Bandit B Squad eller B Squad Pro ?

Cojack

Ny medlem
Hej!

Då var det dags att köpa nya lagg. Har länge haft funderingar på Rossignols Bandit B3. Har läst lite på forumet och ute i den vilda världen och det verkar vara en omtyckt freerideskida.

Nu till det roliga! Har idag lyckat få ett kanonpris på ett par Bandit B-Squad samt B-Squad Pro (kanske även kallas modell B4). Har fått samma pris på de båda modellerna.
Själv är jag 175cm lång/kort, pendlar runt 74kg, och har inte åkt speciellt mycket offpist. Jag är alltså inte expert, snarare Rookie men har planer på att åka en hel del framöver.

Frågan är du vilken modell och längd som passar mig bäst?
Det mest ekonomiska vore att välja Pro-modellen då den egentligen är mycket dyrare, bättre andrahandvärde. Dock finns den bara i 189cm (samt 194cm) vilket jag förmodar är för långt, samt att skidan kanske är lämpad för "proffsen". Alternativt välja den vanliga B-Squaden som finns i längderna 174 och 184cm.

Alltså: Bandit B-Squad Pro 189cm ??
B-Squad 184cm ??
B-Squad 174cm ??

Undrar då om det är någon "freeridare" som har erfarenheter av
B-Squad samt B-Squad Pro? Samt vilken längd modell vore lämpligast?

//mvh Jesper

Senast ändrad:
Ta inte pro om du inte är pro;)
däremot längden är lite klurig men jag skulle tagit 184 även om jag tycker det är lite för långt men 174 skulle jag tycka var för kort eftersom den inte är superfet

Hmm om du inte med bra pris menar typ 1500 spänn skulle jag inte köpa b-squad om jag var du. Köp något mer lättåkt, exempelvis k2 seth i 179. Jag tror B-squad är helt fel skida för dig, att döma av det du skrivit.

Jeg har kjørt begge modellen. Jeg synes de er utrolig gode, men det er krevende ski, spesielt pro! De er stive! Kjørte B-squad pro 194 cm, sinnsykt fartsstabil og rå ski, men den krever teknikk og muskler. Jeg vil mene at den blir for tøff når du veier 74 kg, med mindre du er extremt god på ski. Selv veier jeg 95 kg og kjører ganske bra på ski, og opplevde at jeg måtte jobbe med de. Om du velger B-squad, mener jeg du bør velge 184cm!!

Jag tror att ev. B-Squad 174cm skulle kunna funka för dig. Relativ hård men nåttatt växa i. Absolut inte Pro'n eller nån längre B-Squad.

På tal om t.ex. K2 Seth så är jag mycket skeptisk mot twintip-skidor i lössnön. Vet inte om alla TT är dåliga i lössnö men dom enda jag testat är Ross Scratch BC och dom va helt sinnessjukt värdelösa i lösssnö. Dök som en blåval. Va tvungen att hänga bak för att få flyt och så ska inte en puderskida vara.

JockeSki sa:
På tal om t.ex. K2 Seth så är jag mycket skeptisk mot twintip-skidor i lössnön. Vet inte om alla TT är dåliga i lössnö men dom enda jag testat är Ross Scratch BC och dom va helt sinnessjukt värdelösa i lösssnö. Dök som en blåval. Va tvungen att hänga bak för att få flyt och så ska inte en puderskida vara.
Den dagen jag åkte K2 Seth funkade de finfint i slask-snö. Jag vet flera som har den skidan och de är väldigt nöjda med hur den funkar i lössnö. De skidor som syns i den här bilden är ett par K2 Seth: https://www.freeride.se/member/photo.php?id=35416

Enda nackdelen jag märkt är att det är svårt att se nåt om man kör bakom någon som har TT i puder eftersom det sprutar rejäla mängder snö från dem. Var händelsevis de Scratch BC du testade mitt-monterade?

