Bärbar Dator, Vilken?

Miiikaela

Ny medlem
Bärbar Dator, Vilken?
Hitta inget bra forum att skriva i så skriver här!

Jag ska köpa mig en bärbar dator innan jag drar upp till Norge!

Sugen på en Mac,ibook!

Va säger nu? Bra eller va ska man ha?

Vill ha tips:)

Bärbar Dator, Vilken?
Mac är grym, men dom brukar kosta en extra slant. kolla på prisjakt.se eller pricerunner.se och jämför själv.

Bärbar Dator, Vilken?
Ahh den e ju så snygg också:)
Märkte det att den kostar lite extra de va därför jag ville kolla om den verkligen e värd dom extra slantarna!

Så ge mig fördelar med mac:)

Bärbar Dator, Vilken?
jaha. enligt min mening är mac överlägsen på allt (utom spel, men vet sysslar med sådant, egentligen?). helt klart värt pengarna. jag har själv en gammal ibook g4.

Bärbar Dator, Vilken?
Fördelarna är väl att den ALDRIG krånglar, har bra batteritid, virusfri(?), inbyggd webkamera/trådlöst nätverkskort/bluetooth/IR osv osv. Photoshop, film, musik klarar den helt perfekt.

Bärbar Dator, Vilken?
Hej

Jag har haft PC i typ 6 år. Men nu i sommras så kraschade den.

Så nu har jag kommit till insikt och köpt en Macbook. Uppgraderade den med ram minne på en gång.
Så Mac är betydligt bättre för att behandla bilder i.
Och musik, filmer ja allt. Det som var sämre var att man inte kunde spela men nu har dom löst det oxå med att man kan ha XP på macen oxå. Jag skulle iofs aldrig ha det men möjligheten finns.

Så köp en Mac och bli nöjdare!!

Bärbar Dator, Vilken?
Macken e grym. Enda gäcket är att photoshop ännu inte finns i intel verision, vilket gör att de går väldigt segt att jobba med på nya mackarna. Uppdateringar från adobe är på väg, men i nuläget är det inte kul. Men annars är det bara fördelar med macken!

Bärbar Dator, Vilken?
Rydell: Den är sjukt mycket bättre än alla andra laptops. Vilken annan med samma prestanda som Macbooken kan du köra Itunes, Photoshop och surfa samtidigt för samma pris? Och som sagt. Stor skillnad på virus utbudet, och en mac kann krasch men det är inte allt för vanligt, Skulle säga att det är ganska svårt att få den att krascha. Hitta en laptop med samma batteri tid oxå om du kan.

Bärbar Dator, Vilken?
Jag ska helt klart sattsa på en Mac nästa gång.. helt överlägsna fungerar klockrent krånglar aldrig, inga virus, snygg design..

Beror själv klart på vad man ska ha den till den allmänna uppfattningen om mac är att man bara kan "jobba" med dom men så är de helt klart inte.. allt som har med media att göra är mac heeeelt överlägsna på.. ska du spela ska du ha en pc.. annars är de bara å köra på mac.

Bärbar Dator, Vilken?
köpte en macbook, för ett par månader sen o e så sjukt nöjd!! grym som fan på allt köp lilla macbooken och boosta pp minnet me 2g så e den cp fet!!!

Bärbar Dator, Vilken?
Rydellen sa:
Orka mac!? Varför detta tjat om mac. Dem är inte bättre än många andra laptops.
tycker macen e bättre faktiskt specielt nu med intel processorn, du kan ju kör atex windows i ett extra fönster, dessutom har jag inte fått ett enda spam eller annan skit sen jag köpte min...

Bärbar Dator, Vilken?
Jag kan absolut förstå att man väljer MAC om man vill ha något som bara ska fungera utan problem. MAC har bättre skydd överlag emot virus mm.
Men prestandamässigt för en aktiv dataanvändare finns det ingen anledning att köpa mac.

Jag har en beställning påväg hem till mig av en HP Pavilion dv9094ea med följande spec:

Processor (CPU) AMD Turion 64 X2 TL-56
Chipset nVidia C51D / MCP51
Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM, 667 MHz
Hårddisk 2x100 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition), SATA, 5400 rpm
Optisk enhet 1 DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer
Bildskärm 17,0'' TFT WXGA (1440 x 900) Ultra Brightview
Grafik nVidia GeForce Go 7600, 256 MB DDR SDRAM dedikerat grafikminne
Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt, stöd för SPDIF-OUT

