Bara farsorna som tränar?

sweethood

Ny medlem
Satt i stolsliften idag och kollade ner i backen då det plödsligt slog mig. 9/10 är pappor som kämpar med de små när de tar sina första skär i backen. Jag såg endast en mamma som körde, då var barnet något äldre.

Kan, vågar, vill inte morsorna eller vad ar det frågan om??

gamla hjulspår & allt detdär.

jag funderar på om det spelar in att det, så vitt jag uppfattat det, oftare är killar som fortsätter åka mycket skidor efter att man vuxit ur "sportlov i fjällen med familjen" (läs: säsongar, kombinerar åka med plugg osv) och att killen därför oftare är den bättre skidåkaren i en (hetero)familj och att den bättre skidåkaren blir den som tar och lär ungarna när det väl är dags.

min mamma och pappa var jämnbra (eller jämndåliga beroende på hur man ser det) så de turades om med lillbrorsan och mig.

Mountain_Man sa:
@sweethood
Jo, tillskillnad från fotboll och hockey och de flesta andra sporter där det är mammorna som regerar, eller .... ?

/MM
Nej, det är ingen skillnad, men det här är väl ett "skidforum"?

Jag tycker det är synd. Alla kan lära ut lika bra (nåja) och det enda som skiljer är det fysiska styrkan i vissa grenar.

sweethood sa:
Mountain_Man sa:
@sweethood
Jo, tillskillnad från fotboll och hockey och de flesta andra sporter där det är mammorna som regerar, eller .... ?

/MM
Nej, det är ingen skillnad, men det här är väl ett "skidforum"?

Jag tycker det är synd. Alla kan lära ut lika bra (nåja) och det enda som skiljer är det fysiska styrkan i vissa grenar.
Vad jag försöker säga är att det inte skiljer sig något mellan alpin skidåkning och de flesta andra sporter. Det är alltså inget specifikt "skidproblem" utan speglar snarare hur idrottsvärlden, och för all del världen i sin helhet ser ut. Du kanske inte behöver gå längre än att titta på din egen familj, varför är det du och inte barnens mamma som är med på träningen och servar skidor.

Jag utgår ifrån att du är "slalomfarsan" eftersom du tidigare referat till "andra farsor"...

/MM

@Mountain_Man
Ja, jag är farsan och nördar gära in mig om jag hittar något intressant.

Att vara med på träningen och finnas som stöd/hjälp eller stå i garaget och fila kanter tycker jag är två olika saker.

Tillbaka
Topp