Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
tycker macen e bättre faktiskt specielt nu med intel processorn, du kan ju kör atex windows i ett extra fönster, dessutom har jag inte fått ett enda spam eller annan skit sen jag köpte min...Rydellen sa:Orka mac!? Varför detta tjat om mac. Dem är inte bättre än många andra laptops.
Syftade inte på ditt uttande hellerHasse sa:Rydell: Så kan det gå.....
Aethelwulf: Jag har inte påstått att mac har bättre virus skydd, Men betydligt mycket mindre virus i omlopp.
Oj, oändlig kunskap även inom detta område!Dr_Snow sa:Ok. Jag vill inte diskutera varken PC vs Mac eller prestanda per peng fram och tillbaka så jag tänker gå tillbaka till lite mer fundamentala saker angående bärbara datorer.
Det man bör beakta angående bärbara datorer är att ju mindre de blir (rent fysiskt), desto dyrare blir de och detta visar sig ha stor betydelse när du ska välja.. Häng med på en resa in i realitetens två (skiljda) världar.
Fall 1 - datorn köps för att vara just bärbar.
Ska man bära på en dator ca. varannan dag får den väga MAX 2.5kg. Allt utöver det blir en belastning (ja, så enkelt är det). Alltså, en dator med 17-tumsskärm är knappast något man bär med sig fram och tillbaka till t ex jobb eller skola var och varannan dag, dels pga vikten, dels pga storleken (ja, böka ner den i en ryggsäck och släng i lite mer grejer så ska vi se hur smidigt blir).
Jag propagerar för 12"-skärm (14" i nödfall) och ingen intern optisk enhet.
Ok, så datorn kommer faktiskt att användas mycket "on-the-go". Vad betyder det här?
1. Batteritid batteritid batteritid. Stor skärm, extra grafikkort, cd/dvd-läsare och snabba (7500rpm) hårddiskar med mera drar MYCKET ström. En batteritid på under 3.5 timmar funkar knappast i det här läget. I och med mobiliteten måste man prioritera och vem köper en ultramobil bärbar för att t ex spela? Alltså, gör avkall på "onödig" prestanda, men spä på med extra stort batteri. (Detta alternativ är inte anpassat för Photoshop-arbete eller liknande ändå...)
Dessutom blir extra tillbehör som skrivare osv inte särskilt intressant, så det kan man bortse från helt när man väljer tillverkare/försäljare.
2. Slitage. Det är i princip oundvikligt att den slits, dvs åker på nån törn, kanske spiller t o m din tågsätes-granne lite på den. Ibland är det bara kosmetiska grejer, men oturen är framme kan det vara skönt att veta att tillverkaren/säljaren har bra support och garantier.
Fall 2 - datorn ersätter i princip en stationär (men ibland vill man kunna flytta på den)
Nu inser ni kanske att här spelar inte storleken lika stor roll (jo, kanske åt andra hållet, dvs man vill ha en hyffsat stor skärm). Ska man ha den på skrivbordet 95% av tiden kan man lika gärna koppla in nätaggregatet så batteritiden kvittar, vikten kvittar och och man kanske vill ha lite mer kräm för att kunna sitta med PS eller nåt spel så...
Vidare så lär den knappast slitas mer än en vanlig stationär, så sådan support och garanti behövs inte lika mycket.
I detta fall kan det bli tal om att försöka få en bra deal på t ex skrivare eller liknande tillbehör, kolla upp detta.
Sammanfattning
1. Bestäm dina användningsvanor. Hamnar du mitt emellan svaren? Sikta på något mitt emellan då... Vill du ha både och? Räkna med STORA summor pengar. +25000kr är inte orealistiskt i det fallet...
2. Spåra inte in på ett märke (t ex Sony Vaio eller Apple) för att dom är snygga, när locket är uppfällt bryr man sig inte ändå och gör man det så...god help you.
3. Kolla upp noggrant vad din tillverkare lämnar för garantier och support.
4. Att välja PC före Mac eller vice versa för att undvika virus och krascher är som att köpa Volvo istället för Saab för att undvika viltolyckor. Dessutom ligger de ytterst nära varandra prestandamässigt.
Jag hoppas att det här gör era framtida val både enklare och svårare. Det är ändå mycket pengar det handlar om och en bärbar har man i regel lite länge än en stationär dator.
//Dr. Snow - nördigt är roligt.
Rolig liknelse.. sen att det i verkligenheten fungerar som så att windows är ett riktigt uselt operativsystem (som bl.a skickar "du har en falsk licensnyckel"-meddelande till legala versioner och behöver oändligt många "windows updates" för att fortfarande inte vara virusfritt) är ju en annan femma.Dr_Snow sa:4. Att välja PC före Mac eller vice versa för att undvika virus och krascher är som att köpa Volvo istället för Saab för att undvika viltolyckor.