Cacheminne 2 x 512 kB
Minnesplatser 2 st, ingen ledig. Max 2048 MB
Diskettenhet Nej
Kortläsare 5-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro
Högtalare Integrerade Altec Lansing stereohögtalare
Nätverksstöd Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet
Modem 56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92
Kortplatser 1 Express Card 54/34
Gränssnitt 4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), IR för fjärrkontroll, s-video, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), 2 st hörlursuttag (varav ett med S/PDIF), mikrofon
TV-ut via S-Video, kabel medföljer ej
TV-tuner TV-tuner med fjärrkontroll för digital mottagning (DVB-T)
Fjärrkontroll Fjärrkontroll i Express Card-format medföljer (förvaras i Express Card-platsen)
Tangentbord Windows-kompatibelt
Mus/pekdon Styrplatta med extra rullningsfunktion
Kommunikation övrigt Bluetooth
Batteri Litiumjon (förbrukningsvara, därmed 1 års garanti)
Webbkamera Webbkamera på 1,3 megapixel och mikrofon i överkant av lockets insida
Övrigt QuickPlay-funktion för uppspelning av DVD-film och musik.
Format (H x B x D) / Vikt 3,2-4,2 x 39,6 x 28,5cm / ca 3,8 kg

För detta kalaspaket betalar jag ~10000kr totalkostnad.
Att få mig att köpa en mac med halva prestandan för samma pris kmr ingen få mig till ;D

EDIT! Glädjen har varit kortvarig, en kompis från jobbet ringde just nu och berättade om nya reglerna gällande avtalsdatorer genom jobbet. De 10000 har tack vare moderaterna plötsligt blivit 17200kr. UNDERBART! TACK!

Så nu har iaf inte jag som argument att jag får mer prestanda för pengarna.....
Blir så jävla less!

mvh: Emil

Senast ändrad:
Bärbar Dator, Vilken?
Vill snabbt bara säga att Macintosh inte alls har bättre virusskydd, men då 95 %+ va alla datorer är PC är marknaden för alla virusskapare ytterst liten och de satsar därför på PC-användare.

I övrigt vill jag inte ge mig in på vilke dator som är bäst, det är för hal is för mig och antagligen för de flesta här.

Peace in the valley!

Bärbar Dator, Vilken?
Köpte en HP pavillion dv2030 det bästa jag köpt på mycket länge (en som går på reklam med Shaun White) ;D

Bärbar Dator, Vilken?
Rydell: Så kan det gå.....

Aethelwulf: Jag har inte påstått att mac har bättre virus skydd, Men betydligt mycket mindre virus i omlopp.

Bärbar Dator, Vilken?
Mac, dom nya vita Macmaskinerna är så ruggigt snygga är är det absolut ultimata om du vill hålla på med media, film, foto osv.

Bärbar Dator, Vilken?
Mac är helt säkert för virus eftersom det inte finns några virus till dom.
Sen är det omöjligt att hacka sig in på dom.

En liten sak min datakunskapslärare berättade för mig var att det står 3 st macar av äldre modell i australien som är öppna för omvärlden att försöka hacka sig in på. Detta för att kolla hur säkra dom är, och den som lyckas får 1 000 000 dollar. 1 har lyckats komma in, den enda på typ 15 år. Men han va endast inne några minuter. SÄKRA GREJER!

Bärbar Dator, Vilken?
JackL: Nog finns det allt virus till dom. Ingen virus säker dator har kommit ut än!!!

Bärbar Dator, Vilken?
Det är bara kontorsråttor som använder Microsoft. Vi freeriders använder självklart Mac.

pga:

-den är vit som snö
-perfekt till våra bilder, filmer och vår musik (iLife)
-tar liten plats i packningen (om du väljer 13tums skärm)

Om du köper en Windows dator får du inge extra med (MS röj och C&O räknas inte)

Köper du en Mac får du underbara iLife på köpet

Bärbar Dator, Vilken?
Hejsan!

Ska du behandla bilder så är inte bärbar något att arbeta med! Skillnaden mellan mac och pc med samma prestanda är det enbart priset som skilljer! Mac har dock ej så mycket virus som pc!

Jag har en stationär pc och en bärbar mac. Skillnaden mellan dessa om du ska redigera bilder mm är inte så stor nu som för i tiden, men en fullt utrustad datorn för video/bildredigering är inte det billigaste!

Så kolla runt vilken prestanda du vill ha på din dator, och låt priset bestämma!

Bärbar Dator, Vilken?
Klart att det går att hacka Mac-dator! Räcker med att gör en sökning på google:
mac hacking... OSX bygger ju på UNIX, vilket inte direkt är något nytt operativsystem.

Om jag haft råd så hade jag direkt köpt en av dom trevliga macburkarna. Dyra men man får mycket för pengarna.

Bärbar Dator, Vilken?
Ok. Jag vill inte diskutera varken PC vs Mac eller prestanda per peng fram och tillbaka så jag tänker gå tillbaka till lite mer fundamentala saker angående bärbara datorer.

