Backflip to Frontflip

Munter

Medlem
Backflip to Frontflip
Skulle det gå att göra en bakåtvolt tidigt i hoppet och stanna rotationen för att sedan krypa ihop och göra en framåtvolt? Vad tror ni?

Backflip to Frontflip
*hmm* jo. kanske. jag funderar även på att göra en 360, sen tebax åt andra hållet i samma hopp. vad tror du om det?

näråmen, det har nog blivit lite för mkt johnny mosely mad trix för din del. släpp kontrollen... :-)

Backflip to Frontflip
kolla i Minor Threat-segmentet i slutet av ski movie 2. Där är det en kille som gör en switch backflip, snurrar 180 och sen en framåtvolt. Ser rätt elakt ut :)

Backflip to Frontflip
Tja, alltså att bara stanna helt enkelt för att sedan starta rotation bakåt alt. framåt, det skulle jag gärna vilja se... Får paddla mycket luft då! =) För då bryter man nog mot en och annan fysikalisk lag. Däremot är det ju fullt möjligt att göra backflip, vrida 180 och sedan göra en frontflip... Lycka till, du kan behöva det. Tips. Använd hjälm...

Rock on!!!

Backflip to Frontflip
Jag tänkte såhär: Man har ju sett videos på folk som kraschar sin backflip eftersom de slutar svanka så att rotationen tar slut helt och hållet mitt i luften. Man har också sett folk flyga i superman-position utan någon som helst rotation för att sedan vika ihop kroppen som en fällkniv för att starta en framåt-rotation.
Då tänkte jag att man borde kunna stoppa sin bakåt-rotation i lämpligt läge och istället starta en kullerbyta i luften. Man måste naturligtvis ha massor av tid i luften, men det borde gå. Samtidigt känns det som att det går helt emot all ens intuition.
Kan inte alla prova i vinter? Försten vinner.

Backflip to Frontflip
Låter som en underbar ide. Se bara till att ha en kamera riktad mot dig när du försöker. Kan bli ganska kul för oss andra att se...

Backflip to Frontflip
jag tror inte det går. inte när du väl påbörjat rotationen.. möjligtvis om du gör en frammåtvålt samtidigt som en bakåtvålt. runt en annan axel. alltså du gör en bakåtvålt i praktiken, (skitkonstig kick) fast du gör en frammåtvålt..eler.. hmm... det är lite konstigt det här...

Backflip to Frontflip
nu undrar jag vad fan Tom har rökt på.....

och, nej, det går inte, du bryter mot naturlagarna. I en Superman, som du nämner, så har du redan dragit igång rotationen, du bara ökar den när du kryper ihop (se centrifugalkraft), så där funkar det, men det skulle aldrig fungera på det sättet du nämner, dvs att först göra en back o sen en front....
///jacob

Backflip to Frontflip
Är lite osäker vilken rulle det är, kanske Skimovie 1 eller 2, så är det en någon JP, kör för Salomon, (fralle eller kanadick) som backflippar upp ur quaterpipen och frontflippar ner. Det ser duktigt tufft ut kan jag meddela. Alltså backflip upp, vänder sig för att landa, och frontflippar ner. KUNG!

Backflip to Frontflip
Ett ord från en tråkig teknolog

tröghetslagarna...

För er som inte vet jad jag pratar om så... fysikaliskt omöjligt (men en kul idé). däremot ska det gå att snurra mycket snabbare (typ 360 720 mm) om man dippar ner skidspetsarna i rotationen

Backflip to Frontflip
Är hoppet tillräckligt högt bara så skall det funka men det gör nog ganska ont vid landningen om man inte har fallskärm.

Backflip to Frontflip
ok. jag kanske inte förklarade riktig hur jag menade. vad jag vill eha sagt var att det går om man snurrar runt en annan tyngdpunkt. och alla som läser fysik här vet att det inte går. så ätt äre med det.
kanske det skule gå om man hoppar fett högt, som haaxz sa..
man har ju sett på falskärmshoppare...
men på skidor i ett vanligt big jump vetti tusan om det går...

Backflip to Frontflip
Det skulle ju gå om man simulerar ett fallskärmshopp. Man droppar en helt jävla enorm klippa. Man gör först bakåtvolten, men stannar när man når "fallskärms" position. Då kryper man ihop och gör framåtvolten. Eftersom klippan bör vara några hundra meter hög, så kan dock landningen bli ett enormt problem...

