Barn på höga höjder

Mankan67

Ny medlem
Barn på höga höjder
Tänkte försöka hitta någon snöbeklädd plats i Aplerna över påsken och få några ytterligare skiddagar detta år innan vi packar in utrustningen. De senaste åren her tillbringats i Sverige pga att vi har små barn. Dock gjorde de framsteg i år som fick mig att hoppas att de fixar Alperna.
Min fråga nu är om det är någon som har erfarenhet av små barn (4 och 6) på höga höjder. Skidmässigt tror jag det går bra men hur svarar de på den höga höjden som förmodligen behövs i år. Tacksam för alla svar och även tacksam om någon kan rekomendera snösäkra barnvänliga ställen i Alperna!

Barn på höga höjder
Har mer varit på mellanÖsterrikehöjd med på 2100m med barnen som är 9+6,. Höjdmässigt har det inte varit några problem men ni kanske skall/vill högre upp för att hitta snö .
Har dina barn åkt innan blir det inga problem skidmässigt .Det jag tänkte på var att det blir s t o r t för barnen med nya konstiga namn och större system än svenska fjällen - en liten osäkerhet smyger sig på . Vår 6 åring som normalt gärna åker omkring själv i sin egen lilla värld ville ta rygg på mig eller min fru hela tiden.
Sen är det svårt att förklara för barn ( och vuxna ) varför vuxna människor trängs ....
Ett par saker som står på vår önskelista inför nästa alpresa är
-Ski in ski out
-Gärna by med lite fokus på barnen
-Skandinavisk skidskola
Handlar absolut inte om att ta Skistar till alperna utan mer om att det skall vara kul för alla och att barnen skall få en positiv bild ( inte alla 9 åringar klarar skidskola på tyska med skällande lärare ... )av hur det kan vara att åka skidor i andra länder.

Obertauern skall vara ganska snösäkert, kort transfer från Salzburg,ski in/out ...

Hoppas ni hittar bra snö och har kul !

Barn på höga höjder
Tack för tipset, andersse! Kikade på Obertauern, verkade riktigt bra. God snötillgång, familjevänliga förhållanden och inga extremhöjder. Kommer definitivt att bevaka snötillgången framöver.

Barn på höga höjder
Jag frågade min fru narkosläkaren om detta och enligt henne finns det inga kända problem med barn av den åldern på högre höjd. Under det första året är det lite mer speciellt, men det var ju inte aktuellt här. I sammanhangen tyckte hon att 3000m inte var att betrakta som en hög höjd.

Vi var själva i Bad Gastein för några år sedan och då med barn knappt 4 och 6 och det fungerade väldigt. Svensktalande skidskola och personal på hotellet (vi bodde på Salzburger Hof). Visserligen inte ski in/ski out, men den promenaden var inte särskilt lång. Vi kommer nog att åka dit igen nästa säsong.

Barn på höga höjder
Har åkt skidor utomlands med barnen sedan de var 5 och 7 och höjd har aldrig varit ett problem. Jag har alltid tyckt att det är lättare att åka med barnen utomlands då servicen för "barnfamiljen" normalt sätt är bättre och det finns mycket mer barnanpassad skidåkning att välja på.

Jag kan rekomendera Valmorel någon timma från Grenoble som ett "första ställe" då det är hyfsat snösäkert och lätt att ta sig till. Byn är bilfri, allt boende är ski in/out och såväl byn som skidåkningen har en skön familjestämning. Att det finns stora möjligheter till pistnära off-pist till pappa är en bonus.

Barn på höga höjder
Hej!

Jobbar som skidlärare i Saas-Fee i Schweiz.. Har inte haft några som helt problem med barn runt 5 år uppe på 3 500 m.. Senast idag hade jag en 5-åring där uppe o han sa ingenting.. Även systemet är ganska barnvänligt här nere.. Riktigt breda backar med! Och tack vare höjden o glaciären så är det mycket snösäkert även om det är riktigt varmt här nere just nu!

Ha det bra o ha en riktigt fin resa!
Johan

Barn på höga höjder
Vi har rest i Alperna med vår son sen han var två och det har funkat utan problem. När han var fyra (nu är han sju och har varit i Ischgl och Sölden i år...) lärde han sig åka i Sölden och det är rätt hög åkhöjd där på sina ställen. Högsta åkhöjden är 3.250. Det är aldrig några som helst problem - tvärtom. Liftsystemen består mest av sittliftar eller kabiner så det är enklare att åka lift.

Sätt en svensk flagga i form av ett klistermärke på hans/hennes hjälm så är problemet med språket löst om någon skulle prata på ett annat språk till din son/dotter i liften. Då syns det tydligt att han/hon är från Sverige.

Det kommer gå ypperligt, jag lovar dig! Ungarna klarar de flesta situationer galant.

God tur!

Barn på höga höjder
Tack för alla vänliga svar!!

Efter mycket funderande så valde vi att stanna i Norden över påsk (kort semester), så vi kan väl konstatera att "familjerådet" inte utföll i min favör :(. Nåväl, det blir några dagar i Trysil iaf. Vi får spara barnens alppremiär till nästa år. Har dock på något outgrundligt sätt lyckats skrämma en av sönerna att det går en lavin var 5:e minut i alperna så han är inte helt övertygad om att detta är det bästa alternativet.

Förresten JO-Eskimos så vill jag bara berätta att efter en del research med alla parametrar, som snötillgång just nu, barnvänliga backar osv så hade jag Saas Fee som alternativ 1. Jag satsar på det till nästa år! Glädjande att få detta bekräftat av dig.

Tillbaka
Topp