JockeSki sa:
Jag tror att ev. B-Squad 174cm skulle kunna funka för dig. Relativ hård men nåttatt växa i. Absolut inte Pro'n eller nån längre B-Squad.

Lät som du kört FS monterade. Gäller bara o byta teknik o surfa lite mer på skidorna och hjälpa till med vikten, går fin-fint när man väl fått kläm på det men man får svänga med lite annan teknik, sjukt kul o åka switch offpist dock :)

JockeSki sa:

Körde ett par dagar på ett par rossignol sprayer bc 170cm relativt bakmonterade och tyckte dom var aldeles för korta i den lätta pudern. Är rädd för att 174 inte kommer räcka till i pudret. Men visst dom kanske är så pass breda och bindnigarna monterade långt bak. Klart det kommer att bli jobbigare att ta sig ner i pisten med ett par 184, dom gångerna man måste göra det.

Peter_K och PlunTzkY: Nix, dom va bakmonterade. 185cm långa. Mina nuvarande B4'or är bara 178cm och flyter 1000 gånger än scratch bc.

tycker nog att du ska ha 184:an. En polare tillmig köpte 174orna...tröttnade sjukt snabbt på dom och ville ha fetare. Så han gick upp i sizen..mkt nöjdare med dom än dom kortare!

JockeSki sa:
Peter_K och PlunTzkY: Nix, dom va bakmonterade. 185cm långa. Mina nuvarande B4'or är bara 178cm och flyter 1000 gånger än scratch bc.
Sorry, men totalt skitsnack. Att en smalare och kortare skida skulle flyta bättre är en lögn.

Och till trådstartaren, Squad är en ganska krävande skida (som många har påpekat) och Pro är nog inte att rekommendera om du inte är gammal raceåkare!? Du kommer nog däermot att vänja dig vid de vanliga Squaden ganska fort skulle jag gissa på.
Det som ska påpekas är dock att Squad är mer allroundskida än ren puderskida pga av sin uppbyggnad. Den gör inte bort sig i vare sig pisten eller pudret.
Ska du välja någon av dom så bör du satsa på 184:an såvida du inte kommer att köra väldigt hårt framöver.

Utter: Midja och längd är ju inte allt. Även monteringspunkt (där skiljer Scratch BC och B4 sig en hel del åt), spann, flex, nose- och tailform m.m. spelar ju också in.
Kanske också ska tilläggas att JockeSki jämförde den gamla Scratch BC (med 90 mm i mijdan) med B4 (med 94 mm i midjan).

Huvudfrågan: Jag har kört B-Squad Pro 189 cm samt B4 185 cm men inte B-Squad 184 cm. B-Squad har jämfört med sin föregångare, B4, genomgått en hel del ändringar i både mått och uppbyggnad. När Ross bytte Bandix XXX till B3 och nu förra året till B4 så har det mest rört sig om kosmetiska uppdateringar.
Med tanke på din ringa vikt och att du bekskriver dig själv som nybörjare i det opistade tycker jag att ett inköp av ett par B-Squad Pro vore helt värdelöst, om du inte har för vana att åka runt på två spett, för det är just vad de är. Styvare skida får man leta efter, kanske Blizzard Sigma Titan Pro då.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Utter: Midja och längd är ju inte allt. Även monteringspunkt (där skiljer Scratch BC och B4 sig en hel del åt), spann, flex, nose- och tailform m.m. spelar ju också in.
Kanske också ska tilläggas att JockeSki jämförde den gamla Scratch BC (med 90 mm i mijdan) med B4 (med 94 mm i midjan).
Då bör han nämna det iom att den nyare BC är 98 i midjan och den nyare B4 är 84 tror jag. Det gör en jävla skillnad.