Det man bör beakta angående bärbara datorer är att ju mindre de blir (rent fysiskt), desto dyrare blir de och detta visar sig ha stor betydelse när du ska välja.. Häng med på en resa in i realitetens två (skiljda) världar.

Fall 1 - datorn köps för att vara just bärbar.
Ska man bära på en dator ca. varannan dag får den väga MAX 2.5kg. Allt utöver det blir en belastning (ja, så enkelt är det). Alltså, en dator med 17-tumsskärm är knappast något man bär med sig fram och tillbaka till t ex jobb eller skola var och varannan dag, dels pga vikten, dels pga storleken (ja, böka ner den i en ryggsäck och släng i lite mer grejer så ska vi se hur smidigt blir).
Jag propagerar för 12"-skärm (14" i nödfall) och ingen intern optisk enhet.

Ok, så datorn kommer faktiskt att användas mycket "on-the-go". Vad betyder det här?
1. Batteritid batteritid batteritid. Stor skärm, extra grafikkort, cd/dvd-läsare och snabba (7500rpm) hårddiskar med mera drar MYCKET ström. En batteritid på under 3.5 timmar funkar knappast i det här läget. I och med mobiliteten måste man prioritera och vem köper en ultramobil bärbar för att t ex spela? Alltså, gör avkall på "onödig" prestanda, men spä på med extra stort batteri. (Detta alternativ är inte anpassat för Photoshop-arbete eller liknande ändå...)
Dessutom blir extra tillbehör som skrivare osv inte särskilt intressant, så det kan man bortse från helt när man väljer tillverkare/försäljare.

2. Slitage. Det är i princip oundvikligt att den slits, dvs åker på nån törn, kanske spiller t o m din tågsätes-granne lite på den. Ibland är det bara kosmetiska grejer, men oturen är framme kan det vara skönt att veta att tillverkaren/säljaren har bra support och garantier.

Fall 2 - datorn ersätter i princip en stationär (men ibland vill man kunna flytta på den)
Nu inser ni kanske att här spelar inte storleken lika stor roll (jo, kanske åt andra hållet, dvs man vill ha en hyffsat stor skärm). Ska man ha den på skrivbordet 95% av tiden kan man lika gärna koppla in nätaggregatet så batteritiden kvittar, vikten kvittar och och man kanske vill ha lite mer kräm för att kunna sitta med PS eller nåt spel så...
Vidare så lär den knappast slitas mer än en vanlig stationär, så sådan support och garanti behövs inte lika mycket.
I detta fall kan det bli tal om att försöka få en bra deal på t ex skrivare eller liknande tillbehör, kolla upp detta.

Sammanfattning
1. Bestäm dina användningsvanor. Hamnar du mitt emellan svaren? Sikta på något mitt emellan då... Vill du ha både och? Räkna med STORA summor pengar. +25000kr är inte orealistiskt i det fallet...
2. Spåra inte in på ett märke (t ex Sony Vaio eller Apple) för att dom är snygga, när locket är uppfällt bryr man sig inte ändå och gör man det så...god help you.
3. Kolla upp noggrant vad din tillverkare lämnar för garantier och support.
4. Att välja PC före Mac eller vice versa för att undvika virus och krascher är som att köpa Volvo istället för Saab för att undvika viltolyckor. Dessutom ligger de ytterst nära varandra prestandamässigt.

Jag hoppas att det här gör era framtida val både enklare och svårare. Det är ändå mycket pengar det handlar om och en bärbar har man i regel lite länge än en stationär dator.

//Dr. Snow - nördigt är roligt.

Senast ändrad:
Bärbar Dator, Vilken?
Dr_Snow sa:
Ok. Jag vill inte diskutera varken PC vs Mac eller prestanda per peng fram och tillbaka så jag tänker gå tillbaka till lite mer fundamentala saker angående bärbara datorer.

Det man bör beakta angående bärbara datorer är att ju mindre de blir (rent fysiskt), desto dyrare blir de och detta visar sig ha stor betydelse när du ska välja.. Häng med på en resa in i realitetens två (skiljda) världar.

Fall 1 - datorn köps för att vara just bärbar.
Ska man bära på en dator ca. varannan dag får den väga MAX 2.5kg. Allt utöver det blir en belastning (ja, så enkelt är det). Alltså, en dator med 17-tumsskärm är knappast något man bär med sig fram och tillbaka till t ex jobb eller skola var och varannan dag, dels pga vikten, dels pga storleken (ja, böka ner den i en ryggsäck och släng i lite mer grejer så ska vi se hur smidigt blir).
Jag propagerar för 12"-skärm (14" i nödfall) och ingen intern optisk enhet.

