vad jag förstått. Sen när jag tittar på valfri skidfilm, gjord de senaste tio åren så tycker iaf jag att det ser ut som att man använder sig av en enorm medvridning, alltså att axlarna pekar dit skidorna pekar hela tiden. Är det jag som missförstår nånting här eller är det bara så att skidåkningen förändrats så mycket? När jag kollade på steep häromdan så ser man ju trevor och grabbarna med bröstet i fallinjen på ett mer tydligt sätt. Vore tacksam för svar så jag vet vad jag ska tänka på när åkningen drar igång igen...:)

Axelvinkel
Kortsväng = motvridning (axlarna/överkroppen ner mot dalen, eller tuttarna mot träsket om man är i björkis)
Långsväng = medvridning (eller åtminstone åka med skidorna)

Allt handlar om vad man vill uppnå, om man vill åka på skär så jobbar man i skidans längsled för att få fart alltså medvridning (eller inte så mycket vridning kanske men ändå), när man åker på sladd så jobbar man mot skidorna och då blir det motvridning.

Axelvinkel
kolla hendryx uppdaterade teknikdel på Hendryx hemsida,klart rolig läsning som verkligen gör en sugen på att ta några snabba piståk!

Axelvinkel
Anders_Nilson sa:
Skönt med lite tekniksnack igen, har saknat det.......
Haha, ja du var väl med och diskuterade carvingteknik i en galet lång tråd här? Har läst igenom den ett antal ggr själv ska erkännas. Men just den här grejen har jag aldrig riktigt lyckats fatta. Så i carvingåkning, både i pist och i puder, ska man alltså "följa skidorna" med axlarna? Och vid gammal klassisk "hoppsväng" i puder ska man alltså inte ha medvridning alls? Framförallt tycker jag att det här med medvridningen blivit tydligast när man tittar på armarna. Även om man kollar Zackrisson (som jag tycker åker sjukt snyggt) så ser det ju ut ungefär som att de idag "ramar" in svängen med dal-armen. Ungefär som för att i god tid ha den beredd för stavisättningen. Var skönt att få det klarlagt dock eftersom jag har Rönnbäcks gamla citat från en åka skidor där han påstår att medvridning är ungefär klippt livsfarligt även i offpist...

Axelvinkel
Carled sa:
kolla hendryx uppdaterade teknikdel på Hendryx hemsida,klart rolig läsning som verkligen gör en sugen på att ta några snabba piståk!
Länk? Allt som kan öka på skidsuget mottages tacksamt. Behövs iof inte direkt..;) Men lite pisksmiskande lär det ju bli i vinter ändå också...

Axelvinkel
Axelvinkel
Jag tycker nog ändå att motrotation är rätt även i stora pudersvängar, dock blir det ju rotationen mindre och mindre i takt med att svängradien blir större och större. Står du helt "rakt", dvs utan rotation alls, så blir det väldigt svårt att hålla svängen och man får en Z-linje istället för ett snyggt S-spår!
//Tompan

Axelvinkel
tompan14 sa:
Jag tycker nog ändå att motrotation är rätt även i stora pudersvängar, dock blir det ju rotationen mindre och mindre i takt med att svängradien blir större och större. Står du helt "rakt", dvs utan rotation alls, så blir det väldigt svårt att hålla svängen och man får en Z-linje istället för ett snyggt S-spår!
//Tompan
Jag håller på och försöker förstå..;) Om man tittar på bilden jag länkade till här ser man ju zackrisson i offpist. Jag tycker ju det ser ut som att hans axlar inte pekar ner mot fallinjen. Men det kan ju vara så att det är nånting jag inte fattar? JAg förstår iof att alla kan ha lite olika uppfattning om vad som är "rätt" teknik men jag tycker ju det verkar lite märkligt när rönnbäck, och de flesta skidtexter jag hittat, säger att det är typ livsfarligt med medvridning och sen man ser majoriteten av världens bästa friåkare och de ser ut att ha en jäkla medvridning. Är det nåt jag inte ser som ni kan förklara?

http://www.horydoly.cz/foto/verbier_extreme_2008/img00005.jpg

Axelvinkel
På bilden så åker Kaj med överkroppen "öppen" mot fallinjen annars hade man inte sett så mycket av bröstet. Tänk på att kameramannen inte stod rakt nedanför i fallinjen, utan fotot har en vinkel.
Titta på hur Kajs blick, bröst och händer alla pekar åt samma håll så klarnar det kanske lite =)

Axelvinkel
Hmm, jag tycker det ser ut som att vänsterarmen strävar åt höger. Ungefär som att den är på väg mot en stavisättning. Men det här har väl ändå ändrats en del genom åren? När man kollar Plake, trevor och andra "gamlingar" så ser man ju mycket mer av bröstet?

Axelvinkel
Hmm, som jag ser på bilden så tittar han ganska så rakt ned i fallinjen och då är armen helt rätt. Givetvis kan jag ju ha fel, de påstår ju att det finns en första gång för allt ;-)
Om du tänker dig att du står helt avslappnat rakt upp och ned på skidorna och börjar glida ned för backen. I det läget har du överkroppen i rätt riktning, vid en sväng ska du varken rotera "med" (mot toppen) eller "mot" (mot skidändarna).
//Tompan

Axelvinkel
hehe, jag har hållt på och letat filmklipp och foton som fasen på nätet. Har ju alla filmer på datorn så svårt att visa vad jag menar med ett klipp här... Det skull eiof kunna vara så att det jag reagerar på är när de sträcker sig framåt för nästa stavisättning så blir ju överkroppen vriden åt det håll skidorna pekar. Det känns som att den stora skillnaden uppstår i hur djupt åkarna har sin grundställning. I åkning med mycket vertikalrörelse så brukar man se mer av bröstet och disktretare stavisättning medans de som ligger djupt hela tiden får mer medvridning på grund av mer markerade stavisättningar. Hmm, himla vetenskap det här...

Axelvinkel
Man skulle kunna göra skillnad på att driva svängen med överkroppen och följa med skidorna med överkroppen, att driva svängen med en medvridning skulle lätt kunna leda till att man roterar ut höften och tappar tryck på ytterskidan + att det tar längre tid att svängväxla pga ett stort kraftmoment åt fel håll. Om man däremot följer med svängen som man driver med kantning och belastning så är det lättare att behålla en anspänning i bålen som man kan utnyttja i svängväxling. En tydlig motvridning i en lång pudersväng kan göra åkaren statisk eller att man faller in-bak på innerskidan särskilt om det är brant.
Kul med tekniksnack som sagt!
Hoppas det går att förstå bara..

Axelvinkel
Alexander_Andersson sa:
Man skulle kunna göra skillnad på att driva svängen med överkroppen och följa med skidorna med överkroppen, att driva svängen med en medvridning skulle lätt kunna leda till att man roterar ut höften och tappar tryck på ytterskidan + att det tar längre tid att svängväxla pga ett stort kraftmoment åt fel håll. Om man däremot följer med svängen som man driver med kantning och belastning så är det lättare att behålla en anspänning i bålen som man kan utnyttja i svängväxling. En tydlig motvridning i en lång pudersväng kan göra åkaren statisk eller att man faller in-bak på innerskidan särskilt om det är brant.
Kul med tekniksnack som sagt!
Hoppas det går att förstå bara..
Jo visst är det skoj, jag försöker förstå men är fasen inte lätt alls. Så det du säger är alltså att det inte är något negativt om man driver igenom svängen med, t.ex vänster arm vid högersvängar genom att pressa den framåt? Och då gör det alltså inget att axlarna inte pekar mot fallinjen? Då börjar jag kanske förstå lite bättre. Jag har ganska bra stabilitet i bålen. Så det viktiga är alltså att inte höften börjar rotera med? Så alltså ok så länge det bara är axlarna? Hur menar du med svängväxling? Jag är tyvärr inte direkt skolad så jag är inte direkt familjär med uttrycken...:)

Axelvinkel
Helt rätt att i en lång sväng "driva" på svängen med ytterarmen.
Idag åker man "med" skidorna eftersom man åker mer carving än vad man gjort tidigare och det fungerar i långsväng och i en skärande kortsväng, kolla på tävlingsåkarna i slalom.
Och dessutom så åker man utan rotation i höften, förr åkte med rotation i höften för att få till höftkantningen och det gör man inte längre. Idag åker man mera med hela kroppen tiltad och om du gör det så blir effekten av att åka med motvridning inte speciellt stor och inte någe vidare effektivt.
Men allt handlar om situations anpassning, i hoppkort så måste man tex ha motvridning för att det ska fungera

Axelvinkel
fasen vad bra. Nu börjar jag faktiskt fatta det här. Läste ju även carvingtipsen på hendryx. Kommer bli mycket övande i vinter...

Ni som kan det här, har ni några bra tips på hur man övar bäst i pisten inför att åka riktigt ordentligt puder? Jag förstår förstås att det bästa sättet är att åka puder men det finns ju inte riktigt alltid tillgängligt....

Axelvinkel
tompan14 sa:
Anders, kan du utveckla "driva på svängen" lite? vore intressant!
//Tompan
Ok
Om vi ser en skärande sväng så kan vi förstärka en rörelse med hjälp av en annan, i det här fallet så vill jag i en del av svängen förstärka belastningen och kraften neråt och framåt vilket jag kan göra med en svag rörelse i ytterarmen (i vissa fall en stor rörelse)
Titta på:
Så förstår du vad jag menar

Axelvinkel
ok nu är jag helt lost alltså. På hendryx hemsida så verkade det som att man skulle ha med hela kroppen i svängen. Alla andra säger ju att den in princip ska vara stilla. nej man kanske skulle åka pullka istället.

edit: och det ni beskriver förstår jag inte riktigt vad menar ni t.ex med "driva genom svängen med högerarmen". Är det ngn som skulle vilja förklara det här som om det vore för en bebis?

Senast ändrad:
Axelvinkel
Haha, vad skönt att det inte bara var jag som inte fattade det. Grabbarna kan nog få dig också att förstå, jag känner att jag fattat det numera...

Tillbaka
Topp