Bagage på flyget..

qvenner

Ny medlem
Bagage på flyget..
Tja..

Ska åka till Whistler nästa säsong.. Hur fasen har ni som vart där eller i USA gjort med brädan på flyget?? Snackade just med Lufthansa o dom tog $127 för allt över 20kg totalvikt.. Plus att man kunde ha 8kg i handbaggage´.. Låter väldigt lite.. Tacksam för svar

Q

Bagage på flyget..
Du får endast ta med dig 20kg bagage annars så får du betala 30kr/kg övervikt. Lägg brädan i ett bräd fodral?

Bagage på flyget..
Jo.. såklart har jag ett brädfodral.. men hon på lufhansa menade på att det inte spelade ngn roll om jag tog med den i ett brädfodral.. Hon tyckte att det skulle räcka med 20 kilo TOTALT.. o att det sen skulle kosta nästan 1000kr/kg i övervikt.. O då trodde jag hon skoja.. Hon var riktigt allvarlig..:)

Men nyss va jag inne på Air Canadas hemsida.. Där kunde man ha 2 väskor á 23kg... men då är snowboardbagen lite för stor o därför måste man betala extra för den.. men det va inte många kronor.. har för mig det stod $35 CAD vilket typ e 200spänn.. Gött..

Jäkla Lufthansa-bagage-nazister som försöker råna mig!!!

Q

Bagage på flyget..
Hej!
Var förra säsongen i Banff (Kanada) Åkte med Continental, så vet inte om det är samma regler för dom som föra Lufthansa. Men med dom flesta bolagen brukar man få ha 2*22 kg (eller liknande) i väskväg. Hör om en av dessa väskor får vara Brädbag. (med vårat stod det även på hemsidan att boardbag + pjäxbag räknades som ett "ithem") Hör efter och lycka till!!
/ Karin

Bagage på flyget..
nu har nog lufthansa ljugit för dig, 40 kg packning, gratis om sportutrustningen är innom det, annars kostar skid/snodboard utrustning en extra 30 dollars. tror det ska medelas före avresan. Nu var det ju 8 månader sedan jag tog mig över havet men jag tror inte det har ändrats,

Ska själv lista ut hur jag ska få hem: skid, snowboard och golfutrustning utan att bli ruinerad om 2 månader.

Bagage på flyget..
Hur pass griniga är de egentligen med vad man lägger i skidfodralet? Har funderingar på att köpa mig ett Da Kine +190cm:s fodral. Vad säger de t ex om man stoppar två par skidor + pjäxor i det? Blir det jätte pissade om man fyller det med turutrustning o dylikt?

Har jag fattat det rätt om det fungerar så att man får 23kg+23kg + extra vikt i skidfodral om man lägger till för skidfodral. Eller är det så att extra kostnaden avgår eftersom skidfodralet har stora dimensioner. För t ex Lufthansa?

Är det någon som har lite allmänna tips om vilket bolag man skall flyga med, till Kanada? och om vad man skall tänka på??

// Martin

Bagage på flyget..
Det stämmer att det är 2x23 kg som gäller. EN skid/snowboard väska innehållande ETT par skidor plus stavar eller EN snowboard. Sedan vet jag inte hur noga dem är att kolla detta. Vore ju bäst om man kunde knö dem sprängfylda. Ska du ett extra bagage på max 23 kg blir det ca: 300kr extra. Lufthansa och Air Canada jobbar tillsammans och har ett och samma flyg. Du hamnar alltså på samma plan oavsett om du bokar med Air Canada eller Lufthansa. När vi drar åker vi med lufthansa men i ett Air Canada-plan.

Jan Banan

Bagage på flyget..
Rydellen sa:
EN skid/snowboard väska innehållande ETT par skidor plus stavar eller EN snowboard. Sedan vet jag inte hur noga dem är att kolla detta. Vore ju bäst om man kunde knö dem sprängfylda.
När jag flög till USA i vintras hade jag två par skidor med mig, och min bror två par skidor. Vi flög med United Airlines. De har en maxgräns på ett par skidor per person, men det var ingen som kollade hur många vi hade med oss. Har svårt att tro att de ska öppna fodralet och kolla hur många skidor/brädor man har med sig.

Fly safe

Bagage på flyget..
Jo-hanna sa:
Rydellen sa:
EN skid/snowboard väska innehållande ETT par skidor plus stavar eller EN snowboard. Sedan vet jag inte hur noga dem är att kolla detta. Vore ju bäst om man kunde knö dem sprängfylda.
När jag flög till USA i vintras hade jag två par skidor med mig, och min bror två par skidor. Vi flög med United Airlines. De har en maxgräns på ett par skidor per person, men det var ingen som kollade hur många vi hade med oss. Har svårt att tro att de ska öppna fodralet och kolla hur många skidor/brädor man har med sig.

Fly safe
Det är nog så att det är mycket liten chans. Men jag fick min väska uppbruten från USA förra sommaren. Allt låg i oreda när jag fick väskan i köpenhamn. Remmen som satt runt väskan va borta osv. Så visst tar dem stickprover och så, men som sagt är det väl ingen stor chans..... värt att packa så mycket de går....Värsta som kan hända är väl att man får pröjsa lite extra..?