Ok, så datorn kommer faktiskt att användas mycket "on-the-go". Vad betyder det här?
1. Batteritid batteritid batteritid. Stor skärm, extra grafikkort, cd/dvd-läsare och snabba (7500rpm) hårddiskar med mera drar MYCKET ström. En batteritid på under 3.5 timmar funkar knappast i det här läget. I och med mobiliteten måste man prioritera och vem köper en ultramobil bärbar för att t ex spela? Alltså, gör avkall på "onödig" prestanda, men spä på med extra stort batteri. (Detta alternativ är inte anpassat för Photoshop-arbete eller liknande ändå...)
Dessutom blir extra tillbehör som skrivare osv inte särskilt intressant, så det kan man bortse från helt när man väljer tillverkare/försäljare.

2. Slitage. Det är i princip oundvikligt att den slits, dvs åker på nån törn, kanske spiller t o m din tågsätes-granne lite på den. Ibland är det bara kosmetiska grejer, men oturen är framme kan det vara skönt att veta att tillverkaren/säljaren har bra support och garantier.

Fall 2 - datorn ersätter i princip en stationär (men ibland vill man kunna flytta på den)
Nu inser ni kanske att här spelar inte storleken lika stor roll (jo, kanske åt andra hållet, dvs man vill ha en hyffsat stor skärm). Ska man ha den på skrivbordet 95% av tiden kan man lika gärna koppla in nätaggregatet så batteritiden kvittar, vikten kvittar och och man kanske vill ha lite mer kräm för att kunna sitta med PS eller nåt spel så...
Vidare så lär den knappast slitas mer än en vanlig stationär, så sådan support och garanti behövs inte lika mycket.
I detta fall kan det bli tal om att försöka få en bra deal på t ex skrivare eller liknande tillbehör, kolla upp detta.

Sammanfattning
1. Bestäm dina användningsvanor. Hamnar du mitt emellan svaren? Sikta på något mitt emellan då... Vill du ha både och? Räkna med STORA summor pengar. +25000kr är inte orealistiskt i det fallet...
2. Spåra inte in på ett märke (t ex Sony Vaio eller Apple) för att dom är snygga, när locket är uppfällt bryr man sig inte ändå och gör man det så...god help you.
3. Kolla upp noggrant vad din tillverkare lämnar för garantier och support.
4. Att välja PC före Mac eller vice versa för att undvika virus och krascher är som att köpa Volvo istället för Saab för att undvika viltolyckor. Dessutom ligger de ytterst nära varandra prestandamässigt.

Jag hoppas att det här gör era framtida val både enklare och svårare. Det är ändå mycket pengar det handlar om och en bärbar har man i regel lite länge än en stationär dator.

//Dr. Snow - nördigt är roligt.
Oj, oändlig kunskap även inom detta område!

Freerides wikipedia: Dr. Snow!

Bärbar Dator, Vilken?
Beror helt på vad du har för behov.
Men dom absolut bästa media laptopsen till för musik,film spel osvär nog defenitivt Dell XPS serien. dom kostar dom endel. Men smakar det så kostar det.

Bärbar Dator, Vilken?
Dr_Snow sa:
4. Att välja PC före Mac eller vice versa för att undvika virus och krascher är som att köpa Volvo istället för Saab för att undvika viltolyckor.
Rolig liknelse.. sen att det i verkligenheten fungerar som så att windows är ett riktigt uselt operativsystem (som bl.a skickar "du har en falsk licensnyckel"-meddelande till legala versioner och behöver oändligt många "windows updates" för att fortfarande inte vara virusfritt) är ju en annan femma.
Till det nya OSX (alltså Mac's) finns det INGA virus.. så chansen att råka ut för virus är.. ja 0 x 0 brukar resultera i 0...
För att vidare debatera för mac (även om jag själv har pc/windows) så är allt mycket enklare o mer logiskt på mac. Vill du öppna ett program så gör du det, du tampas inte med 5 rutor som säger att det inte går.. och skulle du sen, mot förmodan, få nåt fel så istället för att allt ska hängas upp o klydda o varningar hit o dit (windows) så löser mac'en det av sig själv så du slipper sitta o hata din dator o (som vissa) slå på skärmen (!)..
Men men.. alla har ju sin åsikt.. Min är iaf att hålla sig så långt borta från windows som möjligt.. det är krångligt, dåligt, fult (!) o virusinfekterat (oftast iaf)...

Go Mac!

btw. creds till Dr_snow för en för övrigt grym förklaring till laptop-världen...

Senast ändrad:
Bärbar Dator, Vilken?
Som sagt, det finns ett oändligt antal trådar på diverse forum som diskuterar pc vs mac så... Jag tänkte bara öppna ögonen lite. :)
Tack för uppskattningen!
//Dr. Snow

Tillbaka
Topp