Utter sa:
Det som ska påpekas är dock att Squad är mer allroundskida än ren puderskida pga av sin uppbyggnad. Den gör inte bort sig i vare sig pisten eller pudret.
Helt rätt. Den sitter som gjutet i pisten med. Men i pudret kräver den bra med fart för att den ska flyta medan andra puderlagg flyter bättre. Vad jag gillar med Squaden är dess förmåga att ALDRIG hooka i snön, EVER! Sharknosen är det bästa på hela skidan då den gör att skärningen sitter längre ner på skidan vilket gör den "rakare" fast ända med mer shape än om den skulle haft samma radie fast "fulllängds" skärning (?). Jag älskar dom som attan. Kör sj på 189pro och va totalt livrädd första gångerna man åkte riktigt brant. Men när man vant sig vid att åka snabbare än vad man annars vågat sig på så finner man skidorna roliga, kvicka, lätta och framförallt trygga! Dom beter sig jämt som man tror att dom ska göra tack vare dess genomgående styvhet. Så ska du åka mkt (90 dagar+) så bör du gå på en pro modell istället då du får ut mer av den efter du fått igång benen. Om inte, köp 184...som sagt. Sleep well cykelställ! Over and out!

Cojack: Du beskriver dig själv som rookie i offpisten men hur ser det ut i pisten, vad åker du där och framförallt hur? Vad har du åkt på innan? Vad föredrar du för skidor, långa-korta, styva-mjuka?

Alla glada, det tycks som att Cojack redan har köpt ett par Sqauds i 184-längd. Han har nämligen ett par till salu...

Conclusion: He didn't have the balls...

Carled sa:
Alla glada, det tycks som att Cojack redan har köpt ett par Sqauds i 184-längd. Han har nämligen ett par till salu...

Conclusion: He didn't have the balls...
Hejsan allihopa. Tack för bra svar! Verkar tydligen som jag gjort rätt val då det blev ett par vanliga squad 184cm. Han med två veckors åkning i franska alperna sedan jag startade tråden. Prylbög som jag är har jag givetvis fler par skidor så squaden är fortfarande oanvända. Har nu alltså i vår fått ett gäng offpistdagar / kött på benen så att säga, så kanske vågar köra på squaden till nästa säsong.

Ps. Ja skidorna var faktisk till salu men jag har övervägt att behålla dom.
Om inte annat så är dom jävulusiskt snygga å ha i vardagsrummet.

Herre min gud.....
Köpa skidor utan att använda dem är som att ha världens snyggaste tjej framför sig utan att ens tänka dumma/snuskiga tankar!
Du menar att du köpte dem men testade dem inte ens? Visst är dem snygga att ha på väggen men ärligt talat nu blir jag nästan ledsen på dig :D

Rydellen sa:
Herre min gud.....
Köpa skidor utan att använda dem är som att ha världens snyggaste tjej framför sig utan att ens tänka dumma/snuskiga tankar!
Du menar att du köpte dem men testade dem inte ens? Visst är dem snygga att ha på väggen men ärligt talat nu blir jag nästan ledsen på dig :D
Jojo det är sant... men man kan inte ta med hur många skidor som helst på flyget :-) Som sagt, skidorna köpte till ett "kanonpris", kommer aldrig på minus på dom så länge jag inte tappar dom på något olämpligt ställe.

(har inte årkat läsa allt) men...

köp skidor för det du vill bli!! inte vad du är!!
fan köp båda alltid bra att extra om man åker bort en skida;)

kalle188 sa:

nej du, det märks att du inte orkat läsa.
för det du vill bli, hur tänker du där? säg att jag vill bli som hugo harrison, ska jag då åka på 194 cm b-squad pro (=spett) som jag inte har en tillstymmelse till att böja igenom även fast 2 polare hjälper till?

edit: kanske spelar det in att du skrev inlägget vid 02.06 =)?

Senast ändrad:
bor just nu i london, så det finns nog någon skum anlednig till det vet inte riktigt vad;)

det jag menar med det jag försökte skriva var att inte köpa skidor som du redan behärskar till 100% köp skidor som man utvecklas på. jag vet ju inte vad man mer skall säga om det lixom e ganska lågiskt el??