Bagage på flyget..
jag akte nyligen med Lufthansa over det stora havet. de har aldrig kommenterat hur mycket mitt fodral har vagt. jag proppar det tokfullt varje gang. ifall du har en avtagbar langre barrem vill du nog ta bort den, annars gor dom det at dig och da ser du den aldrig igen. jag skulle rekommendera att lasa det ocksa ifall det gar

Bagage på flyget..
jag har åkt fram och tillbaka till usa 3 gånger med skidutrustning. jag har alltid fått ta med 2*32kg och då har mitt skidfodral räknats som ett av dom 2. alltså skidfodral + en väska. kan man ta 2 väskor + skidfodral? nån som är 100% säker på detta? i mitt fall så har dom aldrig brytt sig så länge skidfodral + väska inte överstigit 2*32kg. då har jag proppat skidfodralet knökfullt.

när jag flugit från sverige är det aldrig problem. då väger dom nästn aldrig. däremot när du ska hem så är dom stenhårda. jag har fått lämna en del saker på flygplatser. men jag har ett par tips. se till att ha en ryggsäck som handbagage (modell small/medium annars väger dom handbagaget om det ser för stort ut) och så lägger du bara i dom allra tyngsta sakerna där. själv brukar jag chansa och ta 2 handbagae. en pjäxbag, en rygga och sen ett par extra pjäxor i handen. 2 par pjäxor är inga problem att bära med sig ombord. OM dom skulle klaga på att det är för mycket så tar du bara av dig dina skor och knäpper på dig pjäxorna. dom har inte med att göra vilken sorts "skor" du har på dig. om det är vikt-kris så kan man i värsta fall skruva av bindningarna och bära i handbagaget. dom väger en del. på så sätt har jag flugit med 85kg packning.

Bagage på flyget..
Detta var precis det jag letade efter. Men, är fortfarande lite fundersam över ett par saker!

Jag har försökt ringa lufthansa idag, men efter 30 minuter tele.kö gav jag upp!
Vad extra kostar det om man tar med sig skidor? läste något om 40 euro, men vet inte om detta stämmer...
Jag vet att man får ta med 2x23 kilo + handbagage. Men, om jag tar med mig skidor, kostar detta extra om mina 2 väskor + skidfodralet väger under 46 kilo? (det är ju trots allt 3 väskor). Och om man lägger i 2 par skidor och de kollar, vad kan de göra? det enda är väl att lägga på en avgift va!? (tänkte eftersom man endast får ha ett par skidor med sig)
Man skulle ju kunna, som någon nämner ovan, ta en väska + skidfodralet som väska nummer 2. Men jag behöver liksom 2 väskor + skidfodralet.

Vet nämligen inte om jag ska ta med skidorna hemmifrån, ska ändå köpa ett par nya i whistler.. Men om jag gör blir det ju att ta hem 2 par skidor på vägen hem...

/Niclas

Bagage på flyget..
Jag har förmig att dom räknar inte snowboardbagen med i vikten, altså om du e lite smart kör du på och packa ner lite annat i den med. Är inte säker men har förmig att de är så.

Bagage på flyget..
Jag flyger med United om några veckor till USA. Där är maxvikt 2*23 kg + handbagage.
man får byta ut en av väskorna mot ett skidfodral. Så totalt 1*23 kg + skidfodral+handbagage.
Dock måste detta meddelas och fås godkänt innan avresa.

Vill man ha 2*23 kg + skidfodral kostar skidfodralet ca 1800 kr t&r. Sjukt dyrt!

Pjäxorna måste man lägga i sin ordinarie väska.

Detta gäller för United Airlines.

Bagage på flyget..
Ibland väger dom allt bagage inkl. skidor. En resa fick vi pröjsa på hemresan men ej på utresan pga. att incheckningen på Landvetter inte vägde skidorna. Så försök att lasta tungt i handbagaget.( det som nu är tillåtet) Detta har jag inte varit med om att de väger.
Anders

Senast ändrad:
Bagage på flyget..
Jag ringde och kollade med lufthansa. Ett par skidor + stavar + pjäxor får bagen innehålla. Detta kostar 1000 kr extra. Vill jag ta hem 2 par skidor på vägen hem kostar detta 2000kr. Helt galet!

Bagage på flyget..
USA gör regelbundna stickkontroller av incheckat baggage. Dom kollar på allt.
Min tandkräms tub hadde dom glömt att stänga, och ni kan ju gissa hur hela den väskan såg ut då.
Sedan hadde dom laggt i en lapp i väskan där det stog att dom inte tar ansvar för om något går sönder/försvinner eller om dom glömmer stänga väskan/fodralet vid kontroll.

Bagage på flyget..
Någon som åkt nyligen över till Kanada och vet vilka bolag man kan dra med boardbagen gratis? Har kollat flygbiljetter med air canada men förstår inte det dom skriver på hemsidan om just snowboarden.

Tillbaka
Topp