Backflip hjälp

isakhedram

Ny medlem
Backflip hjälp
Om man är 100 % säker på backflip på studsmatta, är det nästan garanterat att klara det på skidor då om man har kontroll i hoppen och åker bra för övrigt?

Backflip hjälp
Se till att trycka med fötterna så du verkligen får med dom då det väger en hel del mer med skidor och pjäxor än bara fötter! Prova gärna i ett egenbyggt hopp med mjuk landning men annars är det bara ut och prova! Lycka till! :)

Backflip hjälp
Se bara till att du poppar ifrån på kicken, tvekar du och slänger försent så blir det inge bra alls och slänger du bara och inge poppar så är det inte heller speciellt gött :D

Annars är det inga större konstigheter :)

Backflip hjälp
Det finns aldrig några garantier för något, allt handlar om riskkalkylering och att kunna fokusera. Ett hett tips för att minimera skaderisken och öka chanserna att lyckas är att dra första backflipen på big-airbag. Då gör det i princip inget om du landar på huvudet första gången. När du gjort 10 st backflips och sätter landningen på airbag kan du testa på snö. Då har chansen ökat markant för att du skall klara flipen på första försöket, jämfört med att gå direkt från studsmatta till snö. Airbags finns på flera ställen, bl.a Hemsedal och Tandådalen. Kolla innan du åker till skidorten att airbagen verkligen är igång.
Ut å shredda! :-)

Backflip hjälp
Precis som Daniel skriver så är det utmärkt att börja träna på airbag. Jag körde på airbag tills jag kunde landa på fötterna och sedan gå av airbagen. Sedan när du kommer till ett vanligt hopp så är det ungefär samma sak fast landning. Det jag ser många gör fel är att dom slänger sig rakt bakåt och får ingen höjd alls, så poppa och släng dig bakåt och kryp ihop och sedan när du ser landningen så kan du veckla ut dig och försöka land. Jag överroterar häldre en att underrotera för då landar man oftast på bakspetsen av skidorna och sedan på ryggen men det brukar gå bra om du använder ryggskydd. Pröva gärna när det är pudersnö och tveka inte med farten.

Tillbaka
Topp