Lima-ko sa:
kalle188 sa:

nej du, det märks att du inte orkat läsa.
för det du vill bli, hur tänker du där? säg att jag vill bli som hugo harrison, ska jag då åka på 194 cm b-squad pro (=spett) som jag inte har en tillstymmelse till att böja igenom även fast 2 polare hjälper till?

edit: kanske spelar det in att du skrev inlägget vid 02.06 =)?
haha bara för att vara viktigpetter så ska ja tillägga att hugo kör på en 196 team squad. :P
Btw cojack, har du fortfarande möjlighet till att köpa fina rossi lagg till billig slant. Vore najs med ett par 194 ist för mina 189. Känns som att dom borde ha lite bättre flytförmåga samt lite mjukare än 189:an. Tyckte iaf jag när ja klämde på 194:an.

Senast ändrad:
jag förstår hur du tänker kalle men jag håller inte med dig alls. jag föredrar och rekommenderar en skida som man behärskar till 100%. som man kan lära sig att behärska till 106% så att man i kniviga situationer där det kan gå åt helvete lyckas styra upp det ändå för att man kan böja igenom sina skidor, vrida de snabbt osv. men det är ju enbart min personliga åsikt.

men du fattar tänket PNyberg =). jag trodde inte en enda böjning av mjuk kunde användas i samma mening som squad pro 189 och 194.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
...jag trodde inte en enda böjning av mjuk kunde användas i samma mening som squad pro 189 och 194...
Uuuhm, nu är jag inte riktigt med i matchen.
189 & 194:an = hårda skidor? Åker alla på forumet K2?
Klämde och kände på det mesta på ISPO, Squad pro av årets och kommande modeller är medelmåttigt mjuka. Inte Stöckli Stormrider-Hårda men inte K2 Pontoon-mjuka. Ett lagom mellanting med stor skärningsradie. Förmodligen en stabil och bra skida, men ingen tung best som är vansinnigt svåråkt. Faktum är att nästa alla LINE:s skidor är hårdare kommande säsong än vad Squad pro 189 och 194 är...

Finns däremot en squad som är ganska så mäktigt hård, B-Squad pro 191cm (ja, den finns). Kanske den du kännt på? Ser i stort sett likadan ut, samma mått förutom en midja på 100mm.

Jag provkörde 189:an några åk en halvdjup puderdag i Jackson och tyckte den kändes väldigt brytig och styv. Kan visserligen bero på att jag gick direkt från mina egna Gotama som jag anser vara hästlängder mjukare.
Att flexa en skida ståendes är bra mkt enklare än att flexa en skida som man har under fötterna, för det krävs det teknik, fart och tryck.

Det var inte 191 cm med 100 mm midja. Jag vet vilka skidor jag åker på, än är jag inte med i PRO.

Senast ändrad:
Noljas: EP Pro och Sir Bacon är mjuka glöm inte det. ;)

Men 191 är STYV!!!!!!! Glömmer aldrig när det kom in en kille och ville ha de styvaste vi hade och efter dagen ville byta till några lättare skidor att åka på....

//H

om inte b-squad 189 är hård så vet jag inte vad som klassas som en hård skida. Nämn ngn mer skida än stormridern som är hårdare? Sj har ja aldrig känt på stormridern, men är den hårdare än squadsen så bör dom knappt gå att flexa alls.

Enligt Fri Flyts hårdhetstest finns det flera... http://www.endrehals.no/Flexcurves 2007.pdf

Bland annat...
4frnt EHP 193, Dynastar Legend XXL, Movement Goliath 191, Kneissl Tanker 190 och..... Zag H112 som har en tokstyv nos!

Dock finns ingen bra version av Squad att jämföra med, men alla som jag nämnt är överlag styvare än Titan Pro som är en erkännt vrålstyv skida.