Backflip to Frontflip
Tröghetslagarna är ju ett klart problem, men om man hade ett par vingar (eller riktigt feta skidor;-) så skulle man använda dem för att styra luftströmmen så att man bromsar och börjar rotera åt andra hållet, en fet nåyrsraket skulle nog oxå fungera...

PS dont try this at home...

Backflip to Frontflip
det är ett roligt ämne att disskutera...

hade följande med en polare för nåt år sen, och den är baserad på samma lilla fysiska dilemma..

tänk er följande:
om man är i rymden, alltså på tex en rymdstation, där man ju följdaktligen är tyngdlös. Man är helt stilla, och svävar fritt.. I detta läge hävdar min polare (ingenjör), att man kan få i gång en rotation, eller i alla fall komma runt ett varv. enbart med hjälp av att använda händerna och "krumbukta" sig runt¨!. (bortse från obefintlig luftfriktion).
Detta, mina vänner hävdar jag är omöjligt, på grund av samma naturlagar som i åvan fall.. Det förhåller sig ju så att den inbördes kraften hos ett föremål måste vara noll. resultanten. rör en arm åt höger och du måste kompensera för den energin som tillfördes ganom att röra nåt annat åt motsatt håll..

tänk på den..

WG

Backflip to Frontflip
jo men Walter Gropious. det är sant att resultanten i ett system blir lika med noll.men i en rotation så är ju alltid en annan del av föremålet i röelse åt andra hållet så att säga...om du tänker dig ett cykelhjul så när det snurrar så snurrar ju den övre delen åt ena hållet medan den undre snurrar åt andra hållet...men tillbaka till ämnet jag tror att det kan gå...fast på något sätt känns det enklare att göra en frontflip och sedan en backflip...

Backflip to Frontflip
ett hjul snurrar runt sin axel, är det i snurrning så är det det, men för att bromsa det så måste det tillföras rörelseenergi i motsatt riktning (eller friktion) och sedan lika mycket till för attt byta håll.

om man är i luften kan man inte på riktigt byta håll om man inte som vid fallskärmshopp nyttjar luftens friktion...

Backflip to Frontflip
hmm .! tänkte så här . att man går in i rotetionen på backflippen med kraaftig fart som om man var på väg att trycka en dubble back och efter första flippen så vrider man sig 180 innnan man går in i den andra då blir det väl en backflip to frontflipp och detta måste ju va genom förbart.!

Backflip to Frontflip
Låter lite halvsvårt det där...

Men det kan väl gå. Håll i en tung sak, t.ex. en fulladdad verktygslåda. Sen efter första volten kastar du lådan allt vad du orkar för att upphäva och vända rotationen. Har du massor av muskler och tur kanske du kan klara dig :)

Backflip to Frontflip
Alla har fel för här kommer lösningen på detta delikata problem

Gå in i hoppet med grym bakvikt för att så fort du lämnat hoppet motverka rotationen genom att försöka göra en frontflip. Eftersom man går in i hoppet med bakvikt så hinner man en backflip innan man motverkat ( typ negativ acceleration) såpass mycket att kroppsaccelerationen fortsätter och man gör en frontflip, piece of cake. Kan jämföras med en bil som kör framåt men börjar accelerera negativt, tillslut backar man. ;) så var det löst

Frågor och undringar???

Har testat detta själv ett par gånger å det fungerar.

/ Henke

Backflip to Frontflip
det är omöjligt m8

man kan bara ha en rotationsriktning, oavsett hur det känns eller vad man gör,, det är ju et som är poängen. om man lämnat hoppet och är i luften kan man inte bromsa röreseenergin. bara omvandla till mer eller mindre hastighet, tex genom att krypa ihop eller sträcka ut armarna.

det är gymnasie fysik för 17 gubbar.

Backflip to Frontflip
Klart som korvspad att det går, tillräckligt med fart bara.
Saken är ju den bara att du måste få tillräckligt med höjd och "airtime" så är ju saken biff, de e ju bara att titta på fallskärmshopppare, dom kan ju rotera fram o tebaks hursomhelst.
Sen om du hoppar från ett plan eller laddar som satan i ett hopp för att nå den höjd och tid i luften som krävs är ju bara en fråga om tillvägagångssätt för att nå sitt mål.

Så va den här frågan utredd.
Hade / BB

Backflip to Frontflip
Det borde ju gå.. Om man hoppar och råkar flyga förbi ett räcke.. dvs att man gör backflip, sen när man har gjort den så tutchar man räcket, så kanske det går att komam tillbaka.. ett tips. hoppa högt.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp