Back eller frontflip vilket är lättast

frontflip är läskigare och farligare att överrotera iallafall. då jag överroterat både backflip och frontflips!
prova backflip , det är mycket lättare än front! nästan bara att lägga sig i kicken !

Själv så tycker jag att backflip var läskigast första gången, men enklast att landa.
Frontflipen är inte lika scary, men svårare att stompa...

Frontflip så är man blind hela rotationen och får förlita sig på instinkterna vilket inte alltid är de rätta. Små hopp krävs det väldigt mycket pop om man ska komma runt.

Backflip är farligt om man blir osäker precis vid hoppet. Inte så kul å landa på ryggen ev. nacken.

Nu börjar det ju likna nått Norris, med ett större hopp hade den suttit!
Däremot är en backflip lättare att göra, iallafall att utföra men kanske inte i sinnet eftersom det känns mer "fel". Tänk att du får ju redan endel av volten och snärten påväg upp i hoppet vid en backflip jämfört mot en framåtvolt där du måste ta i mera.

Senast redigerad av en moderator:
8 år!? sick! ja prova backflip i ett lössnöhoåpp när ja va 9år. det gick bra för det gör inte ont att landa på mage eller rygg då. det bästa med backflip är också den att då har man grunden till jättemånga trick.!

EricNorrlander sa:
Det blev att testa frontflip till slut...får väl se om vi orkar bygga hoppet större./ J

https://www.freeride.se/video/fredagskul-i-ostersund/
Så gjorde jag mina första frontflips med att stå med fötterna brevid varandra, nu efter en massa trampolinträningar, en passarkurs och kollat lite på hur andra gör (mest Simon Dumond, Henrik Harlaut) så är det ju som såhär...

En framåtrotation startas alltid med ett häldrag
En bakåtrotation startas alltid med ett tådrag

Står man jämfota i ett skidhopp så startar man rotationen med armar och överkropp vilket betyder att man får sämre rotation på volten samt ojämn rotation.

kolla in dessa frontflipsen

1:30 samt 5:45 - https://www.freeride.se/tv/2018/

Det bästa exemplet är denna videon vid 3:00 (dom sista 2 hoppen)

Wallisch kör jämfota Harlaut kör ena benet bakom

och vilken skillnad det gör!

Lycka till hur som hellst :D

Senast ändrad:
flipflop är lätt, back & fronflip är svårt, flippa ut är lätt idiotiskt, flipperspel är lätt, gör inte en flopp. En volt är helt ok, men mer än 12 volt är helt livsfarligt!

NiklasLundberg sa:
flipflop är lätt, back & fronflip är svårt, flippa ut är lätt idiotiskt, flipperspel är lätt, gör inte en flopp. En volt är helt ok, men mer än 12 volt är helt livsfarligt!
Vilket givande inlägg...

Jag glömde ju skriva i mitt senaste att ...

Nu när jag kan frontflip bra på småhopp (har inte fått prova på något stort än) så känns det bättre med en front på småhopp än back av den anledningen att man landar mycket skönare!

tror det har att göra med att när man kommer från en framåtvolt kommer tailen i före om man underroterar och från en bak nosen... detta gör att frontflippen känns mer förlåtande.

:D

OWester sa:
8 år!? sick! ja prova backflip i ett lössnöhoåpp när ja va 9år. det gick bra för det gör inte ont att landa på mage eller rygg då. det bästa med backflip är också den att då har man grunden till jättemånga trick.!
Så bra att du berättar hur gammal du var när du gjorde din första backflip, för det tror jag att alla här på forumet har undrat.

Då man har landat frontflip första gången så är det hur lätt som hällst efter!,
Har inte rammlat på den många gånger efter jag lärt mig!, sen går ju frontflip göra i mycket mindre hopp också.
Utan att vara rädd för att landa på nosarna!
Men backflip är också sjukt lätt då man testat!
Lycka till!

Själv så tycker jag att det är lattare å stompa en front än en back. har gjort backflip flera ggr men jag tycker fortfarande att det är lite läskigt när man ska göra det i stora hopp.
Men en liten underlig sak som jag märkte igår när vi provade lite nytt var att superman front är mkt lättare än en vanlig frontflip:S rotationen gick mkt snabbare när man hade gjort en stålman innan man började rotera, dock så var det mkt svårare att väga en superman front. så bara som ett litet lugnande tips för dom som hade tänkt ge sig på detta, superman front är lättare i lite större hopp än vad vanlig frontflip är:) pzz!

henning2 sa:
Låt han prova vattenhopp först och nöta in den tills nästa vinter ?

För när jag provade bakåtvolt så hade jag inte ens testat det på studsmatta, så det blev 7 stygn över näsan. Men idag lönade det sig för nästan 9000 i skadestånd kom in på mitt kort :)

/ ch
hur kunde du få 9000 för det?

Av: Osseio22 [Online] | Idag 17:54 Citera

henning2 skrev:
Låt han prova vattenhopp först och nöta in den tills nästa vinter ?

För när jag provade bakåtvolt så hade jag inte ens testat det på studsmatta, så det blev 7 stygn över näsan. Men idag lönade det sig för nästan 9000 i skadestånd kom in på mitt kort smile

/ ch

hur kunde du få 9000 för det?

FÖRSÄKRINGSBOLAGET ! :D

Ska nog testa front flip i vinter.Fast ska öva på studsmatta och hopptorn i sommar.

Snödjup

Tillbaka
Topp