Konstigt med det där med uppmätt styvhet. En kompis till mig Karln här på fr har ett par ehp 193 och dom är bra mkt mjukare att flexa än mina squad pro, även xxl andra skidor som det står att dom är styvare. Ja valde mellan nästa års xxl och squaden och ville egenligen ha xxl ist för squaden. Men eftersom vi skulle ut och hajka samt att det skulle snöa tokmkt, så valde jag att köpa squaden ist för xxl då jag skulle fått vänta 5 långa fetinglösa dagar för att få dom. Och den är bra mkt mjukare än squaden kan ja lova.

en annan sak är att armadas ant´s är styvare än squaden enligt flextestet då jag kan säga att det inte stämmer eftersom jag har båda 2 och antsen är mjuka i jämförelse. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att dom har testat en annan squad. För det står inte att det är pro varianten. Står bara squad 98 193, och inte squad pro 194??

Annars va diagrammet lättutläsligt och bra på alla sätt :D

Senast ändrad:
Jo, som jag sa, de måste ha gamla varianter av Squadsen, för de verkar ju pissmjuka, hehe...

Flex och sånt är sjukt personligt och varierar jättemycket, bara för att en skida är mjuk i brätten men väldigt hård under fot och bakåt kan den bli lättåkt. Jag har en polare som nyligen köpte ett par XXL (tyvärr har jag inte klämt) och de skall tydligen vara rel. lättåkta (jämfört med likande skidor). EHP'n är styv baktill, men inget spann och rejält brätte gör väl att skidan blir lättåkt och "mjuk"...

precis...jag tror att ehp´n är den bästa skidan för bm charging. Ja har dock hört att MÅÅNGA har haft problem med delam problem med dom skidorna. Såg ett antal par i whissy som såg ut som en dålig frukostmacka i brättet. Synd på en annars grym skida. Troligtvis har dom fixat det till iår. Men det är inte alls lika cool design som förra året.

Varför allt snack om styva skidor? Kan någon vara snäll och förklara för mig VARFÖR en styv skida skulle vara bättre än en mjuk i puder?

För Seth Morrison förstår jag att det är bättre men jag är ytterskt tveksam till att NÅGON här på FR är ens i närheten av hans åkning (inte ens alla ers kära Jon är i närheten) så snälla, förklara varför man ska ha en styv skida när man inte åker som Seth.

//Jocke

JockeSki sa:
Varför allt snack om styva skidor? Kan någon vara snäll och förklara för mig VARFÖR en styv skida skulle vara bättre än en mjuk i puder?

För Seth Morrison förstår jag att det är bättre men jag är ytterskt tveksam till att NÅGON här på FR är ens i närheten av hans åkning (inte ens alla ers kära Jon är i närheten) så snälla, förklara varför man ska ha en styv skida när man inte åker som Seth.

//Jocke
Styv skida>>>>mjuk skida för seriös storbergsåkning för folk som kan åka, och väger mer än 70 pannor. Det är inte bottenlöst puder jämt.

Skidorna måste palla minst lika hård åkning som du gör, helst hårdare.

Senast ändrad:
Kanske är för att jag enbart åker bottenlöst och att jag väger runt 70 pannor som jag håller mig till mjuka :P

Avslutade nyss Five O'Clock News där Kaj sa några väl valda ord... "Det är väldigt få dagar då det är puder. Jerk sitter kanske på en topp mittemot och zoomar in så att man blir halvstor. Man ser hur det sprutar men det kan vara stålkanterna som sprutar av de 2 cm lössnö som ligger ovanpå ett istäcke..." Som ni säkert förstår var inte det ordagrant, men på ett ungefär.

Alltså, det är väldigt sällan som det är grymma förhållanden. Om det alltid vore grymma förhållanden skulle alla kunna åka på tokmjuka lagg. Men nu är det ju inte så, och speciellt inte i Sverige. Så förrutom de som åker så pass fort att de behöver styva grejer trots att det är champagne, så finns det väldigt många som har användning för skidor som inte viker ned sig direkt om det blir skare, precis som Utter säger.

Tillbaka
Topp